2413
Sök

Snälla hjälp - hur kör jag med Kia Ceed??

Muttley
23 december 2013
#21
ahi skrev:
tkd_rille skrev:
Mickeus skrev:
testa och kör utan halvljus o bakljus framför en polis så får du böter oavsett vilken bil och ålder det är på den. du måste ha ljus på underfärd. Det är inte lagligt att köra med auto funktionen i sverige. detta vet jag eftersom pappa har en subaru legacy 2010 och blev stoppad. halvljus eller dimljus med positionsljus är ett måste. detta togs även upp på körkortsteorin i sommras om dom nu inte ändrat det på mindre än ett halv år så är jag rätt säker på det.

Jag har haft de så sedan Februari 2012.  Fullt lagligt åtminstone sedan dess. Fick din far böter för det och bilen var godkänd för kombinationen så bör han se till att få pengar tillbaka.
Jag kör en passat och har då aldrig haft någon som stoppat mig för att bakljusen är släckta och finns ingen anledning till de heller.

stämmer bra.. bilar som har fabriks monterade "diodslinga" och är godkända får ha det på dagen även om bakljus inte är tända (de flesta är släckta)
så farbror blå kan inte göra nått.. (om inte han är okunnig )

99% av nya bilar har släcka bakljus under så kallad dagsljus påslagna eller AUTO..
har varit snack om detta länge i media..med detta är eu's krav pga miljö och förbrukning på bilar..
själv tycker jag att detta inte är bra.. för på vissa bilmodeller kan man köra på kvällen med dagsljus på.. då ser man inte bilen framför..och vissa kör så !! yikes (idioter i min mening som kör så)

Ja de är inte bra, finns tydligen ingen sensor på vissa bilar. De måste man dock som förare veta innan man kör.   Jag har som tur på min och den fungerar ypperligt bra,  har haft bakljus och halvljus igång nu senaste veckorna.  En klar dag så är de släckt och slingorna lyser.

Om de gör skillnad i förbrukning har jag ingen aning om för jag slipper betala smile

90 Inlägg
23 december 2013
#22
tkd_rille skrev:
ahi skrev:
tkd_rille skrev:

Jag har haft de så sedan Februari 2012.  Fullt lagligt åtminstone sedan dess. Fick din far böter för det och bilen var godkänd för kombinationen så bör han se till att få pengar tillbaka.
Jag kör en passat och har då aldrig haft någon som stoppat mig för att bakljusen är släckta och finns ingen anledning till de heller.

stämmer bra.. bilar som har fabriks monterade "diodslinga" och är godkända får ha det på dagen även om bakljus inte är tända (de flesta är släckta)
så farbror blå kan inte göra nått.. (om inte han är okunnig )

99% av nya bilar har släcka bakljus under så kallad dagsljus påslagna eller AUTO..
har varit snack om detta länge i media..med detta är eu's krav pga miljö och förbrukning på bilar..
själv tycker jag att detta inte är bra.. för på vissa bilmodeller kan man köra på kvällen med dagsljus på.. då ser man inte bilen framför..och vissa kör så !! yikes (idioter i min mening som kör så)

Ja de är inte bra, finns tydligen ingen sensor på vissa bilar. De måste man dock som förare veta innan man kör.   Jag har som tur på min och den fungerar ypperligt bra,  har haft bakljus och halvljus igång nu senaste veckorna.  En klar dag så är de släckt och slingorna lyser.

Om de gör skillnad i förbrukning har jag ingen aning om för jag slipper betala smile

jo precis.. olagligt är det inte iaf.. hade det varit så hade polisen haft riktigt mycket o göra..
o domstolarna hade varit överfulla tongue tongue
har läst att det ska göra med miljö bla bla.. 1gram mindre utsläpp gör mycket för bilförsäljare samt skatt.. osv osv..

och Dupont
581 Inlägg
23 december 2013
#23
Skulle föreslå att maila Transportstyrelsen eller Polisen och fråga om man måste ha bakljuset på under färd vid dagsljus. Om man inte behöver det så skriv ut svaret, och ha med om farbror blå tycker annat, då kan man bevisa att man fått veta annat. smile Om man är osäker alltså.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Muttley
23 december 2013
#24
Dupond skrev:
Skulle föreslå att maila Transportstyrelsen eller Polisen och fråga om man måste ha bakljuset på under färd vid dagsljus. Om man inte behöver det så skriv ut svaret, och ha med om farbror blå tycker annat, då kan man bevisa att man fått veta annat. smile Om man är osäker alltså.

Eller så kan man läsa igenom länken jag lade upp. http://www.transportstyrelsen.se/Global … _89_EG.pdf
Så slipper man själv leta wink

och Dupont
581 Inlägg
23 december 2013
#25
Men den är ju så låång tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

90 Inlägg
24 december 2013
#26
snabbt o enkelt.. det är lagligt.. så de e bara o köra på wink

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
24 december 2013
#27
Laglit visst men extremt korkat (tack igen EU katastrofen)
Eftersom vi i sverige har varit tvunga att ha ljuset fram och bak igång på bilarna sen 60talet när vi skulle köra nånstans.

Jag höll på att ränna in i röven på en ny bil med DRL eftersom jag trodde den var parkerad....


3 354 Inlägg
24 december 2013
#28
Pierre_r skrev:
Laglit visst men extremt korkat (tack igen EU katastrofen)
Eftersom vi i sverige har varit tvunga att ha ljuset fram och bak igång på bilarna sen 60talet när vi skulle köra nånstans.

Jag höll på att ränna in i röven på en ny bil med DRL eftersom jag trodde den var parkerad....

Sen vid dåligt väder och typ grumlig färg på bilarna så vore det gött med ljus att se.
Är ett par gånger en bil bara dykt upp i dimma o nederbörd utan ljus.
Senast redigerat av Seth (24 december 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Muttley
24 december 2013
#29
Pierre_r skrev:
Laglit visst men extremt korkat (tack igen EU katastrofen)
Eftersom vi i sverige har varit tvunga att ha ljuset fram och bak igång på bilarna sen 60talet när vi skulle köra nånstans.

Jag höll på att ränna in i röven på en ny bil med DRL eftersom jag trodde den var parkerad....

Vi har haft det så sedan 2009 så de är väl bara att vänja sig.  Var de dagtid och ljust så torde du nog ha mer uppmärksamhet.
Jag har aldrig haft problem med funktionen nånstans.   Tyskland har väl haft de ganska länge och de klarar sig smile.   Men de förutsätter att de ska ha sensor med.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
24 december 2013
#30
Det var på morgonen och det var lite halvskumt ute dvs inte riktigt ljust men inte heller mörkt och dessutom inne i ett skogsparti..
Alla bilar med DRL har kanske en sensor som tänder lamporna när det är mörkt nu men i början var det kanske var 2bilar av 10 som hade det.. och det var upp till föraren att avgöra när han ville tända lysena i dom andra.

Personligen tycker jag såhär:
Släcka lamporna för att spara bränsle.. trams..
Kasta ut motorn istället och skär hål i golvet ala flintabil om nu bränsleförbrukningen är så viktig eller åk buss.


och Dupont
581 Inlägg
25 december 2013
#31
Bullet--- skrev:
joss81 skrev:
Hej.

Jag har precis köpt en Kia Ceed men nu känner jag mig urkorkad och sitter här som ett frågetecken... Vore så tacksam för hjälp. Det är säkert en jätteenkel fråga men jag lyckas inte få ut något svar från instruktionsboken. Vilken inställning ska jag ha på ljusspaken när jag kör med Kia? Vrider jag spaken till halvljus / helljus så slocknar inte strålkastarna när jag stängt av bilen och larmat. Inte kan det väl vara så att jag varje gång jag ska köra bil, måste vrida spaken till halvljus och sedan vrida tillbaka till 0 när jag har kört klart? Eller??

Jättetacksam för svar!
Med vänlig hälsning Jossan

Exakt detta fenomen diskuterades i en annan tråd fast en som köpt en gammal Honda civic och han tyckte minsann det var urkorkat att han var tvungen att släcka ljuset efter att han kört och själv har jag inga problem med det, kan man stänga av motorn och låsa dörrarna kan man vrida av ett reglage också.
Ungefär som att tända ljuset i ett rum och inte förstå varför det fortfarande är tänt när man lämnar rummet, inte ska man släcka efter sig varje gång? tongue

Förstår vad du menar. Men I MIN värld, där ska det bli strömlöst överallt (utom c-låset då) när jag vrider nyckeln till läge 0 och drar ur nyckeln. Tror att många tänker så och blir irriterade över att det inte blir så. Fast det kanske bara är jag och mina egon som tycker det. tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

12 086 Inlägg
25 december 2013
#32
Det är ni som är vana vid halvljusautomatik som tycker det.
Har man kört importerade BMW större tiden gnäller man inte alls smile


Sök