Hej alla grabbar/tjejer!
i en projekttråd annan sida, där blev det dött på grund av få kom dit alls så jag flyttar projekten hit.
så ha lite förståelse att jag skriver opp allt igen i en samma inlägg..
Här är en bilplåtslagare/billackerare som gillar mk1:or.
Nu har jag skaffat en ytterligare en mk1 -75 så man har nu två -75:or..
Men nu till saken. Jag köpte den senaste, en 75:a swallowtail i feb -11.
Av en kille som tappat motivation till en jääääääävligt bra pris..
Det tråkiga va att den va isärplockad så en hel massa smådelar som saknas, främst motordelar.. Den va en liiiiten söt 1.1 motor med 4växlade låda.
Jag hade hoppats på att hinna få den funka till bug run 2012. Men ack den planen sprack på grund av många saker saknades..
och även 2013 sket det sig på grund av all jäkla husprojekt. men nu är allt avklarade med förbannade hus.
Men hursomhelst va jag fullt upp med husbygge sen va det ganska lugnt o så min elvaårige son tvingade mig att börja med mk1:an innan det blir försent.. Så
Jag drog ut min tumme från min arsle o satte igång..
Så jag och min son började plocka isär bilen en lördagkväll i slutet av september.. Efter 3 timmar senare va bilen rensad..
O så fick jag flytta bilen till min svärfar där fanns 3fas uttag medans min nybyggda garage inte har fått in 3fas ännu..
Jag hade ganska tur med bilen, rosten har inte fått mycket fäste på bilen..
Jag fick byta framfront, bägge inneskärm främre del, tankhålet, bägge bakskärmar, bak nedre delen, samt lite några hål på golvet som jag fick bygga upp nytt..
fick bygga nytt plåt runt om inre tankhålet.
ny plåt runt tankhålet.
Inredningfärgen är ganska cool.. Så den ska behållas..
Och så motorn 1.1 ska även behållas o användas. Men är smått sugen på automat.. men ja orkade inte kolla upp om det ens fanns en automatvxl till den lilla motorn. så jag kör med original vxllådan.
i somras råkade jag hitta en broshyr för en golf mk1 i en loppis. måsteha-begär kopplades in direkt. köpte den direkt!
till o med, nån har skrivit vad en mk1 kostade..
det va faktiskt roligt att bläddra lite i den.. och den va faktiskt i riktigt bra skick..
och det där reparationsboken. över 500 sidor och allt är i detalj, även de minsta grejer.. och visade dom alla bilder på allt, till och med hur stolen är uppbyggd. en guldgruva anser jag.. dessutom är det på svenska!!!
även hade jag reservdelsboken till mk1, den visade ALLT delar som sitter på mk1..
nu är mk1:an hemma, byggde en enkel bogserings"rep" eftersom bilen inte hade nåt bromssystem så bogseringsrep är bara att glömma.
och bilsläp innebär cirka 8 mil att åka (hämta släp,hämta mk1,köra hem mk1,lämna släpet och åka hem)
när det är raka vägen hem bara knappt 10 km på landsväg så jag byggde en stum bogserings"rep" så dragbilen stannar då stannar mk1 också utan problem.
och det gick otroligt smidigt faktiskt..
så nu är den hemma, jag ska nog börja först med motorrummet och inne i bilen så man kan "köra" bilen nånstans till exempel till min jobb när den skall lackeras. alltså garagelack läggs i motorrummet+inne i bilen.. dock blir det jävligt högblankt.
började slipa överallt i motorrummet och inne i kupén.
och lagt rostskyddsfärg samt grundslip..
och sen började jag slipa inför lack.
lackerade även ÖVERALLT inne till och med taket!!
och det blev 2 lager klarlack.. fan vad det blänker! <3
sen lät jag lack härda i 2 dygn så jag började maskera bilen: