3683
Sök

740 -88 automat till manuell

6 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Om man köper en 740 -88 automat går det att byta till en manuell låda?
Kan man byta svänghjulet med startkransen utan vidare , är svänghjulet och vevaxeln balanserade i hop?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 december 2013
#2
Är det ens värt att bygga om från automat till manuell om man inte har någon skrothög ståendes och plocka alla delar ifrån? Inte lättare att bara köpa en manuell? Är ju inga dyra bilar vi pratar om.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Varvstopparn
460 Inlägg
26 december 2013
#3
ja det går,och nej de är inte balanserat ihop
du behöver
svänghjul
koppling
lagret som centrerar lådan i vevaxeln
växellåda
växellådasbalk
främre delen av kardan
gummit+plasten runt växelspaken
pedalställ
kopplingswire

kan ha glömt nått

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

6 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#4
Tack för bra svar

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2013
#5
Hur är det med bakaxelutväxlingen? De skiljde på äldre volvobilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
28 december 2013
#6
caromania skrev:
Hur är det med bakaxelutväxlingen? De skiljde på äldre volvobilar.

Du har så rätt, det är enligt god Volvotradition olika utväxlingar i slutväxeln smile

3,54:1 manuell.
3,91:1 automat.

Då bör man byta även hastighetsmätaren så denna stämmer med den ändrade utväxlingen.

241 Inlägg
28 december 2013
#7
du behöver inte byta hastihetsmätar givaren då den  sitter på utgående axel på bakaxeln så den snurrar lika fort vilken utväxling du än har
Senast redigerat av volyota (28 december 2013)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2013
#8
volyota skrev:
du behöver inte byta hastihetsmätar givaren då den  sitter på utgående axel på bakaxeln så den snurrar lika fort vilken utväxling du än har

Gör den?
Räknar inte den på kuggkransen på diffklumpen?
Antal "tänder" på kransen styr väl om den visar rätt eller inte.

Autotech

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 december 2013
#9
Busgrabb skrev:
volyota skrev:
du behöver inte byta hastihetsmätar givaren då den  sitter på utgående axel på bakaxeln så den snurrar lika fort vilken utväxling du än har

Gör den?
Räknar inte den på kuggkransen på diffklumpen?
Antal "tänder" på kransen styr väl om den visar rätt eller inte.

Hastighetsmätarkrans och kronhjul är inte samma sak...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2013
#10
DiwraZ skrev:
Busgrabb skrev:
volyota skrev:
du behöver inte byta hastihetsmätar givaren då den  sitter på utgående axel på bakaxeln så den snurrar lika fort vilken utväxling du än har

Gör den?
Räknar inte den på kuggkransen på diffklumpen?
Antal "tänder" på kransen styr väl om den visar rätt eller inte.

Hastighetsmätarkrans och kronhjul är inte samma sak...

Ähh näää?
Kransen sitter ju på diffklumpen bredvid kronhjulet.

Autotech

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 december 2013
#11
Busgrabb skrev:
DiwraZ skrev:
Busgrabb skrev:

Gör den?
Räknar inte den på kuggkransen på diffklumpen?
Antal "tänder" på kransen styr väl om den visar rätt eller inte.

Hastighetsmätarkrans och kronhjul är inte samma sak...

Ähh näää?
Kransen sitter ju på diffklumpen bredvid kronhjulet.

Just det, och det är samma antar "kuggar" oavsett utväxling

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2013
#12
DiwraZ skrev:
Busgrabb skrev:
DiwraZ skrev:

Hastighetsmätarkrans och kronhjul är inte samma sak...

Ähh näää?
Kransen sitter ju på diffklumpen bredvid kronhjulet.

Just det, och det är samma antar "kuggar" oavsett utväxling

Nä sant men det jag påpekade från början var att den inte räknar på någon utgående axel utan på diffklumpen.
Givaren i sig sitter ju på locket till diffen.

Autotech

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 december 2013
#13
Busgrabb skrev:
DiwraZ skrev:
Busgrabb skrev:

Ähh näää?
Kransen sitter ju på diffklumpen bredvid kronhjulet.

Just det, och det är samma antar "kuggar" oavsett utväxling

Nä sant men det jag påpekade från början var att den inte räknar på någon utgående axel utan på diffklumpen.
Givaren i sig sitter ju på locket till diffen.

Nu blir det väl pajkastningsvarning snart. Men utgående axel och hastighetsmätarkransen är ju "samma sak". Jag tror vi är överens så vi kanske ska lägga ner?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2013
#14
DiwraZ skrev:
Busgrabb skrev:
DiwraZ skrev:

Just det, och det är samma antar "kuggar" oavsett utväxling

Nä sant men det jag påpekade från början var att den inte räknar på någon utgående axel utan på diffklumpen.
Givaren i sig sitter ju på locket till diffen.

Nu blir det väl pajkastningsvarning snart. Men utgående axel och hastighetsmätarkransen är ju "samma sak". Jag tror vi är överens så vi kanske ska lägga ner?

Mnjaa...axel är axel och diffklump är diffklump men okay då, vi är överens. smile

Autotech

6 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#15
Hej.
Tack för alla bra tips och svar.
Detta är ett litet projekt som min son 14 jobbar med.
Där jag som lycklig pappa får skruva lite också, skruvade själv mycket förr på Amazon tiden.
Har nu skaffat växellådan m46 , främre kardan stång, kopplingsvajer,pedalställ,växellådsbalk, lager i vevaxel, plast och gummi rund växelspaken.
Och nytt svänghjul!
Men i okunskap plockade jag bara ett från en skrot utan att veta bättre.
Jag tog ett från en b230et motor utan hallgivare mot svänghjulet.
Men nu har jag skaffat en till min b230f motor, ett svänghjul med 60-2 hål i.
Har inte monterat men hoppas att detta fungerar.
Men nu har jag en fråga hur får man bort den stödhylsan i vevaxeln som conventor centrerat i ?
Måste ta bort denna hylsa för att kunna montera den nya 6202-2rs lagert till manuell lådan.
Och hur kopplar jag bort startspärren för automatlådan?
Kan ju bara koppla ihop kablarna till spaken, men finns det mer proffsigt sett?

Varvstopparn
460 Inlägg
15 januari 2014
#16
tog en tång och vicka ut min stödhylsa sist jag byte låda.
Koppla ihop kablarna,eller dra en ny från tändningslåset är väl de seriösaste.

Kom ihåg att montera svänghjulet på rätt ställe,annars startar den inte sen.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

6 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#17
OK, då ska jag försöka ikväll.

Gäller det jag läst tidigare:
Motorn i noll och det utrymme som inte har hål på svänghjuls ytterkanten skall vara mot centrum på startmotor hålet ?

305 Inlägg
18 januari 2014
#18
hur jämt eller hackigt växlar automaten på 740?

204 Inlägg
18 januari 2014
#19
Farfar77 skrev:
hur jämt eller hackigt växlar automaten på 740?

Hur långt är ett snöre? big_smile

1 484 Inlägg
8 januari 2017
#20
God kväll, Garaget!

Jag orkar inte göra en ny tråd utan jag gör såhär istället. Kan någon som är 120% säker tala om för mig om det är möjligt med en m90 i en 740 -89? Jag har just nu en AW71 som (jag tror och hoppas) gör att bilen super bensin som en alkoholist dricker sprit. Till saken hör ju även att jag har planad topp och så vidare i den, men sak samma.

1. Är det genomförbart med M90? Vad behövs?
2. Kommer det vara värt det? Gällande bränsleförbrukning osv. Snittar just nu 1,4 blandad. wink

Mvh Oscar. smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3


Sök