3118
Sök

Saab 9-5 trögstartad och dör ibland (kall)

161 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
Hej,

Det gäller Saab 9-5 från 2009 med 29000mil på nacken. Automat, 2.0t

Som sagt, det går jättetrögt med att starta bilen, har bytt kasett, batteri och tändstift, dock utan resultat.
Det som händer är att jag får vrida om nyckeln i cirka 20 sekunder och motorn går bara runt och runt, startar nästan.
Efter att ha upprepat detta ca 3 gånger så går bilen igång, dock mycket ryckigt.. Om jag gasar vid detta tillfälle så dör bara bilen. Då får jag starta om bilen om på nytt och förhoppningsvis går den igång på första försöket då, efter cirka 10 sekunders försök att få igång bilen.

Bilen måste stå på tomgång i cirka 3 minuter och jag måste dessutom varva lite innan jag växlar över till "R" eller "D", för gör jag det så dör bilen direkt.

När jag börjat köra så finns det inga ryck eller problem..

Någon som har en aning?
Senast redigerat av Maikel (27 december 2013)

2 849 Inlägg
27 december 2013
Låter nästan som tempgivare/kallstartventil eller nåt sånt... kollat felkoder?

161 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Ja, inga felkoder hittade hmm

4 670 Inlägg
28 december 2013
Vilka tändstift satte du i?

Skulle även testa byta soppafilter, även kolla vid armaturen så det är soppa i slangarna där.
Senast redigerat av Japs-Micke (28 december 2013)

4 670 Inlägg
28 december 2013
Passa på o kolla soppapumpen oxå!

161 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Har för att vara ärlig ingen koll på vilka tändstift som sattes in, verkstad gjorde jobbet.
Enligt verkstan så trodde man att tändstift skulle räcka då dom verkade vara helt slut.
Var också inne på soppapumpen.. Men är det vanligt att bilen beter sig så då?
Tänker då på att om det skulle vara soppapumpen så borde den bete sig likadant hela tiden?
Senast redigerat av Maikel (28 december 2013)

4 670 Inlägg
28 december 2013
Oftast brukar det vara dessa saker aom gör den svårstartad

Tempgivare
Tändkassett "Kina kopior strular ofta!" Kolla noga så det är en saab original
Tändstift saab är väldigt känsliga att det ska sitta rätt stift
Bränslefilter
Bränslepumpen

Jo den borde strula på full belastning om den är dålig. Kallstart är bara aktiverad ett litet tag så är pumpen dålig orkar den inte med. Testat ge full malla och den går som den ska då med?

161 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Oftast brukar det vara dessa saker aom gör den svårstartad

Tempgivare
Tändkassett "Kina kopior strular ofta!" Kolla noga så det är en saab original
Tändstift saab är väldigt känsliga att det ska sitta rätt stift
Bränslefilter
Bränslepumpen

Jo den borde strula på full belastning om den är dålig. Kallstart är bara aktiverad ett litet tag så är pumpen dålig orkar den inte med. Testat ge full malla och den går som den ska då med?

Oja, bilen går som den ska (efter att jag kommit iväg) sedan spelar det ingen roll om det är full/halv gas.

Sök