4068
Sök

köpa bil i norge.??

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
vad är det som gäller om man ska köpa en bil i norge och ta över den till sverige.(jag tänkte köpa en nybil)
-jag vet om att dom har något konstigt skatte system,men vet inte riktigt hur det funkar.

Är det ngn som har gjort något liknande innan,som kan berätta lite.? Även norska sidor som blocket eller bytbil emottages gärna.

Diesel is the blood of satan.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 november 2006
Är inte bilarna DUBBELT så dyra i norge? och att det är tvärt om norrmän som köper bilar från sverige?!?! har för mig en standard v70 där med lite lullull kostar 800k

Bmw osv..

Chef
103 Inlägg
16 november 2006
Du skämtar va?? bilarna i norge e ju MYCKET dyrare än i sverige så av vilken anledning skulle du vilja göra det????

en audi A4:a 1,8TQ går på en ca 485000:- å en passat 2,0 tdi på en ca 467000:-

Habere Unum Acceptabilis Dies!

.......
2 655 Inlägg
16 november 2006
jag kommer från norge så ja vet ungefär hur de funkar. å de e sant att bilarna e mycke dyrare där, men de e t.ex som om man köper en ny bil (och reggar den så den blir 2 sittsig me galler bakom framstolarna, kommer inte ihåg va de heter när man reggar dom så:P) så blir den 100000kr billigare att köpa. de e helknäppt system. så ja råder dej att köpa en bil i sverige tongue

1 256 Inlägg
16 november 2006
jinxs skrev:
vad är det som gäller om man ska köpa en bil i norge och ta över den till sverige.(jag tänkte köpa en nybil)
-jag vet om att dom har något konstigt skatte system,men vet inte riktigt hur det funkar.

Är det ngn som har gjort något liknande innan,som kan berätta lite.? Även norska sidor som blocket eller bytbil emottages gärna.

Jinxs,

Jag skulle avråda dig till att åka till norge och handla bil då alla norrmän kommer hit och handlar bil.. Jag har massor av norska kunder som kommer hit o köper bilar.. Det är sån sjuk beskattning på deras bilar så det finns ingen möjlighet o göra en bra affär där..

Här finns en räknare ifall man vill ta en bil från sverige till norge.. där ser man en skillnad! smile

http://www.toll.no/templates_TAD/Regist … anguage=NO
Senast redigerat av Jonni (16 november 2006)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Men eftersom norge är ett nato land ej med i eu. (sist jag kollade) så borde väll inte beskattningen vara ngr problem eftersom jag ska ta in den till sverige.

Det är väll beskattningen som gör att bilarna blir dyra i norge.??

Diesel is the blood of satan.

Chef
103 Inlägg
16 november 2006
du får väl oansett betala skatt till norska staten när du köper en bil i norge (är nästan 50% av priset) även om du ska ta den till sverige. dom e rätt hårda på miljö skatterna i norge så tror de e därför bilarna e så dyra,
do ska sänka avgifterna på diesel bilar efter nyår å höjja på bränsle slukande bilar för att uppgradera bil parken å göra den miljövänligare.

jap du kan köpe den å regga som 2 sitsig dvs lastbils reggad då blir de mindre skatt å billigare bil men då kör du på gröna skyltar å ska du ha fler säten sen så får du dega upp extra skatten.

Habere Unum Acceptabilis Dies!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 november 2006
Jonni skrev:
jinxs skrev:

Jinxs,

Jag skulle avråda dig till att åka till norge och handla bil då alla norrmän kommer hit och handlar bil.. Jag har massor av norska kunder som kommer hit o köper bilar.. Det är sån sjuk beskattning på deras bilar så det finns ingen möjlighet o göra en bra affär där..

Här finns en räknare ifall man vill ta en bil från sverige till norge.. där ser man en skillnad! smile

http://www.toll.no/templates_TAD/Regist … anguage=NO

Jonni jag är i norge 8 månader om året är där nu också ALLA åker inte till sverige och köper bilar! Känner många norrmän som tänkt sig köpa bil i sverige men som sedan räknat på det
och kommer fram till att bilen faktiskt är BILLIGARE för dom att köpa i norge!

Att ta in en bil Speciellt Med stor motor och mycket utrustning är enormt dyrt bara lägga till det dubbla på priset.... En 240 du köper för 2000Kr i sverige kostar dig 25.000 att ta med till norge!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
16 november 2006
Min granne som är svenska gift med en norrman skulle ta in bilen i Norge, men då skattesystemet är som det är skulle det kosta 40000:- att regga om den, eftersom det var för sent att ta in den som flyttgods, vilket bara fungerar när du flyttar till Norge, och då snackar vi bara nån tusing för skyltar etc.

Annars är det som nämnts tidigare bra mycket dyrare med bilar i Norge.
Det är inte heller så lätt att bara köpa en bil i sverge om man redan är norsk medborgare och bor i norge, för då åker man på den dyra skatten för att ta in bilen. Men det kanske lönar sig endå då svenska bilar är 150-300.000 kr billigare.

Har också hört att du inte får köra svenkreggad bil i norge längre än 6 månader om du är bosatt eller tillfälligt bosatt i norge, vet dock inte om det stämmer till fullo.

//Edge

Sök