3016
Sök

Nyinköpt A6 Quattro 2,4 -99 Ojämn tomgång,småfix m.m hjälp!

5 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!n Har precis köpt en underbar o välhållen Audi A6 Quattro 2,4-99 165hästars.
Lite småproblem dock:
Vattentemperaturmätaren i mitten av displayen beter sig underligt,för det mesta rör den sig inte alls,ibland går den upp till 90grader för att sedan falla tillbaka en bit. Nästa gång rör den sig inte alls..

Ibland beter tomgången sig lite underligt vid start,pendlar fram o tillbaka mellan 800-500 varv för att sedan efter 5-6 sekunder stabilisera sig på 900. Jag har bara haft bilen i två dagar och den gjorde inte så när jag just köpt den.

Cigarettuttaget: Fungerar ju så att när man trycker in tändaren så ska den  värmas upp till glödtemp och sedan "poppa ut" vid rät temperatur. Dock händer ingenting och nu är den fast där. Vet inte om det är ett elektriskt fel som gör att den inte hoppar ut igen (säkring?) dvs att den inte blir tillräckligt varm, eller om den sitter mekaniskt fast? Irriterande som fan eftersom jag behöver uttaget till mobilen...

Har läst lite trådar här men postar ändå. Behöver hjälp!smile

mvh Joachim
Senast redigerat av muscle71 (2 januari 2014)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
2 januari 2014
#2
Tempmätaren låter som dålig termostat eller tempgivare.
Tomgången kan vara allt möjligt, men det vanligaste är väl
*vakuumläckage i slangar
*dåliga/defekta tändstift
*Dålig komp i motorn - skrota bilen (alt. byt motor)..
*Igensatt luftfilter
Så, pröva med nya stift och luftfilter till att börja med. Skadar inte att byta dessa i vilket fall.

Cigguttaget låter, precis som du antyder, som en säkring. Kolla det först. Kan ju även vara att knappen i sig är nött och trasig. Kostar väl nån hundring ny..


Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2014
#3
Gällande tempmätaren; har du värme i bilen?

Har du fullgod värme o mätaren iaf inte rör sig; tempgivaren. Det är ett vanligt problem på audi.

Tomgången kan vara lite vad som helst (som påpekat). Gör en gasspjällsadaption (TBA) för att se om det gör någon skillnad.
Senast redigerat av it_mutt (2 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#4
Tack för svar! Jag har inga problem med temperaturen inne i bilen, heller inte oljetemperaturen. Såg den här videon på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=e7ghW3Wr7gs

och min mätare uppför sig liknande även om den för det mesta inte rör sig alls..Ska hämta en temp sensor idag och se om jag kan byta den själv!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2014
#5
muscle71 skrev:
Tack för svar! Jag har inga problem med temperaturen inne i bilen, heller inte oljetemperaturen. Såg den här videon på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=e7ghW3Wr7gs

och min mätare uppför sig liknande även om den för det mesta inte rör sig alls..Ska hämta en temp sensor idag och se om jag kan byta den själv!

Inget svårt att byta alls, men trångt o pilligt (iaf om man som jag har händer i modell större). Sitter i bakkant av motor, vill ha för mig att du får ta bort "slangen" mellan luftburken och "motorn" (för att förklara enkelt) för att komma åt. Sitter bara fast med ett clips. Så när du hittat den; bort med kontakten, ut med clipset, dra upp givaren (kolla så du får med o-ringen/packningen) och sen dit med den nya i omvänd ordning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

18 Inlägg
3 januari 2014
#6
Har en 1.8t 04-... Min tempmätare gjorde likadant så jag bytte termostat = Felet löst, hade även bra värme i bilen även fast mätaren dansade.. Har även bytt tempgivare och är den dålig så tänds motorlampan. Min tomgång var liknande men gick till sig efter jag chipat bilen.. tongue

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2014
#7
pmjcarlson skrev:
Har en 1.8t 04-... Min tempmätare gjorde likadant så jag bytte termostat = Felet löst, hade även bra värme i bilen även fast mätaren dansade.. Har även bytt tempgivare och är den dålig så tänds motorlampan. Min tomgång var liknande men gick till sig efter jag chipat bilen.. tongue

Nej tyvärr. Det behöver den inte alls göra, så det är inget säkert sätt att ha koll på den tyvärr.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#8
Nu är givaren bytt. Gjorde som någon sade och gick tillbaks till bilhandlaren. De tog in och smorde bromsarna och då passade jag på att ge dem givaren jag köpt på mekonomen, naturligtvis visade det sig att det var fel modell, trots att jag trippelkollat med säljaren. Hursomhelst så fixade de en ny som passade och bytte den gratis. Nu funkar mätaren ställer sig på 90 grader konstant.

18 Inlägg
8 januari 2014
#9
muscle71 skrev:
Nu är givaren bytt. Gjorde som någon sade och gick tillbaks till bilhandlaren. De tog in och smorde bromsarna och då passade jag på att ge dem givaren jag köpt på mekonomen, naturligtvis visade det sig att det var fel modell, trots att jag trippelkollat med säljaren. Hursomhelst så fixade de en ny som passade och bytte den gratis. Nu funkar mätaren ställer sig på 90 grader konstant.

Härligt att höra smile

Jag trodde på termostaten jag, själv väntar jag på en generator innan jag kan bygga ihop min bil igen tongue

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
8 januari 2014
#10
muscle71 skrev:
Nu är givaren bytt. Gjorde som någon sade och gick tillbaks till bilhandlaren. De tog in och smorde bromsarna och då passade jag på att ge dem givaren jag köpt på mekonomen, naturligtvis visade det sig att det var fel modell, trots att jag trippelkollat med säljaren. Hursomhelst så fixade de en ny som passade och bytte den gratis. Nu funkar mätaren ställer sig på 90 grader konstant.

Hur gick det med tomgången..?


5 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#11
Har bara kört den från verkstan och hem och då strulade inte tomgången åtminstone. Ska provköra lite mer imorgon.

111 Inlägg
9 januari 2014
#12
När tomgången väl börjar vandra, när du stannar vid ett rödljus eller liknande, pumpa på bromsen många gånger och kolla om den jämnar ut sig fortare... ett väldigt bra sätt att kolla så att det inte är läckage i slangen mellan bromsservon och gasspjället smile


5 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#13
Tack för tipset. Den går hur bra som helst när jag väl är igång och hackar inte vid stopp,rödljus etc. Vid kallstart så går den gärna upp på typ 1100 och stannar där ett tag. När jag startar nästa gång så kan den istället börja gunga lite mellan 900-500varv men inte så mycket att den riskerar att dö. Efter en 15-20s så ställer den sig på 8-900 varv och går hur bra som helst. Några starter senare så går den bara direkt upp på "rätt" varv och håller sig där.. Inget jätteproblem men vill gärna åtgärda det


Sök