2664
Sök

Vilka gör bäst bilvårdsprodukter?

33 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
Kör själv mest med Meguiars nu.... Även lite autosmart... Någon som har förslag på något bättre???

Sex är menat att göras fort, rått och hårt. Om det är mys du vill ha, så köp en nalle...

194 Inlägg
16 november 2006
Sonax brukar vara ganska bra. De har en hel arsenal på sin hemsida för alla möjliga tillfällen.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

33 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
mjo.... gillar iof inte derss schampon något vidare.... Några speciella favoriter?

Sex är menat att göras fort, rått och hårt. Om det är mys du vill ha, så köp en nalle...

194 Inlägg
16 november 2006
Hårdvaxet är i alla fall superbra (enligt mig, vill säga). Det har fungerat över förväntan på mina gamla bilar. Och nu låter jag som reklampelare smile

Annars fungerar ju Turtle ganska bra också.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

1 453 Inlägg
16 november 2006
Jag kör på
- Sonax schampoo
- OK asfaltsavfettning
- Meguiars specialsvamp
- Mr Caps skinn

Brukar räcka för vanlig tvätt.

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
16 november 2006
de ja kör på är avfettning från ok, billigt och bra.
shampo? haha kör med yes, klockrent bra smile
vax å polish? sonaxutan tvekan, bra latvax smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

1 453 Inlägg
16 november 2006
Eliza skrev:
de ja kör på är avfettning från ok, billigt och bra.
shampo? haha kör med yes, klockrent bra smile
vax å polish? sonaxutan tvekan, bra latvax smile

Yes som schampoo? Galning! Tänk på allt slipmedel...du kan aldrig vaxa bilen o sedan tvätta med diskmedel wink

5 710 Inlägg
16 november 2006
Diskmedel är som sagt ingen höjjdare att tvätta bilen med.
Vax är ett slags fett och diskmedel är just "byggt"......ja just det för att lösa fett.

Räknar man på det är det inte så mycket billigare heller om det är där det "kniper".

Angående frågeställningen i topicen är det ju inte helt enkelt att svara på då alla har sina favoriter.
Dessutom kan det skilja om man kör med maskin eller för hand, vilken lack man har, ålder på bilen osv.
Jag gillar Sonax både som tvättmedel till karossen och deras lättjobbade hårdwax.
Hagmans funkar bäst till för att rengöra min fälgar och deras "proffs produkter" är bra om det skall köras maskin.

Allt enligt MIN smak wink

MVH Jonas
..............

33 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
Okej.... Gillar inte sonax så jätte mkt.... ska jag polera en äldre bil så funkar ju deras röda plåtburkar väldigt bra.... Men dom e ju inte så bra på lacker efter -90 då dom produkterna är lacknaftabaserade.... hmm

2 123 Inlägg
17 november 2006
Turtle Schampo
OKQ8 Tvättsvamp med Schampo
CNC Fälgtvätt
CNC Motortvätt
OKQ8 Avfettning
Sonax Rubbing
Sonax Wax

778 Inlägg
18 november 2006
Fredrik.Gustavsson skrev:
Turtle Schampo
OKQ8 Tvättsvamp med Schampo
CNC Fälgtvätt
CNC Motortvätt
OKQ8 Avfettning
Sonax Rubbing
Sonax Wax

är det inte farligt använda rubbing? jag har aldrig använt det på grunt det kan förstöra lacken sejer visa är det sant eller beror det på

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
18 november 2006
Rubbing är inte farligt om man kan använda det på rätt sätt...

33 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Så länge du använder en produkt skapad för konsument och inte står och kör med maskin på samma ställe så är det ingen fara att änvända rubbing....

100 Inlägg
19 november 2006
Jag använder Bjurmans glanspaket

Är lite pyssel med det men det är det värt. Man måste glansrubba bilen först och låta det  sitta kvar över natten sedan så tar man glansvaxet. Vi har använt det i familjen länge.
polerar även bakljusen med glansrubbingen dom blir som nya.

finns att läsa mer om det här  www.bjurmans.nu      Finns inte att köpa i affärerna
/Nathi
Senast redigerat av Nathi (19 november 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 november 2006
är sonaxnörd!
älskar deras vax + polish flaska, och deras hårdvax på plåtburk.
någon som testat deras nanopolish? nog det bästa jag testat..

men en fråga till er som testat sonax fälgrengöring, finns det något bättre? har tom testat petroleumbaserad kallavfettning, men sonax fälgrengörning spöar skiten ur allt..

man lever bara en gång så lev väl!

Smålänning
7 883 Inlägg
19 november 2006
Jag använder ett silikonfritt vax som heter diamant och det funkar väldigt bra! Min bil absorberade nästan solen innan jag vaxade den med detta vaxet. Till stötfångarna använder jag diamant vinylglans. Dom va nästan gråa innan så jag tycker att det är bra produkter i alla fall. har även fått tag på hagmans svarta vinylglans som också fungerar bra. Vill inte använda silikonvax eftersom det är så svårt att få bort om man skulle behöva laga stenskott eller något sådant.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

33 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Bullo skrev:
är sonaxnörd!
älskar deras vax + polish flaska, och deras hårdvax på plåtburk.
någon som testat deras nanopolish? nog det bästa jag testat..

men en fråga till er som testat sonax fälgrengöring, finns det något bättre? har tom testat petroleumbaserad kallavfettning, men sonax fälgrengörning spöar skiten ur allt..

Japp! Det finns allt bättre.... Meguiar's fälgrengöring piskar sonax rejält faktiskt.... Sen tycker jag TC-nanos Fälgförsegling är bättre oxå... Lite meck att lägga på men efter det behöver du ingen fälgrengöring alls faktiskt.... Schampo och vatten räcker...

12 Inlägg
20 november 2006
Sonax Glansschampo ( mycket bra i mitt tycke )
Sonax Fälgrengöring
Prick bort ( avfettning )
OKQ8 motortvätt
Sonax Bilpolish
Sonax Hårdvax

Mr Viper
1 Inlägg
20 november 2006
Hej ,

Ni kommer nog tycka jag är tokig men så här gör jag .

Först samlar jag på mig olika schampon av olika märken  sedan så blandar jag dessa i en doserad lika blandning och då kör jag med ljummet vatten i en hink med två lagom stora svampar med båda händerna , om man tar för stora svampar så kommer man nämligen inte åt precis överallt om man ska vara petig som jag är  :-) 
Det jag annvänder är :

Turtles extreme schampo
Zip schampo
Sonax glans schampo

Sedan så har jag en annan blandning som jag inte kör så ofta med i och med att den tar bort även lite av vaxet så det blir ca 1 gång i månaden med denna blandningen som tar bort lite svårare smuts  som asfaltprickar mm.:

Turtles super tvätt
&
Sonax nya supertvätt . tillsammans ger dom här två en oslagbar kombination som är kanon .

Sedan för att torka av bilen så annvänder jag mig av en skrapa som kommer från ett företag som heter Ditec den skrapan slår alla andra med hästlängder som inte repar lacken.

När jag inte använder skrapan så tar jag en mycket bra syntetisk duk som har en uppsugnings förmåga  10 gånger mer än alla andra , så fyller du ett glas fullt med vatten stoppar i denna duken och tar upp den så lovar jag att det finns inte en enda droppe vatten kvar i glaset  :-)

Fälgtvätt : Sonax Fälgtvätt oslagbar eftersom den är även skonsam mot känsliga fälgar och fälglacker , har provat andra bättre starkare märken som är effektivare tar bort smutsen mycket mer och snabbare men tyvärr så kan fälgarna ta stryk klarlacken tar stryk som ett exempel .

Fälgglans : bilr också där en blandning  mina absoluta favoriter är turtles extreme tyre shine  och CNC s fälgglans på sprayburk .Båda är mycket effektiva när det gäller långvarigheten av glansen av däcksidan andra märken har inte lyckats övertyga mig i alla fall när det gäller hållbarheten .

När det gäller VAX av bilen så överlåter jag detta till proffsen som tex jag valt att behandla mina bilar av Mr Cap  bra service och mycket bra resultat som håller mycket bra produkter och killarna vet vad dom håller på med .

När jag om jag inte skulle haft mina bilar hos Mr Cap och skulle vart tvungen att välja att vaxa bilen själv så skulle jag utan tvekan välja Super Glyns produkter just för dom är mycket lättarbetade och för att man får ett mycket bra resultat som håller länge .

Så detta var mitt tips till er hoppas att jag tillfört med lite hjälp till någon i alla fall även om det är lite dyrt men glöm inte att ( Det kostar att ligga på topp )  :-) skojar lite :-)

Ha det bra

MVH

Nenne

452 Inlägg
20 november 2006
Bilschampoo fick jag en donka jäver av polaren som jobbar på något jäkla företag som heter Rantema .. annars brukar det bli att jag tvättar den på en bilrekond .. vad de använder för bilschampoo vet jag inte men ren blir den iaf smile
(Har något shampoo från Lahega också men tas endast fram vid speciella tillfälle, thithi)

Vid polering och vaxning av bilen så är det 3M's produkter .. tror jag smile
Rekonden som gör det åt mig wink

Avfettning blir Preems egna .. annars fick jag även här en donka jäver av polaren .. smile
Funkar fin fint ..!! Svampar köpes 10:- på preem utan något medel inbakat ..

Vinylen blir det "Blue Magic" från Lahega, mycket bra!!
Senast redigerat av Raised (20 november 2006)

Sök