3130
Sök

Varnings lampor skiner svagt

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjabba tjena halå, installerade lite värre ljud i 940in nyss. märkte efter en stund att några av varningslamporna i nedre instrumentpanelen lyste lite svagt, men försvann därefter vid gaspådrag. Va fan kan de vara som spökar då?
ljudet funkar skitbra.

Tack i förhud

Riktiga män kör otonat

1 562 Inlägg
5 januari 2014
#2
kontrollera laddningen så att den laddar som den ska.

111 Inlägg
5 januari 2014
#3
Skulle gissa på att generatorn är dålig eller inte orkar ladda

21 761 Inlägg
5 januari 2014
#4
Speciellt när motorn går på tomgång så är risken stor att den inte orkar ge tillräcklig laddning om man har hyfsad ljudanläggning. smile

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#5
Okej, de jag funderade på om de kunde vara va att generator remmen inte va tillräckligt åtspänd eller något sånt. borde jag byta generator till en annan original eller till något värre?

Riktiga män kör otonat

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#6
mange_240 skrev:
kontrollera laddningen så att den laddar som den ska.

hur kollar jag de?

Riktiga män kör otonat

1 562 Inlägg
5 januari 2014
#7
MolleCom skrev:
mange_240 skrev:
kontrollera laddningen så att den laddar som den ska.

hur kollar jag de?

du mäter med multimeter, den bör ladda ca 14 v.

1 562 Inlägg
5 januari 2014
#8
har du en med utbytbar laddningsregulator kan det vara läge å byta den.

111 Inlägg
5 januari 2014
#9
MolleCom skrev:
Okej, de jag funderade på om de kunde vara va att generator remmen inte va tillräckligt åtspänd eller något sånt. borde jag byta generator till en annan original eller till något värre?

Du får testa spänna den fört då isåfall, annars borde du byta till en generator med högre ampere

1 562 Inlägg
5 januari 2014
#10
har svårt att tro att han behöver en större generator, men om ts delger vad han egentligen har
installerat lär väl de framgå.

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#11
mange_240 skrev:
MolleCom skrev:
mange_240 skrev:
kontrollera laddningen så att den laddar som den ska.

hur kollar jag de?

du mäter med multimeter, den bör ladda ca 14 v.

Ja men lite mer specifikt hur gör man?

Riktiga män kör otonat

5 683 Inlägg
5 januari 2014
#12
MolleCom skrev:
mange_240 skrev:
MolleCom skrev:

hur kollar jag de?

du mäter med multimeter, den bör ladda ca 14 v.

Ja men lite mer specifikt hur gör man?

Du letar reda på  en multimeter, ställer in den på att mäta t.ex upp till 20V likspänning och mäter mellan B+ på generator och generatorhöjle. Där ska du ha 13,5-14,1V ungefär.
Får du rätt spänning på generatorn mäter du sedan mellan batteripolerna, det ska vara samma spänning där.

Efter du gjort det drar du på så många förbrukare som möjligt och mäter vad du får för laddspänning, det ska då fortfarande hållas över 13,5V vid 1500rpm på tomgång däremot är det inte säkert att den laddar tillräckligt med många förbrukare igång då generatorn inte snurrar allt för fort på tomgång.


Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#13
simlar skrev:
MolleCom skrev:
mange_240 skrev:

du mäter med multimeter, den bör ladda ca 14 v.

Ja men lite mer specifikt hur gör man?

Du letar reda på  en multimeter, ställer in den på att mäta t.ex upp till 20V likspänning och mäter mellan B+ på generator och generatorhöjle. Där ska du ha 13,5-14,1V ungefär.
Får du rätt spänning på generatorn mäter du sedan mellan batteripolerna, det ska vara samma spänning där.

Efter du gjort det drar du på så många förbrukare som möjligt och mäter vad du får för laddspänning, det ska då fortfarande hållas över 13,5V vid 1500rpm på tomgång däremot är det inte säkert att den laddar tillräckligt med många förbrukare igång då generatorn inte snurrar allt för fort på tomgång.

Ah men grett, då ska jag åka ner till garaget strax och kika så ska ni få höra. Men tror ni att de är någon fara om man åker runt och "småspelar" medan generatorn laddar dåligt?

Riktiga män kör otonat

1 562 Inlägg
5 januari 2014
#14
MolleCom skrev:
simlar skrev:
MolleCom skrev:

Ja men lite mer specifikt hur gör man?

Du letar reda på  en multimeter, ställer in den på att mäta t.ex upp till 20V likspänning och mäter mellan B+ på generator och generatorhöjle. Där ska du ha 13,5-14,1V ungefär.
Får du rätt spänning på generatorn mäter du sedan mellan batteripolerna, det ska vara samma spänning där.

Efter du gjort det drar du på så många förbrukare som möjligt och mäter vad du får för laddspänning, det ska då fortfarande hållas över 13,5V vid 1500rpm på tomgång däremot är det inte säkert att den laddar tillräckligt med många förbrukare igång då generatorn inte snurrar allt för fort på tomgång.

Ah men grett, då ska jag åka ner till garaget strax och kika så ska ni få höra. Men tror ni att de är någon fara om man åker runt och "småspelar" medan generatorn laddar dåligt?

risken är att du drar ur strömmen ur batteriet.

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#15
mange_240 skrev:
MolleCom skrev:
simlar skrev:

Du letar reda på  en multimeter, ställer in den på att mäta t.ex upp till 20V likspänning och mäter mellan B+ på generator och generatorhöjle. Där ska du ha 13,5-14,1V ungefär.
Får du rätt spänning på generatorn mäter du sedan mellan batteripolerna, det ska vara samma spänning där.

Efter du gjort det drar du på så många förbrukare som möjligt och mäter vad du får för laddspänning, det ska då fortfarande hållas över 13,5V vid 1500rpm på tomgång däremot är det inte säkert att den laddar tillräckligt med många förbrukare igång då generatorn inte snurrar allt för fort på tomgång.

Ah men grett, då ska jag åka ner till garaget strax och kika så ska ni få höra. Men tror ni att de är någon fara om man åker runt och "småspelar" medan generatorn laddar dåligt?

risken är att du drar ur strömmen ur batteriet.

Men hur kommer de sig att lamporna lyser svagt och sen släcks när man gasar? alltså varför?

Riktiga män kör otonat

1 562 Inlägg
5 januari 2014
#16
generatorn laddar mer när de blir lite snurr på den. har du en annan generator som du vet fungerar går det ju fort å testa att byta. hur har du jordat slutsteget?
Senast redigerat av mange_240 (5 januari 2014)

En såndär Multitasker
152 Inlägg
5 januari 2014
#17
varför dem lyser lite svagt ?

åh fan hur ska man säga detta i termer så alla förstår

spänningen går via diferans om ditt batteri levererar så vill säga 14V
sedan när generatorn snurrar och lägger spänning ut på styr stiftet ( men vi säger generatorn bara orkar ladda 12 volt pga för mycket förbrukare/förliten gerenrator/ dålig generator)
då om vi sätter en lapma där imellan så blir det såpass lätt att

lampan kräver 12 Volt
batteriet är på 14
och generatorn laddar ut vi säger 12V

dem 2 volten i diferens kan göra att lampan lyser då lampan klarar lysa om vi matar med 2 volt ( kan ske inte mö men ett litet sken kommer från den iaf )


obs detta är i terorin varför en lampa kan lysa svagt !  och inte bara AV/PÅ

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#18
Men de är just varför vissa lampor lyser och inte alla. Ja de är klart att jag har, dock så kan de ju vara värt att slipa lite extra.
Hade en simpel tolva med nått halvdant slutsteg och då va de inga problem, men nu har jag två tior med kondensator och ett bättre slutsteg

Riktiga män kör otonat

21 761 Inlägg
5 januari 2014
#19
Skriv gärna vilket slutsteg och basar det rör sig om, ange också om det blir så där med lamporna när du enbart spelar mycket högt eller när du även spelar "normalhögt". smile

Jägare
97 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#20
Lyser även några min efter jag slagit av bas och stereo när jag kör

Riktiga män kör otonat


Sök