2968
Sök

Mercedes E320 sotar som fan?

26 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena har en MB 320 som går illa som fan, hade ett rejält luftläkage men har åtgärdat det men problemet kvar står bilen går fett så innihelvete mad (backen blir svart under avgasröret på tomgång) cool går ojämnt på tomgång och svarar dåligt på gas. drog ur LMM och bilen går mycket bättre. svarar bättre på gas sotar inte alls lika mycket osv. så vad tror ni är LMM trasig eller kan det va något annat? Mvh


26 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#2
Kan det vara Lmm som gör att bilen går så fruktansvärt fett?


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 januari 2014
#3
LMM eller trasig lambda låter det som.
Meeeen LMM är (eller nån slang kring LMM) garanterat dålig eftersom bilen går bättre urkopplad, så börja med LMM.
Har du kollat felkoder? Alltid bästa att börja där…


5 119 Inlägg
7 januari 2014
#4
Ja det kan de vara. Mäter den upp fel luftmängd så kan de bli så. Är det en bensin eller diesel?
Provat att läsa av felminnet?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 januari 2014
#5
fordraggare skrev:
Kan det vara Lmm som gör att bilen går så fruktansvärt fett?

Ja, styrenheten fetar på efter värdet från luftmassemätaren och eftersom den verkar vara trasig resulterar det i att bilen går väldigt fett och dåligt.

Edit: Han ovan var 2 minuter före.. ;D
Senast redigerat av zekezeke (7 januari 2014)


26 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#6
jaa är en bensinare. men kan i nuläget tro att det är en påställd diesel, ja har beställt en ny Lmm bör komma i morgon så får vi se om det blir bättre, slangen mellan luft röret åh spjällhuset var ju helt av så trodde ju först att det var det men efter jag hade bytt den så gick bilen lika ändå vilket jag tycker är väldigt konstigt. att han inte suger nå luft genom lmm kan väll inte ta död på lmm eller kan det?


26 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#7
nån som har erfarenhet att läsa av felminnet har ju inget OBD uttag eller "liknande"?


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 januari 2014
#8
fordraggare skrev:
nån som har erfarenhet att läsa av felminnet har ju inget OBD uttag eller "liknande"?

Den sitter under huven, vid passagerarsidan, strax under rutan har jag för mig.. Men det är ingen OBD, det är nån annan variant.


26 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#9
okeej a provar byta lmm först å främst då! men om det inte är det så är det vell mest troligt sonden då eller? tjuvar ingen luft nu ialf smile


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 januari 2014
#10
fordraggare skrev:
okeej a provar byta lmm först å främst då! men om det inte är det så är det vell mest troligt sonden då eller? tjuvar ingen luft nu ialf smile

Ja, reglersonden kan det kanske vara. Men troligast är LMM. Börja där och återkom med resultat. smile


26 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#11
ja då har jag bytt Lmm och bilen går betydligt bättre men inte helt hundra, med gammla så låg tomgången mellan 250- 1000 gasa man till åh släppte så dog bilen. men med den nya ligger den på ett stadigt varvtal på ca 800-900 rpm. men han går lite orent ändå men sotar inte längre. kan det kanske vara ide och rengöra stift åh sonden om dom kanske är välldigt sotiga efter att han har gått så fett? smile vad tror ni?


5 119 Inlägg
8 januari 2014
#12
Det lär inte skada. Kanske lika bra att byta stift när dom ändå är urplockade. Sen brukar lite hård körning kunna hjälpa efter att bilen gått fett.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

26 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#13
mb_pucken skrev:
Det lär inte skada. Kanske lika bra att byta stift när dom ändå är urplockade. Sen brukar lite hård körning kunna hjälpa efter att bilen gått fett.

jag bytte stiften för inte så längesen när han börja gå dåligt smile så får prova rengöra stift åh sonden då. men är just bara på låga varv han går orent nu smile


26 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#14
nu har jag en till fråga wink upptäckte nu när jag skulle ur med stiften att det är olja i några stift hål åh tänkte höra om merca är lika känslig på olja i stifthålet som bmw?


5 119 Inlägg
8 januari 2014
#15
Det är nog alla bilar smile aldrig bra med nått som kan leda ström i tändstiftshålen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

111 Inlägg
8 januari 2014
#16
mb_pucken skrev:
Det är nog alla bilar smile aldrig bra med nått som kan leda ström i tändstiftshålen smile

Leder olja ström?? smile

26 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#17
näe ingen skillnad efter rengjorda tändstiftshål och tändstift. då är väll nästa steg å byta sonden tänker ja? sad


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
8 januari 2014
#18
Är det någon skillad på gång när bilen är kall/varm?


26 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#19
zekezeke skrev:
Är det någon skillad på gång när bilen är kall/varm?

Näe inte mer än att tomgången är lite lägre kall


26 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#20
har försökt mätt upp sonden mellen grå (jord) och den svarta (signal) om jag har förstått det rätt men får ett fast värde på 0,070 V vilket värkar jävligt mysko nån som har nån ide?



Sök