Har ägt 16 bilar på 3 år varav 5 st är köpta av folk av utländsk-härkomst.
Volvo 940 LTT -96: En av dom värsta affärer jag varit med om, 20-åring med afrikanskt utseende som inte nämnde några fel utom "en buckla på motorhuven" innan jag åkte 40 mil för att kolla på bilen. Väl på plats var handbromsen o knappt tog, fjäderbenslagret va slut, kardanstödlagret va slut och en massa fler fel jag inte minns. Prutade rätt kraftigt så vart ändå en okej affär. 3 v. senare tvärdog bilen mitt i rusningstrafiken...
Nissan 200SX S13 -92: Köpt av en indisk kollega, mycket ärlig med alla bilens defekter och inga dolda fel.
Nissan 300ZX -97: Köpt i Italien av en Italienare, mycket trevlig bilaffär, bjöd på lunch och skötte allt pappersarbete åt mig. Enda jag kan anmärka på är att det stod nybytt koppling och kamrem i annonsen trots att det var 6000 mil och 4000 mil sen men den informationen fick jag via mail tidigt.
Volvo 740 GL -89: Pensionerad herre som såg ut att ha ursprung från Turkiet. Enda ägaren på bilen som var seriöst lagad på allt som hade gått sönder men dåligt underhållen. (Nya volvo original-delar på allt som gått sönder)
Lupo 3L -00: Köpt i Tyskland på en bilfirma med ägare av från mellanöstern. Talade väldigt dålig engelska men hade nån yngre anställd av mer nordisk härkomst som sköte det mesta av affären och var inga dolda fel på bilen. Bilfirman gav ett väldigt seriöst intryck och var super schysta. Var en mycket nöjd kund när jag åkte därifrån och är fortfarande det efter 6 månader.
Bilar jag köpt från "svenskar" har jag aldrig stött på några problem med som jag kan minnas.
Sen har jag nog kollat på ett flertal bilar där "personer med utländsk härkomst" annonserat bilar som "Nyskick" osv där verkligheten varit helt annorlunda. Min erfarenhet från det är undvik bilar som säljes av Mohammed osv för dom bilarna har aldrig stämt med beskrivet skick nånsin när jag varit o kollat, men om det är ett riktigt intressant objekt så gör en individuell bedömning.
När det gäller sälja bilar har jag aldrig sålt till någon nysvensk än så länge. Men skulle någon dyka upp och inte pruta skallen av sig så skulle jag inte tveka på att sälja till dom. Men någon sån har konstigt nog inte hört av sig någonsin utan istället är det dom som ska påpeka varje stenskott och vill betala 20% av annonserat pris.
Summering för den som inte orkar läsa: Finns många ärliga icke-svenskar men gäller bedöma personen och kolla extra noga på bilen, speciellt om personen verkar lite misstänksam.
Senast redigerat av Vita_Vargen (22 januari 2014)