Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Du har rätt att om man lever endast i Stockholms innerstad så duger det nog med en liten småbil på 3 cyllar. Men bor man i tex Norrland där många har långt till jobbet och ska pendla några mil till ett antal mil på risiga Norrlandsvägar och med kyla och snö på vintern så vill man gärna ha en bil som tar en fram till målet/jobbet. Man får gärna ta sig fram säkert och komfortabelt också och då duger inte den där lilla småbilen med 3 cyllar lika bra längre. Alla bor inte i södra Sverige eller Stockholm, finns en landsdel norrut som är rätt stor med långa sträckor. Man kanske ska ha en insikt i hur andra lever vilket jag ska tänka på nu jag med...
Det var du som antydde att en bil enligt bilden du länkade till aldrig skulle vara aktuell för en 'riktig' bilentusiast och jag gav dig
ett exempel på när en ny Micra sannolikt är både roligare och billigare för den genomsnittlige bilentusiasten än en gammal Volvo. Jag kör själv mer än dubbelt upp mot den sträckan jag räknade på och har tidigare varit uppe i över 5000mil/år under bland annat resor norrut så jag är väl medveten om att vi har olika behov men tvivlar på att du har samma insikt eftersom du envist hävdar att en gammal Volvo är optimal i alla lägen.
Jag anser inte att en gammal Volvo 900 är lämplig i ens den situationer heller för den är varken anmärkningsvärt bekväm eller särskilt avslappnande att köra i halka men jag gör ett överslag på vad någon som pendlar 5000mil/år kan tänkas spara på att köra en Prius istället för en gammal Volvo V70 som du nämner.
Fyra deciliter per mil extra, 2000:- om året mer i skatt, 5000:- i värdeminskning för 15.000mil ytterligare på mätaren och högre servicekostnader men endast marginellt dyrare i försäkring (halv). Det blir en bra bit över 100.000:- ytterligare jämfört med en Prius under samma period.
En tre år gammal Prius i bra skick med Toyotas kvalitétsgaranti i behåll går att hitta hos en handlare för 110.000:-, en sex år gammal Prius taxi med 45.000mil på mätaren begärs det runt 60.000:- för men vi säger att man inte får mer än 40.000:- för en Prius Taxi. Och så låtsas vi att man inte får mer för en sex år gammal Prius med 25.000mil på mätaren än vad man får för en lika gammal Prius taxi med 45´ på mätaren, det blir 70.000:- i värdeminskning och då räknar jag extremt högt. 100-70=30 och där räknar jag däremot lågt.
För att fortsätta med stereometaforen så börjar vi närma oss en anläggning som även en audiofil ger tummen upp, och det ekonomiska utrymmet frigör man genom att välja en i mina ögon minst lika lämplig Prius istället för en drygt decenniet äldre Volvo V70. Och inte ens du kan väl påstå att den som taxi vanligt förekommande Prius inte håller eller är lämplig för den sträckan?