2382
Sök

Stort behov av hjälp! Bmw e46 328 klonkar

467 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Bilen har börjat klonka bakifrån, innan var det lite och nu smäller det som det vore en sten i bagageluckan. Det är endast vid gaspådrag oavsett hur kraftigt. Precis när jag släpper gasen så smäller det. Vad kan detta vara? Vad ska jag felsöka.

Snälla hjälp mig,smile

Skåning
739 Inlägg
10 januari 2014
Har du känt efter glapp i bakhjulen och kardanen?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

192 Inlägg
10 januari 2014
Låter som silentblocket är slitet. det är något som alla bmw ägare måste byta någon gång.

Darkus
10 januari 2014
Låter som silent blocken gjort sitt.

665 Inlägg
10 januari 2014
Darkus skrev:
Låter som silent blocken gjort sitt.

+1 (samma tror)
Köp förstärkta hos http://www.schmiedmann.se om du bestämmer dig för att byta ut de ...

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

1 798 Inlägg
10 januari 2014
Ja skulle rekomendera o sätta dit powerflex eller liknande de håller bra mkt bättre än org gummiskitet o de är mkt jobb att byta så lika bra att sätta dit nåt ordentligt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 948 Inlägg
10 januari 2014
powerflex e inte heller så värst hmm Bytte precis ut mina slitna powerflex bussningar (gått typ 3000mil), blev alu nu istället big_smile

Skulle även rekommendera att inte köra många metrar till med bilen, annars har du snart ett sprucket golv därbak hmm

665 Inlägg
10 januari 2014
Låter det inte stumt/donk med Alu?!?! Stål mot Alu ger konstig ljud typ väl
Senast redigerat av sexy_d (10 januari 2014)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

467 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
hmm... vad är detta silentblock? Mvh

1 798 Inlägg
11 januari 2014
baltis skrev:
powerflex e inte heller så värst hmm Bytte precis ut mina slitna powerflex bussningar (gått typ 3000mil), blev alu nu istället big_smile

Skulle även rekommendera att inte köra många metrar till med bilen, annars har du snart ett sprucket golv därbak hmm

ok ja trodde de höll bra mkt bättre men har ju bara monterat dem en gång förvisso o inte kört så många mil

467 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Ser jag lät om detta är mos?

467 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Hej gott folk och tack för all hjälp! Jag har nu haft den på liften. Det är bakaxelupphängningen tror jag. Var liksom en rund platta ca 10x10 som där ve4kade vara glapp i. Hade även slagit sönder golvet över sad är där en busning innanför upphängningen eller det är bara,byta den?

Men var sitter den där silentblock som ni pratar om

1 798 Inlägg
11 januari 2014
Är govlet även sönder har du tyvärr ett ganska tråkigt jobb då de måste bytas ut repareras då ganska vanligt att de händer på e46 dessvärre.

2 845 Inlägg
11 januari 2014
marcussomfan skrev:
Hej gott folk och tack för all hjälp! Jag har nu haft den på liften. Det är bakaxelupphängningen tror jag. Var liksom en rund platta ca 10x10 som där ve4kade vara glapp i. Hade även slagit sönder golvet över sad är där en busning innanför upphängningen eller det är bara,byta den?

Men var sitter den där silentblock som ni pratar om

Silentblocken sitter på bakaxelbalken, ett i varje hörn, (runda gummikuddar) Lite marigt att byta men går med vilja och blod svett och tårar. Samt en domkraft borrmaskin och en flaska diskmedel.

2 845 Inlägg
11 januari 2014
Finns en bra gör det självguide här-

www.autopower.se

Gå in på gör det själv, sen mek tips.

Sök sen på "byte silentblock"

Välj sedan E34 m.fl

1 948 Inlägg
11 januari 2014
till att börja med, e46a e ingen gammal volvo, den har en bakvagn, inte en bakaxel.

Silentblocken är dom 4 som håller bakvagnsbryggan uppe vilket i sin tur diffen och länkarmarna sitter monterade i.

Tråkigt att ditt golv spruckit, ända å göra nu är att riva ner allt bakvagnen, tank, avgassystem osv och svetsa ihop allt som spruckit sönder. (precis gjort detta jobbet på min bil,  har "endast" kvar att montera ihop allt igen).
Det är ganska mycket jobb det handlar om så skulle överväga om det är värt det.

Du ska även se till att montera ett förstärkningskit, hade ett till övers men det såldes nu i veckan. Finns att köpa från bimmerworld, vac motorsport samt turner motorsport (och inom en snar framtid hos fartfabriken).

Angående alubussningar så "klonkar" det inte mera, men det låter mera... e nog egentligen inget att rekommendera i en vardagsbil.

9 Inlägg
20 mars 2014
Har haft samma problem på min e46 328 touring.. Infästningen till bakaxeln spricka i golvet. BMW iGävle skulle ha en jävla summa för att byta golvet, men som tur hittade jag en verkstad som har lagat sånt fel förut. Idag syns det inte att det är lagat och jag blev riktigt nöjd med jobbet! Hoppas du har löst problemet smile

Sök