3007
Sök

242a b21 LADD Problem!

10 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#1
Tja folket på garaget skulle behöva hjälp här på garaget!
Har nämligen problem med min 242a b21 84 med extraktor rör,

I somras gick den klockrent men nu vet ja 17 hmm

Det börja med att jag skulle vrida på nyckeln och det bra klickar! ? Alla lampor lyste men inte jätte stark men ändå :p
Så fick rulla hem o när jag kom hem så starta den inte häller så laddade upp batteriet drog i väg på en tur på kvällen sen funkade fint hela kvällen sen körde jag inte på 3dar så klickade det igen!
Har vart så några gånger fram och tillbaka ibland har den funkat bra på långa sträckor antar att detta har med generatorn hur långt jag åker generatorn laddar 13 på tomgång och 13,5! När jag gasar.
Kan även tilllägga att de ända jag har kopplat in är en vanlig sterio o 4extraljus men extraljusen har jag kopplat bort plusen på för att kolla om de hjälpte men ikke kan ha fullt batteri ta en sväng på typ 5min sen om jag låter bilen typ stå typ Drygt en timme startar den inte inge kräm i startmotorn ibland går de inte äns o rulla igång ?


Skulle vilja ha svar om de är generatorn till 100 ? Vill inte byta ut den om de inte är den liksom?
Eller att de är startmotorn som är mitt problem mvh Mackan!
Senast redigerat av 242Mackan (11 januari 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#2
242Mackan skrev:
Tja folket på garaget skulle behöva hjälp här på garaget!
Har nämligen problem med min 242a b21 88 med extraktor rör,

I somras gick den klockrent men nu vet ja 17 hmm

Det börja med att jag skulle vrida på nyckeln och det bra klickar! ? Alla lampor lyste men inte jätte stark men ändå :p
Så fick rulla hem o när jag kom hem så starta den inte häller så laddade upp batteriet drog i väg på en tur på kvällen sen funkade fint hela kvällen sen körde jag inte på 3dar så klickade det igen!
Har vart så några gånger fram och tillbaka ibland har den funkat bra på långa sträckor antar att detta har med generatorn hur långt jag åker generatorn laddar 13 på tomgång och 13,5! När jag gasar.
Kan även tilllägga att de ända jag har kopplat in är en vanlig sterio o 4extraljus men extraljusen har jag kopplat bort plusen på för att kolla om de hjälpte men ikke kan ha fullt batteri ta en sväng på typ 5min sen om jag låter bilen typ stå typ Drygt en timme startar den inte inge kräm i startmotorn ibland går de inte äns o rulla igång ?


Skulle vilja ha svar om de är generatorn till 100 ? Vill inte byta ut den om de inte är den liksom?
Eller att de är startmotorn som är mitt problem mvh Mackan!

242 -88? Skitsamma, låter som det inte laddar som det ska med dom voltantalen du nämnde. Schysst kontakt mellan motorblock chassit och minuspolen på batteri? Har varit med om jordproblem som visar sig på samma sätt. Annars byter du generator om du har en liggandes.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

10 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#3
Aokej blir o köpa en ny jord fläta då jag tkr att den ser lite sliten ut ! Min fundering va att batteriet va dåligt eftersom de laddades ut rätt fort

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#4
242Mackan skrev:
Aokej blir o köpa en ny jord fläta då jag tkr att den ser lite sliten ut ! Min fundering va att batteriet va dåligt eftersom de laddades ut rätt fort

Ja visst kan batteriet va kass. Men börja du i den billiga änden...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

21 761 Inlägg
11 januari 2014
#5
13 V på tomgången är alldeles för lite spänning, dessutom är 13,5 V vid högre varv inte bra heller om endast halvljuset är påslaget vid mätningen.

Vart mätte du spänningen, på generatorn eller på batteriet?

Den enda fläta jag vet om på en 240 är den som sitter mellan torpedväggen och ventilkåpan, den flätan ska vad jag vet inte påverka motorns jordning ifall flätan är dålig eftersom det ju går en separat jordkabel mellan batteriminus och motorblock. smile

Jag blir även lite fundersam på hur en 242 kan vara av 88 års modell, ge gärna en förklaring på det. Kanske det är en 78 istället.
Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2014)

10 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#6
Mätte på batteriet på polerna i mitten eller vad man ska säga !
A den andra kabeln är nästan helt grön så antar att den är ärgat så blir byta den ochså!
Kollade även plus på generatorn så den såg väldigt dålig ut så blir byta de ochså!
Haha skrev fel igår va lite trött gjorde kontot igår de är en 84!
242 1984 b21 med förgasare runt 100 häst ingen rally men de duger smile

21 761 Inlägg
11 januari 2014
#7
Okej, då vet vi lite mer och det är bra.

Eftersom kablarna till strömförsörjningen verkar vara i allmänt dåligt skick så föreslår jag att du kollar över alla, förutom de du har nämnt så bör du även plocka loss båda batteriminuskablarna och putsa plåtrent dels på kabelskorna och dels där kabelskorna sitter fast i kaross+motorblock.

Originalminuskablarna är dock inte speciellt grova (10 mm2 till karossen och 16 mm2 till motorblock) så det skadar förstås inte att helt enkelt byta ut dem också när du ändå håller på. Om du har kvar originalpolskorna på batteriet så är det inte ovanligt att en massa grönt ärg och oxid finns inuti där kabeln sitter pressad och sånt är faktiskt ganska lurigt, där är alltså ytterligare en orsak till att byta ut hela kablarna.

Glöm förresten inte bort den korta minuskabeln mellan generatorhölje och motorblock (generatorfästet i blocket), där brukar det bli dålig kontakt och kabeln kan vara i dåligt skick. Byt gärna ut mot ny.

När du har bytt ut och fixat till alla dessa saker så kan du för säkerhets skull göra en snabb "tjuvströmsmätning" så att du är helt säker på att det inte finns saker som drar onormalt mycket ström när bilen är avstängd. Jag personligen misstänker dock att dålig kontakt i diverse kablar är största orsaken till dina problem, eventuellt är generatorns laddregulator sliten eller har slitna kol och i så fall rekommenderar jag att byta regulator. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2014)

10 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#8
Yess testar att byta i veckan och återkommer när jag byt allt o hoppas att problemet är löst smile tack för hjälpen !


Sök