3000
Sök

Jaguar E-Type 4,2 -68

återställa en krockskadad Jaguar E-type -68 som är inte min utan en barndomsväns svärfar och lite motorrenovering också. bilen ska få hellackering i samband med reparationen..

17 361 Visningar
Uppdaterades senast 17 februari 2014
47 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#1
hej
ja en bekant bad mig ta denna vackra bilen och reparera bilen och så klart sade jag ja.. och tänkte om det va kul att lägga upp det här projektet här..

jo, Ägaren till bilen har råkat varit med om en händelse, han höll med nåt i bilen och bilen va halva ute från sin plats i garaget och bilen va påslagen och han råkade väl putta på växelväljaren och körde in i garaget och där stod en stor kvarnsten och högra dörren va öppen och så kraaasch! restultat är bucklor på dörren samt stor skada på bilen. och såklart blev ägaren förkrossad och lät bilen stå kvar i garaget med skador i 3-4 år tills han fick höra om mig via min barndomsvän så började han tag i detta och nu börjar det!

bilen kom till mig så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-e5b82600a6a11d8944100522680b7616.jpg

och skadorna

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-355f36a7e121c8e6574732e6a05e32dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-0257e37d6fb47e51fdfb88317f2bdb44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-a8e69e880f8d9b1fcd0600cbe56e3a64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-7a3b3db6779208d208bcb0e05201d85d.jpg

och så tog jag bort huven, attans vad jävlar stor den va!
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-ddd936f6ba436556475bcf6a4c8f0894.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-7808db70b39b31484d43387ff73681f0.jpg

och som ni ser på bilderna är huven rejält intryckt, rättare sagt cirka 15 cm in och hela huven är sned..
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-f58655eb0f4c7b01ef1ef962e6bb8796.jpg


1 514 Inlägg
12 januari 2014
#2
Där va lite att bita i !!
Ska bli spännade att följa smile


1 811 Inlägg
13 januari 2014
#3
Häftigt projekt, skall följas.


Volvoskruvare
1 205 Inlägg
14 januari 2014
#4
Härligt projekt. Följer direkt

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

47 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
Kikade efter delar till Jaguaren.. Jisses! Bara huv gick på 88.000!!
Blinkers 2500 kr, bland annat.. Dyrt som attan! Men ändå stämmer priserna bra för det kryllar ju inte såna bilar och huven är ju stor som fan. Dodge Viper är dyrare, bara huv som består av glasfiber och stålrör går på 300.000 kr..
Så jag ska egentligen inte gnälla. Ska se hur är leveranstid..


Volvoskruvare
1 205 Inlägg
14 januari 2014
#6
KMD skrev:
Kikade efter delar till Jaguaren.. Jisses! Bara huv gick på 88.000!!
Blinkers 2500 kr, bland annat.. Dyrt som attan! Men ändå stämmer priserna bra för det kryllar ju inte såna bilar och huven är ju stor som fan. Dodge Viper är dyrare, bara huv som består av glasfiber och stålrör går på 300.000 kr..
Så jag ska egentligen inte gnälla. Ska se hur är leveranstid..

Lämna in din huv till en plåtslagare. Kostar några tusenlappar men blir bra

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

47 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#7
Jag är själv bilplåtslagare. Huven ÄR totalt sned. 15 cm intryckt vilket det orsakat mycket plåtböjningar överallt i huven. Och att laga huven på en dyr klassisk bil? Nej hellre ge bilen det den är värd. Im det va en sketen 50.000 kr klassen hade jag riktat huven oavsett. Men Jaguar E-type,  klassad son en av vackraste bilar som tillverkats genom tiderna? Nej! Kosta på den då vet man att man får en bil som lagats på korrekt sätt och veta att den är bra gjord. Inte kul att ha en bil med en riktad huv med en del hel spackel i.


Volvoskruvare
1 205 Inlägg
15 januari 2014
#8
KMD skrev:
Jag är själv bilplåtslagare. Huven ÄR totalt sned. 15 cm intryckt vilket det orsakat mycket plåtböjningar överallt i huven. Och att laga huven på en dyr klassisk bil? Nej hellre ge bilen det den är värd. Im det va en sketen 50.000 kr klassen hade jag riktat huven oavsett. Men Jaguar E-type,  klassad son en av vackraste bilar som tillverkats genom tiderna? Nej! Kosta på den då vet man att man får en bil som lagats på korrekt sätt och veta att den är bra gjord. Inte kul att ha en bil med en riktad huv med en del hel spackel i.

Förstår vad du menar. Menade mest på att det var en billigare lösning. Men var bara ett tips.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

47 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#9
Det är lugnt. wink hittade dock en annan som säljer en för 55.000 kr. Liiiiite billigare dock.. wink
Senast redigerat av KMD (15 januari 2014)


Volvoskruvare
1 205 Inlägg
15 januari 2014
#10
KMD skrev:
Det är lugnt. wink hittade dock en annan som säljer en för 55.000 kr. Liiiiite billigare dock.. wink

Är det en aluminium huv?

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

2 516 Inlägg
15 januari 2014
#11
big_smile Det här måste jag ju följa! tongue
Har du sett det gammla programet "a car is reborn" på discovery kanalen?
Gick för ett x antal år sedan. (Finns på you tube annars.)
Där renoverar han en lika dan jagga. big_smile
Första programmet:
http://www.youtube.com/watch?v=P2YXsIA9Oq0

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

47 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#12
Nej det är stålhuv

Jaså! Det måste jag kika på. Tack för tips! 

Lite snabb hamnade all delar som jag behöver precis vid 100.000 kr.. bland annat kostade en framblinkers 2500 kr exkl moms, halva stötfångare 1800 exkl moms..

Ja Jaguar är dyr, bara bita i och köra på!


1 049 Inlägg
16 januari 2014
#13
Intressant projekt. Var bilen försäkrad när olyckan hände?

47 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#14
tommyhjortasen skrev:
Intressant projekt. Var bilen försäkrad när olyckan hände?

Nej tyvärr. . Det är därför ägaren lät den stå i garaget i 3-4 år efter
Det hände..


718 Inlägg
16 januari 2014
#15
Är det omöjligt hitta en bättre begagnad? hmm

Brukar ju finnas personer som specialiserar sig på att lagerhålla sådant till mer speciella bilar...

Bara en tanke.

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

718 Inlägg
16 januari 2014
#16
Kollat här?

http://www.monocoque-metalworks.com/mai … storation/

Dom verkar sälja korrekt restaurerade huvar....
Senast redigerat av Mangaloranga (16 januari 2014)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

548 Inlägg
16 januari 2014
#17
KMD skrev:
Jag är själv bilplåtslagare. Huven ÄR totalt sned. 15 cm intryckt vilket det orsakat mycket plåtböjningar överallt i huven. Och att laga huven på en dyr klassisk bil? Nej hellre ge bilen det den är värd. Im det va en sketen 50.000 kr klassen hade jag riktat huven oavsett. Men Jaguar E-type,  klassad son en av vackraste bilar som tillverkats genom tiderna? Nej! Kosta på den då vet man att man får en bil som lagats på korrekt sätt och veta att den är bra gjord. Inte kul att ha en bil med en riktad huv med en del hel spackel i.

Lämna in huven hos Robin eller Christoffer så gör dom en ny åt dig. http://www.borasmetalshaping.se/
Senast redigerat av rosten1000 (16 januari 2014)


ArtDirector
462 Inlägg
16 januari 2014
#18
rosten1000 skrev:
KMD skrev:
Jag är själv bilplåtslagare. Huven ÄR totalt sned. 15 cm intryckt vilket det orsakat mycket plåtböjningar överallt i huven. Och att laga huven på en dyr klassisk bil? Nej hellre ge bilen det den är värd. Im det va en sketen 50.000 kr klassen hade jag riktat huven oavsett. Men Jaguar E-type,  klassad son en av vackraste bilar som tillverkats genom tiderna? Nej! Kosta på den då vet man att man får en bil som lagats på korrekt sätt och veta att den är bra gjord. Inte kul att ha en bil med en riktad huv med en del hel spackel i.

Lämna in huven hos Robin eller Christoffer så gör dom en ny åt dig. http://www.borasmetalshaping.se/

Tänkte precis föreslå det samma...

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

548 Inlägg
16 januari 2014
#19
G-Bruno skrev:
rosten1000 skrev:
KMD skrev:
Jag är själv bilplåtslagare. Huven ÄR totalt sned. 15 cm intryckt vilket det orsakat mycket plåtböjningar överallt i huven. Och att laga huven på en dyr klassisk bil? Nej hellre ge bilen det den är värd. Im det va en sketen 50.000 kr klassen hade jag riktat huven oavsett. Men Jaguar E-type,  klassad son en av vackraste bilar som tillverkats genom tiderna? Nej! Kosta på den då vet man att man får en bil som lagats på korrekt sätt och veta att den är bra gjord. Inte kul att ha en bil med en riktad huv med en del hel spackel i.

Lämna in huven hos Robin eller Christoffer så gör dom en ny åt dig. http://www.borasmetalshaping.se/

Tänkte precis föreslå det samma...

Dom är grymt duktiga. Gick en kurs hos dom på 5 dagar och då hinner man se hur kunniga dom är.


47 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#20
Mangaloranga skrev:
Kollat här?

http://www.monocoque-metalworks.com/mai … storation/

Dom verkar sälja korrekt restaurerade huvar....

Bra men problemet är bara att enbart frakt kostar 5000 kr. neutral



Sök