Jag har bytt bil och därmed behövt flytta mitt ljud. Jag har kopplat exakt lika som i förra bilen Från plus på batteriet, till konding och vidare till plus på steget. Jord från konding till karossen och därifrån till steget. Men, kondingen startar inte, eller rättare sagt, den lyser inte som den gjort tidigare. Steget och basarna funkar
iof kanske dom har inbyggd laddning dom med display och sånt strunt?!
brukar ta en 5watts lampa vid säkeringshållarn vid batterit och sätta ena sidan av kabeln på minusen på lampan och den andra på + på lampan när lampan slocknar är kondingen uppladdad
Nej, ingen speciell uppladdning innan. (har aldrig behövt göra det förr) Kommer inte ihåg modell just nu, kan gå ut o kolla det sen. Men den är ca 5år gammal om jag inte minns helt galet
Jag har bytt bil och därmed behövt flytta mitt ljud. Jag har kopplat exakt lika som i förra bilen Från plus på batteriet, till konding och vidare till plus på steget. Jord från konding till karossen och därifrån till steget. Men, kondingen startar inte, eller rättare sagt, den lyser inte som den gjort tidigare. Steget och basarna funkar
Vad kan detta bero på?
Jag reagerar mest på det som är i fet stil i citatet.
Du har alltså dragit kondingens minus till en jordpunkt i karossen och sedan därifrån till steget.
Prova dra från jordpunkt i karrosen till kondingens jord/minus och därifrån vidare till steget istället...
Det sitter bara två skruvar på kondingen. För man ska inte behöva ta av "kåpan" för att koppla väl?
Men, jag har nu kollat över alla kablar och kopplingar. Bytt ut lite fästen på kablarna som faktiskt inte såg helt okej ut. Fick den att starta (displayen började lysa och så började en diod(?) att blinka) Däremot blev det svagare efter en stund, men stängdes inte av (när jag stängde bilen) Verkar vara glapp vid + skruven, så den reagerar vid minsta mm man skruvar till/släpper.
Den lyste när jag gick ifrån bilen, så ska kolla igen lite senare om den slocknat ordentligt.
Det sitter bara två skruvar på kondingen. För man ska inte behöva ta av "kåpan" för att koppla väl?
Men, jag har nu kollat över alla kablar och kopplingar. Bytt ut lite fästen på kablarna som faktiskt inte såg helt okej ut. Fick den att starta (displayen började lysa och så började en diod(?) att blinka) Däremot blev det svagare efter en stund, men stängdes inte av (när jag stängde bilen) Verkar vara glapp vid + skruven, så den reagerar vid minsta mm man skruvar till/släpper.
Den lyste när jag gick ifrån bilen, så ska kolla igen lite senare om den slocknat ordentligt.
Inte riktigt med på vad du menar med två skruvar... antar att du redan vet att det sitter + och - på kondingen?
Helt riktigt, du ska inte behöva lossa skyddskåpan för att koppla något undertill, men det beror ju förstås på vad du har för konding?
Din tidigare beskrivning tolkade jag som att du hade kopplat slutsteg och kondingen parallellt, alltså att du hade dragit en kabel från jord till kondingen och ytterliggare en annan anslutning från jord till slutsteg...
Det jag försökt förklara är att kondingen skall alltså ligga mellan jord och slutstegets jordanslutning.
Eftersom du nämnde display så antar jag att du har voltmätare inbyggd? Vad visar den för siffror?
Inte riktigt med på vad du menar med två skruvar... antar att du redan vet att det sitter + och - på kondingen?
Helt riktigt, du ska inte behöva lossa skyddskåpan för att koppla något undertill, men det beror ju förstås på vad du har för konding?
Din tidigare beskrivning tolkade jag som att du hade kopplat slutsteg och kondingen parallellt, alltså att du hade dragit en kabel från jord till kondingen och ytterliggare en annan anslutning från jord till slutsteg...
Det jag försökt förklara är att kondingen skall alltså ligga mellan jord och slutstegets jordanslutning.
Eftersom du nämnde display så antar jag att du har voltmätare inbyggd? Vad visar den för siffror?
MVH / Martie
Ja, det är + och - jag menar med skruvarna. (det är ju skruvar?)
Jag har flyttat kablarna så de ska stämma överens med det du skrivit.
När displayen lyser så har den visat mellan 11.5 och 14.2. Men det är där mitt problem ligger just nu, att endera så lyser displayen hela tiden eller så lyser den inte alls hela tiden. Den reagerar när man rör skruvarna (+ och -) Har ett svagt minne av att den gjorde så en gång tidigare, men att jag fick ordning på den då. Men nu har jag provat att skruva åt hårdare eller släppa lite. Men det är endera eller.
Kanske så att du dragit åt skruvarna för hårt och den tagit skada?
Och den ska kopplas parallellt. Men man kan dra vidare plus och minus på kondensatorn direkt till steget, för att få den så nära steget som möjligt och klara sig med mindre mängd kabel.