3125
Sök

Hjälp med kondensator

17 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#1
Jag har bytt bil och därmed behövt flytta mitt ljud. Jag har kopplat exakt lika som i förra bilen
Från plus på batteriet, till konding och vidare till plus på steget. Jord från konding till karossen och därifrån till steget.
Men, kondingen startar inte, eller rättare sagt, den lyser inte som den gjort tidigare. Steget och basarna funkar

Vad kan detta bero på?

5 852 Inlägg
13 januari 2014
#2
Låter som kondingen har laddat ur. Vad är det för modell på den?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
13 januari 2014
#3
laddade upp den innan du kopplade in?

iof kanske dom har inbyggd laddning dom med display och sånt strunt?!

brukar ta en 5watts lampa vid säkeringshållarn vid batterit och sätta ena sidan av kabeln på minusen på lampan och den andra på + på lampan när lampan slocknar är kondingen uppladdad

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#4
Nej, ingen speciell uppladdning innan. (har aldrig behövt göra det förr)
Kommer inte ihåg modell just nu, kan gå ut o kolla det sen. Men den är ca 5år gammal om jag inte minns helt galet

17 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
Ingen som vet vad felet kan vara?

1 523 Inlägg
15 januari 2014
#6
Du har inte missat att koppla in remotekabeln?


436 Inlägg
16 januari 2014
#7
om plus och minus är kopplat ordentligt  så ska kondingen gå igång så fort du börjar belasta den.

om inte så är den antagligen kaputt då är det bara att byta ut.


17 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#8
Har aldrig suttit remotekabel på den innan.

Ska kolla mer noggrant på den senare idag/imorgon och se om jag kan hitta något.

OM det nu är så att det behövs en remotekabel helt plötsligt, hur kopplar jag den?

Kan man mäta på något sätt annars? Hur?

1 523 Inlägg
16 januari 2014
#9
dbgirl skrev:
Har aldrig suttit remotekabel på den innan.

Ska kolla mer noggrant på den senare idag/imorgon och se om jag kan hitta något.

OM det nu är så att det behövs en remotekabel helt plötsligt, hur kopplar jag den?

Kan man mäta på något sätt annars? Hur?

Är det en vanlig kondensator utan powercap (display och strömblock)
alltså bara 2 "skruvar"?


436 Inlägg
17 januari 2014
#10
kolla inlägg #5811 på länk http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2728747

där ser du hur det ska kopplas om du har råkat koppla något fel


537 Inlägg
17 januari 2014
#11
dbgirl skrev:
Jag har bytt bil och därmed behövt flytta mitt ljud. Jag har kopplat exakt lika som i förra bilen
Från plus på batteriet, till konding och vidare till plus på steget. Jord från konding till karossen och därifrån till steget.
Men, kondingen startar inte, eller rättare sagt, den lyser inte som den gjort tidigare. Steget och basarna funkar

Vad kan detta bero på?

Jag reagerar mest på det som är i fet stil i citatet.

Du har alltså dragit kondingens minus till en jordpunkt i karossen och sedan därifrån till steget.

Prova dra från jordpunkt i karrosen till kondingens jord/minus och därifrån vidare till steget istället...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

17 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#12
Det sitter bara två skruvar på kondingen. För man ska inte behöva ta av "kåpan" för att koppla väl?

Men, jag har nu kollat över alla kablar och kopplingar. Bytt ut lite fästen på kablarna som faktiskt inte såg helt okej ut. Fick den att starta (displayen började lysa och så började en diod(?) att blinka) Däremot blev det svagare efter en stund, men stängdes inte av (när jag stängde bilen) Verkar vara glapp vid + skruven, så den reagerar vid minsta mm man skruvar till/släpper.

Den lyste när jag gick ifrån bilen, så ska kolla igen lite senare om den slocknat ordentligt.

537 Inlägg
19 januari 2014
#13
dbgirl skrev:
Det sitter bara två skruvar på kondingen. För man ska inte behöva ta av "kåpan" för att koppla väl?

Men, jag har nu kollat över alla kablar och kopplingar. Bytt ut lite fästen på kablarna som faktiskt inte såg helt okej ut. Fick den att starta (displayen började lysa och så började en diod(?) att blinka) Däremot blev det svagare efter en stund, men stängdes inte av (när jag stängde bilen) Verkar vara glapp vid + skruven, så den reagerar vid minsta mm man skruvar till/släpper.

Den lyste när jag gick ifrån bilen, så ska kolla igen lite senare om den slocknat ordentligt.

Inte riktigt med på vad du menar med två skruvar... antar att du redan vet att det sitter + och - på kondingen?

Helt riktigt, du ska inte behöva lossa skyddskåpan för att koppla något undertill, men det beror ju förstås på vad du har för konding?

Din tidigare beskrivning tolkade jag som att du hade kopplat slutsteg och kondingen parallellt, alltså att du hade dragit en kabel från jord till kondingen och ytterliggare en annan anslutning från jord till slutsteg...

Det jag försökt förklara är att kondingen skall alltså ligga mellan jord och slutstegets jordanslutning.

Eftersom du nämnde display så antar jag att du har voltmätare inbyggd? Vad visar den för siffror?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

17 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#14
VipMartie skrev:
Inte riktigt med på vad du menar med två skruvar... antar att du redan vet att det sitter + och - på kondingen?

Helt riktigt, du ska inte behöva lossa skyddskåpan för att koppla något undertill, men det beror ju förstås på vad du har för konding?

Din tidigare beskrivning tolkade jag som att du hade kopplat slutsteg och kondingen parallellt, alltså att du hade dragit en kabel från jord till kondingen och ytterliggare en annan anslutning från jord till slutsteg...

Det jag försökt förklara är att kondingen skall alltså ligga mellan jord och slutstegets jordanslutning.

Eftersom du nämnde display så antar jag att du har voltmätare inbyggd? Vad visar den för siffror?

MVH / Martie

Ja, det är + och - jag menar med skruvarna. (det är ju skruvar?)

Jag har flyttat kablarna så de ska stämma överens med det du skrivit.

När displayen lyser så har den visat mellan 11.5 och 14.2. Men det är där mitt problem ligger just nu, att endera så lyser displayen hela tiden eller så lyser den inte alls hela tiden. Den reagerar när man rör skruvarna (+ och -) Har ett svagt minne av att den gjorde så en gång tidigare, men att jag fick ordning på den då. Men nu har jag provat att skruva åt hårdare eller släppa lite. Men det är endera eller.

Hoppas någon förstår min beskrivning

436 Inlägg
20 januari 2014
#15
då är det glapp i den.

om det sen siter i kretskortet eller någon annan stans är svårt att svara på.

men det är bara att se över skruvarna och kopplar och hoppas att du hittar vart den glappar aninars är det bara att byta ut.


17 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#16
okej, då får jag göra en genomgång på den och hoppas på det bästa

2 042 Inlägg
20 januari 2014
#17
Kanske så att du dragit åt skruvarna för hårt och den tagit skada?

Och den ska kopplas parallellt. Men man kan dra vidare plus och minus på kondensatorn direkt till steget, för att få den så nära steget som möjligt och klara sig med mindre mängd kabel.

537 Inlägg
20 januari 2014
#18
Precis som du har fått i svar... det är då något som glappar, kanske bara voltmätaren?

Eftersom steget och basen fungerar så har du parallellkopplat, så där är det ju rätt.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.


Sök