3364
Sök

Trögt att växla

79 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#1
Särskilt ettan och tvåan är svåra att lägga i, det tar emot ganska mycket och det blir aningen värre om motorn är kall. Har testat att spruta på lite universalolja från biltema under damasken till själva växelspakens led men det hjälpte inte öht. Någon som vet vad man kan göra åt problemet? Kanske finns några andra punkter att smörja upp?

Har en Audi A4 -00.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 januari 2014
#2
om det skrapar ibland kan det vara kopplingen som är sliten


79 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#3
Det skrapar ibland när man lägger i tvåan, skrapet kommer direkt när man flyttar växelspaken och verkar komma från under damasken...ljudet uppstår altså inte när man släpper upp kopplingen.

311 Inlägg
15 januari 2014
#4
Jag antar att du kollat, så du har växellådsolja i ? Länge sen det är bytt?


79 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#5
kajc skrev:
Jag antar att du kollat, så du har växellådsolja i ? Länge sen det är bytt?
Aldrig kollat, trodde det var underhållsfritt, vet ej om den någonsin är bytt. Bilen har gått dryga 12000 mil.

311 Inlägg
15 januari 2014
#6
Jag skulle nog börja med att kolla oljan / byta den


54 Inlägg
16 januari 2014
#7
Är den lika trög med motorn avstängd som igång?

79 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#8
Norpan12 skrev:
Är den lika trög med motorn avstängd som igång?
Ingen skillnad, står man stilla med motor på tomgång uppstår f.ö. inget motstånd alls när man växlar.

Ang. det med växellådsoljan, borde inte det påverka alla växlar? Det är som sagt bara ettan och tvåan som är tröga.

311 Inlägg
19 januari 2014
#9
Nej, oljan behöver inte påverka alla växlar.
Givetvis, om det inte ens finns en droppe kvar skulle det påverka genom att du antagligen inte skulle få i en enda växel.
Men nu har det hänt något med 1:an och 2:an och det mest logiska är väl att börja med och kolla oljan?
Sen kan det vara mycket annat som har gått sönder, synkringar, trasigt växelreglage, slitna bussningar mm


Sothora <3
1 201 Inlägg
19 januari 2014
#10
Sliten koppling. Märks på dom lägsta växlarna först i vid belastning på lådan

Bildemonterare samt egen verkstad. !

79 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#11
Ska kolla växellådsoljan så fort jag har tid att åka iväg till GDS-hallen. Men sliten koppling, kan det vara så jävligt altså? Det lär ju vara sjukt dyrt att byta koppling...bilen har bara gått 12 000 mil och visar inga andra tecken på sliten koppling.

6 620 Inlägg
20 januari 2014
#12
Justering av växelvajrarna kan även lösa problemet.

De/Dem

79 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#13
Så, lämnade in bilen till en mekaniker för att få växellådsoljan bytt, han kunde inte utföra detta då det krävs ett specialverktyg till både påfyllnings och avtappningspluggen. Någon som vet vart man kan få tag på detta verktyg?


Sök