2328
Sök

Kamaxel B230 Turbo

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej! Jag har precis bytt topp i min 940 turbo till en smått putsad 531 topp. Körde först med 530 och A-kam vilket jag tyckte var sådär... Den vill inte riktigt varva ur helt. Bytte sedan till vx3-kam som jag tyckte var lite roligare men kändes ändå inte helt optimal. Nu när jag bytte topp till 531 så använde jag A-kam igen och är inte alls nöjd då den inte sjunger ut riktigt..

Någon som har ett tips på en bra kamaxel som inte är för extrem men ändå ganska varvvillig och går att köra med original ventilfjädrar?

Motor setup:
B230fk
531 Topp ( Bortputsat gjutjärnsskägg )
Portat original 940 grenrör
3"downpipe
Turbo från 740-88 ( Kommer troligtvis bytas inom kort )
Laddtryck på 1 - 1.2 bar
Senast redigerat av EmilFredriksson (15 januari 2014)


27 Inlägg
15 januari 2014
#2
K-kam kanske..? En utav dom varvvilligaste orginalkammarna..

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#3
Jo jag har hört att dom ska vara bra men verkar inte finnas så många med fördelar spår tyvärr hmm


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 januari 2014
#4
V kam går gött på höga varv...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 683 Inlägg
15 januari 2014
#5
Du kan skaffa ett ställbart kamdrev och backa kammen lite för att på så sätt flytta upp registret.

Annars så kan du försöka leta reda på en K-kam, den är vassare än V men slöare än H.
Eller en omslipad kam som ger det registret du är ute efter.


223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#6
DiwraZ skrev:
V kam går gött på höga varv...

Högvarvigare än vx3?  För det är det jag är ute efter smile Vill ju liksom att effekten ska hålla i till varvstoppet roll


223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Du kan skaffa ett ställbart kamdrev och backa kammen lite för att på så sätt flytta upp registret.

Annars så kan du försöka leta reda på en K-kam, den är vassare än V men slöare än H.
Eller en omslipad kam som ger det registret du är ute efter.

Ja det kanske man skulle testa smile Vad tror du är bäst vx3 med ställbart kamdrev eller bara försöka få tag i en v-kam? Eller finns det några eftermarknads kammar som är bra med en rolig karaktär som inte kräver andra fjädrar och som inte kostar en förmögenhet ?


1 677 Inlägg
15 januari 2014
#8
En eftermarknads H-kam kanske ? smile

27 Inlägg
15 januari 2014
#9
EmilFredriksson skrev:
Jo jag har hört att dom ska vara bra men verkar inte finnas så många med fördelar spår tyvärr hmm

Karva ut ett spår med vinkelslip då..?  Så länge rotorn pekar mot rätt cyl, så gör det inget om det är några grader fel..
Annars hade KG H-kammar med fördelarspår för det horribla priset 1995kr (Eller kg004 som skall motsvara k för ca 2300kr)

Själv hade jag nog gått på en eftermarknadskam av snällare sug karaktär.. Du kan ju ändå inte varva mer än vad varvstoppet i chippet tillåter!
Så hårdare ventilfjädrar borde du inte behöva med en så snäll motor.

Själv hade jag tänkt o testa nån av AGAPs kammar, förvisso i en sugmotor! (utan övervarvsskydd)

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#10
Boyd skrev:
EmilFredriksson skrev:
Jo jag har hört att dom ska vara bra men verkar inte finnas så många med fördelar spår tyvärr hmm

Karva ut ett spår med vinkelslip då..?  Så länge rotorn pekar mot rätt cyl, så gör det inget om det är några grader fel..
Annars hade KG H-kammar med fördelarspår för det horribla priset 1995kr (Eller kg004 som skall motsvara k för ca 2300kr)

Själv hade jag nog gått på en eftermarknadskam av snällare sug karaktär.. Du kan ju ändå inte varva mer än vad varvstoppet i chippet tillåter!
Så hårdare ventilfjädrar borde du inte behöva med en så snäll motor.

Själv hade jag tänkt o testa nån av AGAPs kammar, förvisso i en sugmotor! (utan övervarvsskydd)

Njae nått sånt vill ja inte hålla på med, då det aldrig blir helt 100 hmm Ska nog försöka få tag på en V-kam och prova den. För visst finns väl dom med fördelar spår ? smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 januari 2014
#11
EmilFredriksson skrev:
Boyd skrev:
EmilFredriksson skrev:
Jo jag har hört att dom ska vara bra men verkar inte finnas så många med fördelar spår tyvärr hmm

Karva ut ett spår med vinkelslip då..?  Så länge rotorn pekar mot rätt cyl, så gör det inget om det är några grader fel..
Annars hade KG H-kammar med fördelarspår för det horribla priset 1995kr (Eller kg004 som skall motsvara k för ca 2300kr)

Själv hade jag nog gått på en eftermarknadskam av snällare sug karaktär.. Du kan ju ändå inte varva mer än vad varvstoppet i chippet tillåter!
Så hårdare ventilfjädrar borde du inte behöva med en så snäll motor.

Själv hade jag tänkt o testa nån av AGAPs kammar, förvisso i en sugmotor! (utan övervarvsskydd)

Njae nått sånt vill ja inte hålla på med, då det aldrig blir helt 100 hmm Ska nog försöka få tag på en V-kam och prova den. För visst finns väl dom med fördelar spår ? smile

De sitter i b230e om jag inte är ute och cyklar. Hade en sån i min 940 turbo. Lite seg på låga varv men höll fullt ladd till varvstopp. Jävligt Nice om man ska åka fort. Slutade aldrig dra, okänd toppfart. Men som sagt lite seg på låga varv.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#12
DiwraZ skrev:
EmilFredriksson skrev:
Boyd skrev:

Karva ut ett spår med vinkelslip då..?  Så länge rotorn pekar mot rätt cyl, så gör det inget om det är några grader fel..
Annars hade KG H-kammar med fördelarspår för det horribla priset 1995kr (Eller kg004 som skall motsvara k för ca 2300kr)

Själv hade jag nog gått på en eftermarknadskam av snällare sug karaktär.. Du kan ju ändå inte varva mer än vad varvstoppet i chippet tillåter!
Så hårdare ventilfjädrar borde du inte behöva med en så snäll motor.

Själv hade jag tänkt o testa nån av AGAPs kammar, förvisso i en sugmotor! (utan övervarvsskydd)

Njae nått sånt vill ja inte hålla på med, då det aldrig blir helt 100 hmm Ska nog försöka få tag på en V-kam och prova den. För visst finns väl dom med fördelar spår ? smile

De sitter i b230e om jag inte är ute och cyklar. Hade en sån i min 940 turbo. Lite seg på låga varv men höll fullt ladd till varvstopp. Jävligt Nice om man ska åka fort. Slutade aldrig dra, okänd toppfart. Men som sagt lite seg på låga varv.

Låter precis som det jag är ute efter! Ska försöka få tag på en sån smile Tack så mycket för hjälpen!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 januari 2014
#13
EmilFredriksson skrev:
DiwraZ skrev:
EmilFredriksson skrev:

Njae nått sånt vill ja inte hålla på med, då det aldrig blir helt 100 hmm Ska nog försöka få tag på en V-kam och prova den. För visst finns väl dom med fördelar spår ? smile

De sitter i b230e om jag inte är ute och cyklar. Hade en sån i min 940 turbo. Lite seg på låga varv men höll fullt ladd till varvstopp. Jävligt Nice om man ska åka fort. Slutade aldrig dra, okänd toppfart. Men som sagt lite seg på låga varv.

Låter precis som det jag är ute efter! Ska försöka få tag på en sån smile Tack så mycket för hjälpen!

Letar jag med...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#14
DiwraZ skrev:
EmilFredriksson skrev:
DiwraZ skrev:

De sitter i b230e om jag inte är ute och cyklar. Hade en sån i min 940 turbo. Lite seg på låga varv men höll fullt ladd till varvstopp. Jävligt Nice om man ska åka fort. Slutade aldrig dra, okänd toppfart. Men som sagt lite seg på låga varv.

Låter precis som det jag är ute efter! Ska försöka få tag på en sån smile Tack så mycket för hjälpen!

Letar jag med...

Inte tillräckligt isf då det finns en på blocket för 500 wink


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 januari 2014
#15
Har testat både H/K/VX3 och V kam, och v-kammen funkade skit bra. Kompisen körde K-kam och 1.7 i ladd och det tröck på uta bara fan det med, ända från botten till toppen big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#16
_Performance_ skrev:
Har testat både H/K/VX3 och V kam, och v-kammen funkade skit bra. Kompisen körde K-kam och 1.7 i ladd och det tröck på uta bara fan det med, ända från botten till toppen big_smile

Vilken av dom du provat tyckte du var bäst och varvvilligast ? smile Och vad hade du för setup ? Turbo, topp grenrör mm.. ? smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 januari 2014
#17
EmilFredriksson skrev:
_Performance_ skrev:
Har testat både H/K/VX3 och V kam, och v-kammen funkade skit bra. Kompisen körde K-kam och 1.7 i ladd och det tröck på uta bara fan det med, ända från botten till toppen big_smile

Vilken av dom du provat tyckte du var bäst och varvvilligast ? smile Och vad hade du för setup ? Turbo, topp grenrör mm.. ? smile

Glömde säga A-kam med, min setup var det vanligaste. Chippad höjt ladd, 16t turbo r spridare osv inge extrem grejer. Och körde först med a-kam några test repor, och var förvånad att den funka så bra. Sen var det ett test med V-kam och tyckte den passa bättre med just min setup. Fick ett långt fint register och inge ketchup effekt. Men ska du trimma mer, skulle jag rekommendera nån annan kam. Tex från folkraceshopen eller kg-trimning.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 januari 2014
#18
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:
_Performance_ skrev:
Har testat både H/K/VX3 och V kam, och v-kammen funkade skit bra. Kompisen körde K-kam och 1.7 i ladd och det tröck på uta bara fan det med, ända från botten till toppen big_smile

Vilken av dom du provat tyckte du var bäst och varvvilligast ? smile Och vad hade du för setup ? Turbo, topp grenrör mm.. ? smile

Glömde säga A-kam med, min setup var det vanligaste. Chippad höjt ladd, 16t turbo r spridare osv inge extrem grejer. Och körde först med a-kam några test repor, och var förvånad att den funka så bra. Sen var det ett test med V-kam och tyckte den passa bättre med just min setup. Fick ett långt fint register och inge ketchup effekt. Men ska du trimma mer, skulle jag rekommendera nån annan kam. Tex från folkraceshopen eller kg-trimning.

H-kam provade vi snabbt i en kompis bil och fick inte till den riktigt bra, den ville gärna varva lite högre än jag trodde.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

223 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#19
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:
_Performance_ skrev:
Har testat både H/K/VX3 och V kam, och v-kammen funkade skit bra. Kompisen körde K-kam och 1.7 i ladd och det tröck på uta bara fan det med, ända från botten till toppen big_smile

Vilken av dom du provat tyckte du var bäst och varvvilligast ? smile Och vad hade du för setup ? Turbo, topp grenrör mm.. ? smile

Glömde säga A-kam med, min setup var det vanligaste. Chippad höjt ladd, 16t turbo r spridare osv inge extrem grejer. Och körde först med a-kam några test repor, och var förvånad att den funka så bra. Sen var det ett test med V-kam och tyckte den passa bättre med just min setup. Fick ett långt fint register och inge ketchup effekt. Men ska du trimma mer, skulle jag rekommendera nån annan kam. Tex från folkraceshopen eller kg-trimning.

Okej. ja a kammen fungerar väldigt bra men drar ju inte mkt på toppen smile
Trimma mer blir det säkert, iaf större turbo, spridare och 3"lmm men då får jag leta reda på en annan kam då om det inte lirar bra smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 januari 2014
#20
EmilFredriksson skrev:
_Performance_ skrev:
EmilFredriksson skrev:

Vilken av dom du provat tyckte du var bäst och varvvilligast ? smile Och vad hade du för setup ? Turbo, topp grenrör mm.. ? smile

Glömde säga A-kam med, min setup var det vanligaste. Chippad höjt ladd, 16t turbo r spridare osv inge extrem grejer. Och körde först med a-kam några test repor, och var förvånad att den funka så bra. Sen var det ett test med V-kam och tyckte den passa bättre med just min setup. Fick ett långt fint register och inge ketchup effekt. Men ska du trimma mer, skulle jag rekommendera nån annan kam. Tex från folkraceshopen eller kg-trimning.

Okej. ja a kammen fungerar väldigt bra men drar ju inte mkt på toppen smile
Trimma mer blir det säkert, iaf större turbo, spridare och 3"lmm men då får jag leta reda på en annan kam då om det inte lirar bra smile

Exakt, tycker iaf du ska göra ett försök med V kammen och kolla vad du tycker. Jag tyckte den lira bra för att vara en original kam.big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök