4284
Sök

Audi A2 Låter VÄLDIGT konstigt, Videoklipp finns.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
Audi A2 -02 1,4l Bensin

Det uppstod efter att bilen mitt under färd, dog.
Precis som om någon vred av tändningen.

Efter det låter den såhär när man vill starta:

Ska ta och titta noggrannare på det i morgon, för kallt ute, måste ha in den.

Men ni kan väl spekulera och orda om vad det kan vara.

Så får vi se sen om någon hade rätt lol

Darth Vader
1 644 Inlägg
18 januari 2014
Låter som att solenoiden i startmotorn inte skjuter till. Den snurrar alltså i tomme. Är detta fallet blir det att riva ner/lämna bort och fixa eller byta startmotorn.

Kan vara bränd pga kortslutning nånstans, vilket även skulle förklara varför den dog under färd.

Reserverar mig för att ha fel. Då jag endast sett ett 8 sekunders klipp smile
Senast redigerat av Tom (18 januari 2014)

Braaaaap?

97 Inlägg
18 januari 2014
Vet att VAG har problem med att vevhusventilationen fryser på 1,4 vilket resulterar i att kammen inte får smörjning och nyper fast i toppen.
Blir så p.g.a. korta körsträckor så motorn inte hinner upp i arbetstemp. och långlifeservice som inte är en bra kombination.

Jag sejer inte att det är ditt problem men det är min vilda gissning.
Lycka till. MVH

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Oljan byttes för 1500 mil sedan, skulle byta olja nu i dagarna då intervallet är 1500 mil...

Nu har vi tittat lite på det, och det verkar som om kamlagerna har skurit. då det är kammarna som går trögt, kamremmen var hel, men sträcks otroligt hårt på ena sidan, samt slakar oroväckande mycket på andra sidan när man maler på starten, inga mekaniska missljud mer än att det går tungt.

Om detta beror på en felande oljepump eller annat vet jag inte.

Som sagt detta är ju egentligen bara antaganden då vi inte tagit loss toppen och inspekterat kamlagerna.

så vi kan nästan tro att MatteSundstrom kan ha rätt i sin gissning... sad

Sök