2878
Sök

F28 låda till saab 9000

100 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#1
Hejsan, min låda har rasat för några dagar sen och är inte sugen på att köpa många fler heller haha. Tänkte om det är någon som vet om opels f28 låda är bolt on till min saab 9000 cse 2.3 med B234L motor?

om inte, kan ni rekommendera någon låda som håller för 300hk++? Just nu har jag bara 270hk/420nm men har planer på mer effekt senare smile

4 670 Inlägg
20 januari 2014
#2
llu1201 skrev:
Hejsan, min låda har rasat för några dagar sen och är inte sugen på att köpa många fler heller haha. Tänkte om det är någon som vet om opels f28 låda är bolt on till min saab 9000 cse 2.3 med B234L motor?

om inte, kan ni rekommendera någon låda som håller för 300hk++? Just nu har jag bara 270hk/420nm men har planer på mer effekt senare smile

Har kört med mer än dina 270hk och org låda! Aldrig rasat en låda wink


100 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#3
Japs-Micke skrev:
llu1201 skrev:
Hejsan, min låda har rasat för några dagar sen och är inte sugen på att köpa många fler heller haha. Tänkte om det är någon som vet om opels f28 låda är bolt on till min saab 9000 cse 2.3 med B234L motor?

om inte, kan ni rekommendera någon låda som håller för 300hk++? Just nu har jag bara 270hk/420nm men har planer på mer effekt senare smile

Har kört med mer än dina 270hk och org låda! Aldrig rasat en låda wink

hade lite oflyt, blev is på vägen just när jag fick fullt ladd så det blev upp i 6k varv på isen sen blev de asfalt med världens bästa grepp och då small det bara .. Du vet inte om den passar? Eller kanske det borde räcka med en aerolåda elr något om jag inte kör som en jävla idiot på vintern eller rödljusracear så mkt på sommarn.

26 Inlägg
24 januari 2014
#4
En f28 låda passar väldigt obra på 9000. Bultmönstret passar men inte nåt annat. " aerolåda " är inte starkare, saab gjorde bara andra utväxlingar. Finns även stora och små drivklockor.
Leta efter en " 40 " låda ( brukar sitta på 9000 2,0 t ) . Byt till en riktigt olja och kör som folk, då håller det.

Biopower

100 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#5
Tomsan skrev:
En f28 låda passar väldigt obra på 9000. Bultmönstret passar men inte nåt annat. " aerolåda " är inte starkare, saab gjorde bara andra utväxlingar. Finns även stora och små drivklockor.
Leta efter en " 40 " låda ( brukar sitta på 9000 2,0 t ) . Byt till en riktigt olja och kör som folk, då håller det.

är det dom som heter f40?

26 Inlägg
25 januari 2014
#6
Nej. En f40 är ännu mer att bygga om.
Vi gamla saabfjantar brukade kalla dom olika lådorna 40, 45 för att dom gjorde 40 km/h per 1000 rpm på 5an. Eller då 45

Biopower

100 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#7
Tomsan skrev:
Nej. En f40 är ännu mer att bygga om.
Vi gamla saabfjantar brukade kalla dom olika lådorna 40, 45 för att dom gjorde 40 km/h per 1000 rpm på 5an. Eller då 45

aha okej men vilken utväxling är det, är det den som har 3.61? Jag funderade på att köra en med lite lägre utväxling som ~4 eller 4.4 men är osäker på hur 4.4 kommer bete sig med 270hkr, kommer det bara bli en massa hjulspinn?

1 498 Inlägg
25 januari 2014
#8
Hade nog själv skaffat en diffbroms. Skonar lådorna rätt bra.


100 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#9
Hmm blir lite dyrt men kanske får bli en org låda tills man har råd att köpa typ quaife..

Undra om 4,4 blir för låg utväxling.. Körde 3,61 förut men de va lite för låg utväxling tyckte jag. Borde man köra 4,048 eller 4,450?

26 Inlägg
27 januari 2014
#10
4.05 tycker jag är kanon. På en sådan motor

Biopower

100 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#11
Tomsan skrev:
4.05 tycker jag är kanon. På en sådan motor

hmm okej, har hittat en kanonfin låda som är 4,45 som endast gått 12k mil. Fick beslutsångest nu hehe smile


Sök