3772
Sök

Bmw 318 e36 kokar/vattnet försvinner

Racebo
420 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#1
Kör bilen 1mil och tempmätaren visar rött och det kommer ingen värme!
Då kom polarn och vakumsög systemet och sa att jag har ett jätte minimal läcka någonstans.
Iaf så hällde vi i lite mera glykola (kommer inte ihåg men det var väldigt lite vi fyllde på).
Fick värme och tempen stog perfekt (dock kom det inte riktigt någon "volvo" värme men jag tänkte att det är säkert bmw värme typ).
Senare på kvällen så va tempmätaren på rött och körde hem å fyllde på.
Dagen efter åkte jag till en bekant som bor ca5mil (kurvtagningarna varvade jag lite mkt så vi säger 5mil).
Iaf när jag kommer ditt och stänger av bilen så rycker det som fan under huven, tillläggas att tempmätaren slog upp till rött innan jag stängde av bilen.
Hällde i vatten då och körde hem bilen och samma där!

Nu undrar jag om det kan vara vattempumpen, termostaten eller topplockspackningen?

Tillägas oxå att en dag innan detta hände så startade jag bilen och så dog den när jag skulle köra iväg och vägrade starta, tog ur stiftena (blöta) och gjorde rent dom å bilen startade, kan det ha hänt nått mer då?
För efter det så började det inte komma nå värme!
Tacksamnt för svar!

Mvh racebo

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

424 Inlägg
21 januari 2014
#2
Tror ditt kylsystem har frusit, ställ in den på värme och hoppas på att inte isen har spräckt något i motorn. Kolla över fryspunkten på din glykol när det har tinat också.

Om det inte har frusit så kan ju vattenpumpen slutat fungera eller något annat som gör att det är stopp i systemet
Senast redigerat av meatos (21 januari 2014)

53 Inlägg
24 januari 2014
#3
ungefär samma problem hade jag på min bmw, fyllde på vatten varje 3mil, då va kylaren trasig och läckte den bytte jag och problemet var löst. Bmw är jobbiga med luft i kylsystemet och då får du dåligt värme i bilen, prova lufta kylsystemet, går fortare om bilen står på en backe. kör inte bilen varm annars går toppen som min gjorde big_smile


Racebo
420 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#4
Kommit på felet nu!
Det sitter en kontakt på en "modul" där det går tre kablar till, den va alla kablarna av på så kopplade in dom igen och nu funkar värmen!

Sen va det Y-korset i bak på toppen som hade sprukigt!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952


Sök