2553
Sök

Kraftig vibration i bilen volvo 740

42 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har fått kraftiga vibrationer i bilen som kommer lite då och då, det hände efter jag var ute och sladdade i helgen.
Jag bytte bakaxel i somras och är väldig säker på att det inte är den som är problemet.
När jag börjar åka så börjar vibrationerna vid cirka 35-40km/h och innan dess så låter det som något som slår till och dunkar till i bakdelen av bilen.
När jag kommer upp i 60-70km/h så vibrerar det bara mer och mer och när jag har kommit upp i 85-90km/h så slutar vibrationerna och vibrationerna slutar även när jag trycker in kopplingen och inte gasar men det börjar direkt jag börjar köra på växeln igen.
kan det vara någon bussning som är helt slut? har även bytt stödlager och hardyskiva till kardan i somras samtidigt som jag bytte bakaxel och känner inga vibrationer i växelspaken.
Skulle vara tacksam om någon har en ide på vad det kan vara för fel.
Det är en volvo 740 årsmodell 87a sedan.

tack på förhand!smile

5 089 Inlägg
21 januari 2014
#2
Har du kommer så du inte har någon seperation på däcken?

\Lindgren

Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
21 januari 2014
#3
Knutkors?

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma

42 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#4
FLindgren skrev:
Har du kommer så du inte har någon seperation på däcken?

Hur menar du? hur kollar jag det?

Kan vara knutkorset.. har inte haft möjlighet att kolla under än men ska göra det vilken dag som helst.

1 396 Inlägg
21 januari 2014
#5
Har du smällt in en trottoarkant så att parhandsstags-fästet lossat lite?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

42 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#6
nä det har jag inte, men det var lite spårigt och isigt märkte jag... kan ju vara så som du säger NiclasT.

Forummoderator
26 362 Inlägg
21 januari 2014
#7
Is i fälgarna..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#8
nä den har stått inne i ett varm garage och tinat så det finns ingen is i fälgarna

6 165 Inlägg
21 januari 2014
#9
Hej!
Kolla först kardanaxeln!
Kardan är lagrad i ett stort kullager under bilen och kullagret sitter i sin tur fast i en gummiskiva vilken är fäst i en stålram.
Ofta rostar ramen runt gummi och lager sönder vilket gör att kardanaxeln kan komma i svängning.
Kolla också Hardyskivan om den är sliten eller sönder.


Bondmeckare
246 Inlägg
21 januari 2014
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla först kardanaxeln!
Kardan är lagrad i ett stort kullager under bilen och kullagret sitter i sin tur fast i en gummiskiva vilken är fäst i en stålram.
Ofta rostar ramen runt gummi och lager sönder vilket gör att kardanaxeln kan komma i svängning.
Kolla också Hardyskivan om den är sliten eller sönder.

Heter stödlager och säljs exlusive hållare, kostar inte många kronor om det skulle vara orsaken.

Mvh

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

42 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#11
Stödlagret och hardyskivan är nybytta i (augusti 2013) och jag får ingen vibration i växelspaken som man ska könna av om det är något av det som är felet. Tack så länge för alla svar.

4 474 Inlägg
22 januari 2014
#12
kolla om du har nån  seperation i något däck bak,hissa upp bilen o snurra på hjulen,syns direkt ..

2 250 Inlägg
22 januari 2014
#13
Sätt upp en pallbock eller annat intill fälgkanten och snurra på hjulet. Då ser Du direkt om det diffar.
Gör likadant på annat som snurrar. T ex mitt på främre och bakre del av kardanstång (kanske krökt en aning).

Har Du satt ihop kardanstångens splinesade del rätt? Fel ger kraftiga vibrationer! Äter på stödgummit -lagret.Funkar till att börja med, men sen så går något sönder och det börjar skaka.


Sök