2687
Sök

Fastrostade bromskolvar HJÄLP!!!!

43 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Behöver tips på hur jag ska kunna få ut bromskolvarna ur oket (utan att förstör nått). Är fullt medveten om att det kanske inte är så bra att använda dom oken men vill iallafall titta på hur cylindrarna ser ut så jag inte köper helt nya ork i "onödan". Har försökt få ut dom med luftkompressor (ca 5 bar) men de vill sig inte. Har fått löst 2 av 12 i nuläget..

Tack på förhand!smile


5 700 Inlägg
23 januari 2014
#2
Har du möjlighet så skulle du kunna koppla på oket på bilen och pumpa på pedalen eller på något annat sätt använda vätska istället för luft för att pressa ut bromskolvarna.

Vätska är mycket bättre då det inte kan komprimeras (elr ja det kan komprimeras, men ytterst minimalt jämfört med gaser).


1 562 Inlägg
23 januari 2014
#3
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Herr
1 722 Inlägg
23 januari 2014
#4
Värme skulle jag gissa funkar bra annars:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 125 Inlägg
23 januari 2014
#5
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Håller med,fettspruta får det garanterat att lossa


5 127 Inlägg
23 januari 2014
#6
Röstar på fettspruta jag med smile har aldrig gått bet med den smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

43 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#7
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?

LocKtra skrev:
Värme skulle jag gissa funkar bra annars:)

Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!


1 562 Inlägg
24 januari 2014
#8
Sundhoolm skrev:
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?

LocKtra skrev:
Värme skulle jag gissa funkar bra annars:)

Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!

Jag förstår vad du menar med att de är lite gropiga och har porer efter rost, har haft isär några såna själv och satt ihop med gott resultat, aldrig råkat ut för att det börjat läcka.

517 Inlägg
24 januari 2014
#9
Testa att lägga dom i citronsyrabad löser upp rosten bra.
Viktigt att rengöra skölja efteråt så man får bort all syra


43 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#10
mange_240 skrev:
Sundhoolm skrev:
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?

LocKtra skrev:
Värme skulle jag gissa funkar bra annars:)

Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!

Jag förstår vad du menar med att de är lite gropiga och har porer efter rost, har haft isär några såna själv och satt ihop med gott resultat, aldrig råkat ut för att det börjat läcka.

Får helt enkelt test så får vi se hur de blir:) Blir inge bess eller stadskörning innan jag är säker på att de håller. Tack för ditt svar!smile


Darkus
24 januari 2014
#11
Bra tipps. Den här tråden gillar ja. Äntligen lite kunnit folk.

1 562 Inlägg
25 januari 2014
#12
Sundhoolm skrev:
mange_240 skrev:
Sundhoolm skrev:
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?


Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!

Jag förstår vad du menar med att de är lite gropiga och har porer efter rost, har haft isär några såna själv och satt ihop med gott resultat, aldrig råkat ut för att det börjat läcka.

Får helt enkelt test så får vi se hur de blir:) Blir inge bess eller stadskörning innan jag är säker på att de håller. Tack för ditt svar!smile

Återkom gärna med resultat och bilder på kolvarna, de kommer bli bra och hålla så länge dammskydden till kolvarna är hela och rätt monterade:)

4 586 Inlägg
25 januari 2014
#13
själv huset till oket går med säkerhet att använda men ifall kolven är rostig så ska den bytas ut

när ytbehandlingen är skadad så börjar kolven rosta och att slipa kolven gör bara skadan värre

Ifall kolven kärvar beror det nästan alltid på att kolven har börjar rosta pga av att dammskyddet har gett ut och skit kommit på kolven som repat ytan

Att slipa bort rosten är bara en tillfällig lösning


1 562 Inlägg
25 januari 2014
#14
jocke_gronberg skrev:
själv huset till oket går med säkerhet att använda men ifall kolven är rostig så ska den bytas ut

när ytbehandlingen är skadad så börjar kolven rosta och att slipa kolven gör bara skadan värre

Ifall kolven kärvar beror det nästan alltid på att kolven har börjar rosta pga av att dammskyddet har gett ut och skit kommit på kolven som repat ytan

Att slipa bort rosten är bara en tillfällig lösning

Har kört i flera år med ok jag renoverat utan läckage och med bra bromsverkan. Men det går säkert att misslyckas också.

Herr
1 722 Inlägg
26 januari 2014
#15
Sundhoolm skrev:
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?

LocKtra skrev:
Värme skulle jag gissa funkar bra annars:)

Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!

Sorry, jag läste inte texten nog, trodde det va bromsskivorna som var fastrostade, sorry! Hoppas det gick bra för dej:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

43 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#16
LocKtar skrev:
Sundhoolm skrev:
mange_240 skrev:
skruva i en smörjnippel och pressa ut dem med fettsprutan, rengör sedan oken noga med thinner så du får bort alla rester av fettet. Varför skulle de vara något fel på att använda dom oken? Putsa upp kolvarna och smörj dem med gummifett, och sätt ihop så kommer de fungera utmärkt sedan!

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?

LocKtra skrev:
Värme skulle jag gissa funkar bra annars:)

Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!

Sorry, jag läste inte texten nog, trodde det va bromsskivorna som var fastrostade, sorry! Hoppas det gick bra för dej:)

Jaha okej! var in på jula igår och köpte mig en fettspruta och två tuber fett. Nu återstår bara problemet att hitta en smörjnippel med 10mm gänga. Fanns bara 6 och 8 mm hmm


1 562 Inlägg
1 februari 2014
#17
Sundhoolm skrev:
LocKtar skrev:
Sundhoolm skrev:

Tack för tipset! Men tänkte på kolvarna. Dom jag har fått ut är lite knottriga om man kan säga så? Från rosten då asså.. Kommer inte de kanske påverka tätheten hos kolven ganska mycket?


Värme kan enbart fungera om jag skulle stänga in någon form av vätska eller gas som expanderar något oerhört vid värme så det bildar ett tyck i oket. Använda värme som man gör med skruvar fungerar inte då oken och kolvarna måste vara härdade på något sätt så de inte expanderar när det blir varmt. Om de skulle expandera skulle ju bromsarna sluta att fungera ganska fort:) Det är min tanke i alla fall, sen om det stämmer har jag inget underlag för!

Sorry, jag läste inte texten nog, trodde det va bromsskivorna som var fastrostade, sorry! Hoppas det gick bra för dej:)

Jaha okej! var in på jula igår och köpte mig en fettspruta och två tuber fett. Nu återstår bara problemet att hitta en smörjnippel med 10mm gänga. Fanns bara 6 och 8 mm hmm

Hehe, ja saknade du fettspruta, hade de ju kanske vare enklast å återmontera dom på bilen å pumpa ur dem med bromsen en efter en. Om du inte redan har hunnit fylla sprutan med fett borde de gå fint att använda bromsvätska i sprutan, så blir de mindre att rengöra. Här finns de smörjnipplar iaf smile http://www.oie.se/Produkt/smorjnipplar- … Id=2951612
Senast redigerat av mange_240 (1 februari 2014)

43 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#18
mange_240 skrev:
Sundhoolm skrev:
LocKtar skrev:

Sorry, jag läste inte texten nog, trodde det va bromsskivorna som var fastrostade, sorry! Hoppas det gick bra för dej:)

Jaha okej! var in på jula igår och köpte mig en fettspruta och två tuber fett. Nu återstår bara problemet att hitta en smörjnippel med 10mm gänga. Fanns bara 6 och 8 mm hmm

Hehe, ja saknade du fettspruta, hade de ju kanske vare enklast å återmontera dom på bilen å pumpa ur dem med bromsen en efter en. Om du inte redan har hunnit fylla sprutan med fett borde de gå fint att använda bromsvätska i sprutan, så blir de mindre att rengöra. Här finns de smörjnipplar iaf smile http://www.oie.se/Produkt/smorjnipplar- … Id=2951612

Har bilen stående hemma hos tjejen som bor 2 mil ifrån mig. Det kändes lite smidigare att bara köpa en nu när jula slåde ut dom för 69 kr . dessutom så hade alla bultar och muttrar rostat fast ganska bra, så bromsslangarna fram är sopslut.. Tack för länken! Tänkte kolla på jobbet först om det finns, annars blir det bara att beställa:)


1 562 Inlägg
1 februari 2014
#19
Jajamän de va bra pris, de lär väl finnas lite varstans. Tycker ju att mekonomen eller liknande borde ha dem oxå, en lastbilsverkstad kanske.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 februari 2014
#20
När det gäller att renovera oken sedan kan jag verkligen rekomendera att du bygger ett elektrolysbad, nått så sjukt bra!



Sök