3509
Sök

Ang. Däckdimension till 850

14 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte köpa 18" R-fälgar till min Volvo 850. Däcken som sitter på dessa fälgar har dimensionen 225/40. Kommer detta att passa eller kommer däcken i fram slå i någonstans när man har fullt rattutslag osv? (eller i bak också för den delen)

Undrar också vad "5x108" står för? "5"an står ju för antal bultar, men 108? Nått som passar till 850?

Mycket tacksam för svar av någon som har erfarenhet!

Tack på förhand!


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 januari 2014
#2
Jag kör 225/35-18, för det är det närmaste man kan komma i rullomkrets till original om man jämför med 185/65-15 utan att få ett för brett däck, men ja, det tar i aldra högsta grad i vid fullt rattutslag fram...

5 är mycket riktigt bultantal, 108 är bultcirklen, 108mm i diameter på cirkeln bultarna sitter i... men nästan viktigast är ET måttet, det säger vart anliggningsytan på fälgen sitter jämfört med bredden. där skall vara 43 (eller så nära som möjligt)


14 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#3
Då får jag lägga ner den idén. Bra att du nämnde ET-måttet, ska ha det i åtanke vid köp.

Jag funderar även på en annan uppsättning, R-fälgar 19" 215/35, det lär ju inte vara några problem?
Har suttit på en V70, men ska väl passa en 850 också. Samma bultmått som på föregående uppsättning.
Senast redigerat av Jacobski (23 januari 2014)


558 Inlägg
23 januari 2014
#4
Kör med 225/40-18 ET40 funkar helt ok. tar i lite granna vid fullt rattutslag. annars går det väl montera c70 styrstopp.


14 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#5
mercaa skrev:
Kör med 225/40-18 ET40 funkar helt ok. tar i lite granna vid fullt rattutslag. annars går det väl montera c70 styrstopp.

Vill helst ha däck som passar, och inte behöva montera stopp efteråt som löser problemet.

De däck som sitter på nu har 195/60-15 om jag inte minns fel.
Senast redigerat av Jacobski (23 januari 2014)


KHRacing
23 januari 2014
#6
195/60 & 185/65 är väldigt lika på samma fälg

14 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#7
Känner mig inte övertygad, behöver veta vilka dimensioner folk har använt sig av som också har Volvo 850. (Som passar, inte tar i). Behöver veta vart gränsen går ungefär.


1 679 Inlägg
23 januari 2014
#8
Jag kör 215/35 på 19" fälg , mina tar i lite i yttersida av skärm och ganska bra i innerskärmar vid större rattutslag.
Men då är min sänkt 60/40 också, men tycker den fortfarande är väldigt körbar.
Har du original höjd med samma däck dimension så kommer du bara märka att det tar i innerskärmen tex om du parkerar på Ikea eller nåt bär du ska in på nåt lite smalare ställe smile
Skulle du köra med 18" fälg med tex 215/35 eller 215/40 så kommer du nog nästan aldrig märka nåt.

Kolla in min nuvarande 850 som är sänkt 60/40 med 215/35-19 det tar i lite titt som tätt.
Kika också in min förra 850 som hade 215/35-18 och var sänkt ca 70-80mm dom tog nästan aldrig i.

Lycka till med däck och fälg valet.


* Voff voff *
10 583 Inlägg
24 januari 2014
#9
Jacobski skrev:
Känner mig inte övertygad, behöver veta vilka dimensioner folk har använt sig av som också har Volvo 850. (Som passar, inte tar i). Behöver veta vart gränsen går ungefär.

I princip allt bredare än 205:or tar i vid fullt rattutslag, i synnerhet på sänkt bil. Varför inte bara köpa C70:ins styrstopp så är problemet löst? Annars får du väl helt enkelt köra med 17"-fälgar och 205/45-17" så är problemet löst, för 18" med 215-225:or tar i om du inte byter styrstopp.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 804 Inlägg
24 januari 2014
#10
Hade 225/40-18 på en 850 med orginial höjd. Tog i kraftigt i innerskärmarna vid fullt rattutslag och även i bakskärmarna med passagerare i baksätet. smile

Meguiars_sverige

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 januari 2014
#11
Brådhis skrev:
Jacobski skrev:
Känner mig inte övertygad, behöver veta vilka dimensioner folk har använt sig av som också har Volvo 850. (Som passar, inte tar i). Behöver veta vart gränsen går ungefär.

I princip allt bredare än 205:or tar i vid fullt rattutslag, i synnerhet på sänkt bil. Varför inte bara köpa C70:ins styrstopp så är problemet löst? Annars får du väl helt enkelt köra med 17"-fälgar och 205/45-17" så är problemet löst, för 18" med 215-225:or tar i om du inte byter styrstopp.

//Brådhis

Jag har som sagt 225/35-18 som tar i kraftigt i framskärmar, bilen är sänkt 30mm, jag har monterat hemmabyggda styrstopp på nästan 15mm per sida (c70 negränsar ju bara några mm ifall jag inte läser vadis fel), med det tar fortfarande i precis lika, har du något tips?


14 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#12
Verkar som att jag får kika lite på styrstopp i alla fall då! Monteringen av stoppen kan väl inte vara någon större process?

Vill ju gärna kunna ha 18".

Tänkte förresten kolla på Bilia om dem säljer sådana och vad priset landar på i så fall.
Tack för alla svar!

PS. Jag har och kommer inte sänka bilen.
Senast redigerat av Jacobski (24 januari 2014)


558 Inlägg
24 januari 2014
#13
Tror dom kostar 60 kr/st kan kosta mer också men inte mer än 100kr/st, ska inte vara allt för dyra iallafall.
Fråga bilia efter dom tjockare styrstoppen.
Sitter fast med popnitar

ska kolla upp art nummer.

Än om du inte sänker bilen så kommer ta i innerskärmarna vid fullt rattutslag tror jag, det är bara att gilla läget med stora/breda fälgar/däck. därför monterar vissa styrstopp för att undvika det.

http://forumbilder.se/DBI4K/img-1881.JPG
Lånad bild


1 804 Inlägg
24 januari 2014
#14
Har klarat mig fint utan styrstopp. Det gäller bara att tänka sig för och eventuellt ta ett extra omtag när det trångt. Ska man vara fin får man lida pin wink
Senast redigerat av JimBo__ (24 januari 2014)

Meguiars_sverige

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 januari 2014
#15
mercaa skrev:
Tror dom kostar 60 kr/st kan kosta mer också men inte mer än 100kr/st, ska inte vara allt för dyra iallafall.
Fråga bilia efter dom tjockare styrstoppen.
Sitter fast med popnitar

ska kolla upp art nummer.

Än om du inte sänker bilen så kommer ta i innerskärmarna vid fullt rattutslag tror jag, det är bara att gilla läget med stora/breda fälgar/däck. därför monterar vissa styrstopp för att undvika det.

http://forumbilder.se/DBI4K/img-1881.JPG
Lånad bild

Aha! då har jag bytt fel grej! smile synd bara att jag inte kan montera dessa då jag kör 850 länkarmar sad


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 januari 2014
#16
Xoff skrev:
mercaa skrev:
Tror dom kostar 60 kr/st kan kosta mer också men inte mer än 100kr/st, ska inte vara allt för dyra iallafall.
Fråga bilia efter dom tjockare styrstoppen.
Sitter fast med popnitar

ska kolla upp art nummer.

Än om du inte sänker bilen så kommer ta i innerskärmarna vid fullt rattutslag tror jag, det är bara att gilla läget med stora/breda fälgar/däck. därför monterar vissa styrstopp för att undvika det.

http://forumbilder.se/DBI4K/img-1881.JPG
Lånad bild


Om man läser volvos tillbehörs katalog så heter det "utslagsbegränsare" och har art 271800, men den sitter i styrväxlen... men kanske bara är så till 850 då, för på 850 så kan man inte montera det styrstoppen som finns på bild i tråden (annan länkarm) och jag har givetvis 850 länkarmar på min smile så tänkte att det va värt att nämna smile

artnummer på c70 styrstopp på länkarmen är 8614258


* Voff voff *
10 583 Inlägg
27 januari 2014
#17
JimBo__ skrev:
Har klarat mig fint utan styrstopp. Det gäller bara att tänka sig för och eventuellt ta ett extra omtag när det trångt. Ska man vara fin får man lida pin wink

Visst kan man köra på det viset också, men t.ex. i en trafikkontroll är risken att man åker på ombes eftersom hjulen tar i bilen. Självklart finns det dom som klarar sig också, men träffar du en noggrann polis/bilinspektör så... Och då är det billigare att bara byta stoppen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

908 Inlägg
29 januari 2014
#18
På gamle 855an hade jag 19" 225 35 runt om samt 40/60 sänkning, motorsport dämpare.
Det tog i endel när man drog fullt rattutslag, men monterade 5mm spacers fram och vipps så funka
det hur fint som helst och ratta. Tog inte i bak heller vid gupp, men hade jag 5mm spacers där så tog det i om det var lite rejälare gupp..


819 Inlägg
29 januari 2014
#19
http://www.garaget.org/?car=68142

Åker med 215/40 R18 på Ace Targa fälgar med ordentligt sänkt bil.
Har endast tagit i liiiiiiite någon gång i innerskärmarna fram.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

1 679 Inlägg
29 januari 2014
#20
Emiiilz skrev:
På gamle 855an hade jag 19" 225 35 runt om samt 40/60 sänkning, motorsport dämpare.
Det tog i endel när man drog fullt rattutslag, men monterade 5mm spacers fram och vipps så funka
det hur fint som helst och ratta. Tog inte i bak heller vid gupp, men hade jag 5mm spacers där så tog det i om det var lite rejälare gupp..

Tog inte det i yttersidan mer då?



Sök