3942
Sök

Oljud i kopplingen volvo 854 -95

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
Hej!
Har en volvo 854 -95 som har gått strax över 20 000 mil. Kopplingen låter när man trampar ner och släpper upp den.. något slags ljud som liknar en fjäder som spänns eller skrapas. Är det normalt? Bör jag vara orolig för att hela kopplingen skall braka ihop?
Det är inga problem att få i alla växlar, men så fort man trampar ner eller släpper upp kommer detta oljud fram. Har inte så stor lust att behöva byta hela kittet. Kan det vara "kosmetisk" fel, eller är det allvarligt? Låter ingenting när kopplingen är helt nedtryckt eller helt uppsläppt, utan det är när den "arbetar" som ljudet kommer. Spelar heller ingen roll om motorn är igång eller ej.. samma ljud ändå.

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

151 Inlägg
17 november 2006
Hej, detta ljud kan vara så enkelt som att det är torrt på anliggningsytan mellan kopplingscylinderns tryckstång och kopplingsgaffeln. Ett vanligt fel. Enkelt att åtgärda, tryck bara ner ett bra fett mellan stång och gaffel så försvinner ljudet.
/Mats

1 082 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
msjoholm skrev:
Hej, detta ljud kan vara så enkelt som att det är torrt på anliggningsytan mellan kopplingscylinderns tryckstång och kopplingsgaffeln. Ett vanligt fel. Enkelt att åtgärda, tryck bara ner ett bra fett mellan stång och gaffel så försvinner ljudet.
/Mats

Okej, för en som är totalt bortkollrad.. det kostar med andra ord inte många kronor för en mekaniker att göra detta? (Medan har gör lite annat pill också.)

Var ganska konstigt, för nu när jag åkte hem så lät kopplingen i stort sett ingenting?! Det har varit regnigt och väldigt fuktigt nu på kvällen.. något samband? Jag behöver inte vara orolig för kopplingsras eller urtrampningslager eller nått?

151 Inlägg
18 november 2006
Säkert nåt samband, ju varmare och torrare det är ju mer låter det. Du behöver inte lämna in den, detta bör du klara själv. Eller ta hjälp av nån du känner som är lite händig, då kan dessutom den ene trycka på koppl.pedalen medans den andre ser var det rör sig. Sätter man fingret på gaffeln så "känner" man hur det knakar. Sen kan man trycka stången lite åt sidan så att man kan få dit lite fett. Och skulle tryckstången hamna utanför gaffeln så går det att trycka tillbaka den.

14 Inlägg
21 november 2006
de ljudet du pratar om att de låter från kopplingen när du kopplar osv. är en vanlig grej på 850 v70 ingen fara alls.. då jag har jobbat på volvo verkstad så vet jag.. de är bara lite torrt.. de brukar låta om kopplingen på dom de gjorde de på min 854 t5 oxå..

1 082 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
Link_666 skrev:
de ljudet du pratar om att de låter från kopplingen när du kopplar osv. är en vanlig grej på 850 v70 ingen fara alls.. då jag har jobbat på volvo verkstad så vet jag.. de är bara lite torrt.. de brukar låta om kopplingen på dom de gjorde de på min 854 t5 oxå..

Okej, så det där tipset om att smörja.. det hjälper bra då?
Låter bara ibland, men lite surt när det väl gör det.

Sök