3386
Sök

Val av olja till fördelningslåda och slutväxel/ diff

690 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#1
Enl serviceboken och av Nissan skrivna manualer så rekommenderas en SAE 80w-90 GL5 olja i både Fördelningslåda och diff.
Men kollar man med tex Castrol och tex mekonomen, meca med fler så rekommenderas:

Castrol Fördelningslåda: Syntrax Longlife 75W-90
Castrol Slutväxel/diff :  Syntrax Limited Slip 75W-140

Mekomomen: Fördelningslåda MPM Gearoil SLS GL-5, helsyntet 75W-140
Mekonomen: Slutväxel/Diff: Diff Castrol Syntrax limited Slip, helsyntet 75W-140

Meca: Fördelningslåda: Oklart.
Meca Slutväxel/Diff: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140


Så vad ska man använda om vi nu struntar i priset på de olika oljorna?!?

En 75w-140 är väl aldrig fel i diffen då det är en våt koppling på elektro kopplingen, men till fördelningslådan?
Ska man hålla sig till en 75w-90 där eller köra samma där som på diffen, alltså en 75w-140?

Finns det några för eller nackdelar med detta?

Tack på förhand!

1 948 Inlägg
26 januari 2014
#2
Min åsikt när det kommer till oljor är att man ska köra det som tillverkaren rekommenderar, INGET ANNAT.

Vet flera som fått ras på både diff och motor på m3or när dom använt fel oljor.

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#3
jo såklart...
Men att använda en olja som i vårt klimat "klarar" lite kallare temp men även klarar betydligt mer värme än orginal bör väl inte vara fel? Sålänge man använder en klassning, som i detta fall GL5 som tillverkaren rekommenderar?!?
En annan sak är om man har en LSD och använder en olja utan LS tillsats...

Bilen jag har har ej en LSD dvs limited slip diff men väl en våt koppling på diffen bak och som jag förstår så är det inte fel att ha en olja som klarar mer värme då?
Det är samma typ av diff och system som Nissan GTR har kan väl tilläggas, om än aningen modifierad för bilmodellen.

Jag tror att man använt en 75w-140 LSD olja i diffen bak sedan första service om jag kollar på gamla kvitton, men när det gäller fördelningslådan vet jag tyvärr ej...

Tillverkaren rekommenderar internationellt (oberoende på vilka temperaturer länderna har) en 80w-90, men att då använda än 75w-90 lär väl ej spela någon roll sålänge den är i rätt klassning?
Senast redigerat av AEN (26 januari 2014)

1 948 Inlägg
26 januari 2014
#4
Har svårt att se att det ska ge någon skillnad (vare sig posetiv eller negativ) om du kör en 75w-90 olja istället för en 80w-90 olja, om klassningarna osv är detsamma.

Men återigen, jag hade kört på exakt det tillverkaren rekommenderar. Hade jag bott i Kiruna och haft -40c emellanåt då hade jag åkt och pratat direkt med en mekaniker på nissan om vad han tycker.

690 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#5
Och då kanske det är väldigt overkill med en 75W-140 i fördelningslådan?
Så varm bör den väl normalt sätt aldrig kunna bli misstänker jag?
Senast redigerat av AEN (27 januari 2014)

1 948 Inlägg
27 januari 2014
#6
Är tyvär HELT okunnig när det kommer till oljor i växellådor och diffar. Siffrorna blir på något sätt konstigt om man tänker på motorolja... ja menar en 75w-140 olja i en motor... då snackar vi typ en bil som alltid startas efter att ha sått i gassande sol i sahara först och sen körs på fullgas med stängd termostat big_smile

När det kommer till motorolja så brukar ju högre "andra siffra" ofta indikera på att den vill ha en lite högra arbetstemp vid "normalt arbete", jag säger det igen -JAG hade kört exakt den oljan som tillverkaren rekommenderar, inget annat.

690 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#7
Principen är den samma men siffrorna är högre för vxl oljor men dessa går ej att jämnföra med motoroljor då viscositeten skulle bli galet hög...


Sök