Som ni vill! Stor uppdatering vart det här!
Det är en del som har hänt sedan sist, den stod under hösten och jag tvingades kolla på den varje gång på morgonen när jag puttrade iväg på moppen och varje gång längtade man lika mycket till att få körkort men framförallt kunna köra sin egen bil.
Det tog tillslut skruv(eller hur man nu säger) och jag fick reda på att man kunde beställa klara bromsrör från Mekonomen så jag gick direkt och köpte mig en för varje sida. Sen, en kall eftermiddag så tog jag tag i det i blåsten:
Man behöver faktiskt inte mycket mer för att göra detta, jag satt och googlade i 8 månader(!) innan jag faktiskt använde min egen hjärnkraft och kom på att man kunde bara såga av muttern som ansluter till bromsslangen istället för att försöka slå på mindre nycklar och krångla.
Jag införskaffade mig riktiga ringnycklar i alla storlekar som jag behövde förutom den förbannade 11mm nyckeln
så det blev att åka ner till Swedol och köpa mig en. Efter det så tog jag mig en liten plåtsåg och började såga som attan.
Tillslut gick det och jag kunde lätt plocka bort de gamla rören och slangarna(ÄNTLIGEN!) och såhär såg det ut efter mycket böjande av rör. Inte perfekt men nöjd för att vara nybörjare utan rörböjverktyg:
11 November så gick jag väldigt nöjd från Körskolan efter att ha klarat uppskrivning och uppkörning på första försöket!
Det blev såklart genast ut och köra på vägarna dock i mammas bil. Sedan drog vintern in och lusten dog lite att pilla med bilen i kylan plus hade annat för mig så bilen fick stå när den egentligen skulle vart på vägarna och härjat
Jag tog hjälp strax efter nyår av två bekanta att kolla över bromsarna och varför jag inte lyckades lufta dom(hade glömt dra åt ena slangen efter jag vart där och pillat för snart 10 månader). Visade sig att jag var värdelös på att lufta med mitt lilla luftningskit från Jula samt att bromsarna var helt värdelösa runtom. Det blev till att sätta sig och beställa nya bromsok, bromsskivor, bromsbelägg och passade på att beställa ny kopplingssats eftersom min koppling var helt död.
Fick ju lov å låna pengar från föräldrarna eftersom jag inte hade möjligheten att lägga så stora summor av pengar bara sådär. Så efter ett tag kom pappa hem med fin fint packet från stället som låter alla gamla Volvos att rulla
Alla har blandade åsikter om Biltema men det har fungerat mycket bra för mig så jag klagar inte!
Fick hjälp igen av samma bekanta som ovan att byta diverse bromsdelar
Helt splitternya bromsar och ännu en bromsluftning som nu gjorde pedalen hård istället för svampig som efter förra luftningen... nu stannar bilen fin fint igen
Dock så ville inte ABS lampan sluta lysa
Dagen efter så blev det kopplingsbyte vilket jag tyvärr inte har några bilder från.
Bilen stog då på slitna sommardäck bak och gamla dubb fram så jag började leta nya vinterdäck. Med lite is i magen så letade jag på blocket efter något bra erbjudande och efter ett tag hittade jag ett par åretruntdäck på original alu-fälgar inte alls långt från mig som hade runt 7-8mm kvar för bara 2000kr så jag slog till snabbt som f*n på dom.
Med däcken avklarade så var det bara en sak till innan bilen skulle till besiktningen, den där ABS lampan som inte ville sluta lysa. Eftersom jag inte kan mycket om ABS så mätte jag i givarna fram varav ena var helt död så jag beställde en ny och skickade iväg bilen till närmaste verkstad för byte av givaren. Bild när jag lämnade den på morgonen till verkstaden(första gången bilen rullat på vägarna på nästan 11 månader):
Han på verkstaden bytte givaren och nollade alla felkoder men lampan började lysa efter 200 meters körning när jag testade bilen, jag vände om och åkte tillbaka och nämnde detta för honom. Han hade inte tid så jag fick boka in en tid en vecka senare för en felsökning på ABS systemet. Han hittade inget då heller
men han rengjorde ABS-kransarna med stålborste och det gjorde att man kunde köra runt 2km utan att den slog ut så jag chansade och åkte mot besiktningen.
Påväg dit så märkte jag när jag gjorde en hård inbromsning att bilen drog som F*N åt vänster när man bromsade vilket inte var bra(såklart). Så fort ABS lampan började lysa så fungerade bromsarna felfritt igen, bromsar jätte jämt och fint. Väl på besiktningen så stängde jag av bilen och gick och tog en drop-in tid, hoppades nervöst att ABS systemet skulle fungera när han körde bilen...
Och det gjorde den!
Det var ett dimljus som stog lite för högt upp, ett litet avgasläckage innan sista dämparen och en muntlig anmärkning på rost hålet jag har i tröskeln på förarsidan men inget illa. Väldigt nöjd så ställde jag mig på närmaste parkering och pusta ut
sedan firade med en fulltank såklart!
Väldigt lång uppdatering men vill ha sagt allt så tack för att ni fortfarande läser!
Efter någon vecka eller två så skulle jag åka från skolan till gymmet då jag märkte ett ovanligt skrapljud dock eftersom detta försvann så tänkte jag inte mer på det. När jag kom fram till gymmet så såg jag att bakre ljuddämparen hade rostat av från resten av avgassystemet så gubbkröken låg i backen
. Efter jag tränat så åkte jag snabbt som attan där ifrån och genom centrum för att komma till en kompis där jag kunde lösa problemet. Det var med många blickar, skratt, blinkningar från andra trafikanter och ett telefon samtal från en kompis som såg detta som jag tog mig till kompisen tillslut
Plockade av dämparen eftersom det bara var den som hade rostat av, slängde den senare på återvinningscentralen. Den ända märkbara skillnaden är att röret inte syns samt att den mullrar goare nu så det fanns la något positivt i det hela ^^ Sedan dess har det inte hänt så mycket mer, bilen slog om till 38k mil och jag vart tvungen att byta bränslepumpsrelä eftersom den la av på motorvägen två gånger.
All in all så har jag nu fått en extra kick i att jobba med bilen, jag har en mängd av nya ideér för framtiden då jag snart förhoppningsvis kommer få en större inkomst också! Jag kommer dela mer när jag har mer pengar i näven men jag kan ge er en liten hint med hjälp av en lånad bild
Det var allt för mig! Tack och hej!