3233
Sök

Allt elektriskt hörs i basarna.

84 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Hej !

För ett tag sen började allt elektriskt i bilen gå in och störa i basarna dvs Bränslepump/databox/generator/M.M. Min signal-jord i stereon är kass och lagad enligt vad jag hittat på en annan sida. detta funkade ett tag. och sen kastade jag ut baslådan efter ett tag för det började igen. Min jordning funkar då störningarna blir värre när jag tar bort jorden.

Vad jag vet så ligger inte signalkabeln nära någon större mängd ström. (dragen i mitten av bilen)

Någon som vet vad som kan va fel ? alla kablarna till slutsteget är av "bästa" "kvalité" Dvs biltema. (Men det har ju funkat utan problem så det får duga så länge)

Tacksam för hjälp.

MVH
Marcus

1 426 Inlägg
27 januari 2014
tror det ligger i signalkablarna elr att signaljorden i stereon är bränd
men kanske är fel

84 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Cederstrom96 skrev:
Hej !

För ett tag sen började allt elektriskt i bilen gå in och störa i basarna dvs Bränslepump/databox/generator/M.M. Min signal-jord i stereon är kass och lagad enligt vad jag hittat på en annan sida. detta funkade ett tag. och sen kastade jag ut baslådan efter ett tag för det började igen. Min jordning funkar då störningarna blir värre när jag tar bort jorden.

Vad jag vet så ligger inte signalkabeln nära någon större mängd ström. (dragen i mitten av bilen)

Någon som vet vad som kan va fel ? alla kablarna till slutsteget är av "bästa" "kvalité" Dvs biltema. (Men det har ju funkat utan problem så det får duga så länge)

Tacksam för hjälp.

MVH
Marcus

Glömde skriva att slutsteget är ordentligt jordat.

84 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Jockk3 skrev:
men kanske är fel

Signaljorden är lagad och fungerar nu

Men problemet kvarstår
Senast redigerat av Cederstrom96 (27 januari 2014)

1 426 Inlägg
27 januari 2014
Cederstrom96 skrev:
Jockk3 skrev:
men kanske är fel

Signaljorden är lagad och fungerar nu

Men problemet kvarstår

vart har du jordat steget då ?

280 Inlägg
27 januari 2014
Har du hyfsat moderna grejer så behöver du inte oroa dig för att signalkablarna är för nära någon ström. Det är nästan omöjligt att få störningar på det viset även om man försöker.

Bränd signaljord och dåligt jordade slutsteg är två saker som, på internetforum, de senaste åren verkar ha blivit extremt populärt att föreslå som felkällor. Att det i verkligheten är felet tror jag aldrig att jag har upplevt.

Det jag upplever som den vanligaste orsaken till störningar är skillnader i jordpotential. Jordar du alla aktiva komponenter på samma ställe så är risken för störningar minimal.

84 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Mitt slutsteg och mina basar är ju inte de nyaste. men har lyckats få ljudet till en acceptabel nivå. Jorden till steget har jag aldrig haft problem med och inte mina vänner heller men det är väldigt vanligt att folk föreslår det. Signaljorden i stereon är död, det vet jag, och har lagat det men är väldigt förundrad varför det börjat låta så igen. men får leva med det tills man får råd med nya saker.

Sök