2774
Sök

Tidskomp hur ska man ställa in?

1 122 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Hejsan har sökt massa om tidskomp men otroligt dåligt med information. Hur ska man ställa in detta? Har justering på alla högtalare runt om 4x + bas

gasa nu foer faen!

79 Inlägg
28 januari 2014
Tänk dig att du vill ha alla högtalare som en bubbla runt dig med samma avstånd till alla. Du ska sitta precis mitt i bubblan för att ljudet ska bli så bra som möjligt.

Du kan inte få en högtalare att komma närmare dig, därför måste du utgå från den högtalare som sitter längst bort. Ta en tumstock och börja mät, i mitt fall t ex är det midbasen i höger framdörr som sitter längst bort (inte basen i skuffen som man hade kunnat tro).

Mät upp avståndet till alla högtalare och skriv ner på ett papper.

Säg att avståndet till höger midbas är 85cm och avståndet till vänster midbas är 55cm. Då har du en skillnad på 30cm som du ska lägga till på vänster midbas.

Fortsätt så (jämför hela tiden med högtalaren längst bort) tills du har justerat alla högtalare i bilen. Klart!

1 727 Inlägg
28 januari 2014
Perb67 skrev:
Tänk dig att du vill ha alla högtalare som en bubbla runt dig med samma avstånd till alla. Du ska sitta precis mitt i bubblan för att ljudet ska bli så bra som möjligt.

Du kan inte få en högtalare att komma närmare dig, därför måste du utgå från den högtalare som sitter längst bort. Ta en tumstock och börja mät, i mitt fall t ex är det midbasen i höger framdörr som sitter längst bort (inte basen i skuffen som man hade kunnat tro).

Säg att avståndet till höger midbas är 85cm och avståndet till vänster midbas är 55cm. Då har du en skillnad på 30cm som du ska lägga till på vänster midbas.

Fortsätt så (jämför hela tiden med högtalaren längst bort) tills du har justerat alla högtalare i bilen. Klart!

Sen är det absolut inte klart.
Att ställa in tidskomp med en tumstock är bara början, sedan ska man fortsätta justera med örat till hjälp,
UTAN att bry sig om vad det står för cm i displayen.

INNAN man ens ställer tidskomp ska man ha god ordning på delningar och nivåer.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (28 januari 2014)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

79 Inlägg
28 januari 2014
Mmm, skulle kanske ha skrivit att det säkert snart kommer nån mer rutinerad räv och fyller på angående detta. tongue

5 127 Inlägg
28 januari 2014
Ett litet till tips är att prova och ställa basen "längre ifrån" dig än den är, då kan ljudet studsa i framrutan och på så vis upplevas att komma framifrån smile
Lättast tycket jag annars är att lyssna sig fram och börja med framhögtalarna för att sedan ställa dom bak, eller slå av dom bak  smile jag kör utan och tycker det låter bättre smile
Senast redigerat av mb_pucken (28 januari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 727 Inlägg
28 januari 2014
Perb67 skrev:
Mmm, skulle kanske ha skrivit att det säkert snart kommer nån mer rutinerad räv och fyller på angående detta. tongue

Haha, jag är ingen räv, det är det Lonefox som är. smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 122 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
tackar för dessa tipsen ska prova med stocken idag då å se om d blir någon skillnjad

gasa nu foer faen!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 januari 2014
Perb67 skrev:

Inte att förglömma heller att olika enheter jobbar med olika system.
En del skall ha skillnaden inmatat so så, du beskriver medans andra skall ha det reella måttet och lägger då själv till skillnaden. Det senare är dte vanligaste systemet.

Horsyhorse skrev:
Perb67 skrev:

Haha, jag är ingen räv, det är det Lonefox som är. smile

Pierre

WTF....blanda inte in mig i mitt val av nick wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök