3282
Sök

Köpråd: BMW e36 eller e39? Max 20 tkr

4 261 Inlägg
1 februari 2014
-matte skrev:
Håller med ovanstående, var detta jag menade med mitt ovanstående inlägg också, fastän det kanske var lite överdrivet.

Har en kompis som köpte en e36a som första bil 320 då. Efter köpet upptäcktes att 3:an skrapade om man växlade in över 3000rpm, den var toksänkt, lite elfel mm.
Iaf den bilen drog 1.5l/milen, ren stadskörning då, kallstarter hela tiden osv, grejen var att den hade inte direkt nån prestanda att visa upp heller för den förbrukningen.

Min Mondeo 2001a som jag fick för 13,5k välutrustad och så med 145hk och 195Nm gick både bättre och snålare med råge än den bilen. Visst så är den tråkig i jämförelse men jag tycker det var ett bra val endå.

Bäst vore om du köper en 318 eller 318is, där har du en väldigt bra kombo mellan ekonomi och prestanda, bästa kombon för pengarna skulle jag vilja säga. Sen skulle jag hålla mig borta från e39 då den är lite väl stor och det är inte direkt en fördel på något vis som jag kan se, om man inte vill ha den som pappersvikt. smile

320 är däremot bäst på att omvandla bensin till värme, om man nu vill det smile

e39 känns mer som glidarbil eller familjebil. känns stor för mig med. min pappa har en mondeo st220 som är stylad så han trivs som fan med den.

men sj tycker ja bakhjulsdrivt är för roligt;)=

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
1 februari 2014
just en vanlig 318 är inte direkt någon höjdare och m40 är bmw absolut sämsta motor genom tiderna så den skulle jag undvika smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 februari 2014
panda666 skrev:
_Glenne_ skrev:
panda666 skrev:
sj tycker ja e36 är mycket roligare att köra, mindre bil med mycket bra balans i kaross, behöver inte så stor motor för att röra på sig. medans e39 behöver minst 523-525 medans du klarar dig fint med en e36 316-318.

allt detta är egentligen smaksak.

men ingen av dom är dyra att äga om man har ett vanligt heltidsjobb

Jag skrev ju att E36 är roligare att köra.

Men jag skulle personligen aldrig köpa en 316/318, fruktansvärt slöa och tråkiga, dessutom är ju att köpa en bmw med mindre cylindrar än sex som att att köpa en saab utan turbo, ingenting man gör smile

fattar inte de snacket om att man måste ha sexa, trodde det också förut när jag hade 320. 320 är helt värdelös tycker jag,  man känner inte alls dom där 150 hästarna, kör nu en 318 med m43 motorn och kan säga visst att den är skit rolig. inte alls tråkig och slö som många hävdar, utan den är faktiskt väldigt pigg och har ett väldigt grym ljud tycker jag. det är klart att 325-328 är starkare men jag tycker att 318 eller is är perfekt för ekonomi och lek  balanserat just perfekt. däremot skulle jag aldrig välja en 320 ifall jag endå måste ha sexa. då skulle ja minst välja 325-28.  skulle inte ens kolla på 320-323.

det är verkligen skillnad på förbrukning mellan sexa och fyra, ser att min lilla 4 drar väldigt lite jämfört när ja hade 528 förut.

det är verkligen smaksak med folk som tycker att tex 318 är slö och nått annat. vad jämför ni med?

Ps: skulle personligen aldrig köpa en saab med eller utan turbo;)=

men 316 och 318 har endå bakhjulsdrivna så man kan visst ha hur kul som helst bara man gasar lite mer än vad man skulle gjort med tex 325

323i har samma prestanda (acceleration och toppfart) som 325 men är en nyare och bättre bil smile, så jag skulle hellre kolla efter en sådan än en 325 smile

Och personligen tycker jag även en 318is är grisslö, men är väll en smaksak, men visst, den går ju bättre än en gammal volvo iallafall smile
Senast redigerat av _Glenne_ (1 februari 2014)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sök