3634
Sök

Köra in nyrenoverad volvo motor.

6 738 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#1
Hallå smile
Snart va de dags att ha igång den gamle b230in ja renoverat med nya packningar packboxar vev/ramlager och kolvringar o givetvis tvättat o gjort rent allt tongue
Då va det bara den stora frågan då, Vad ska jag göra? Har googlat massa men alla säger så mycket olika.

Till att börja med vilken olja ska man ha? Mineralolja säger en del o andra säger att den ska gå på samma olja som den ska gå på sen också? tongue Detta är en original standard motor med 531 o insprut tongue

Sen hur gör man? har läst lite i haynesboken o så, och ska jag göra såhär?

1. Fylla på olja o allt sånt givetvis men vad för olja? Sen starta o låta den gå i ca en timme på 1500 varv?

2 Byta olja o filter efter den stått o gått i en timme, vad för olja denna gång? Sen köra på den oljan i ca 80 mil o gärna ha lite varv på motorn o inte gubbaköra den?

3 Byta olja o filter igen efter dom 80 milen o sen bara ut o köra som vanligt? smile

På dom verkstäder jag vart på så när dom bytt motor i en bil till en sprillans ny ostartad motor så häller dom i den oljan bilen ska gå på sen vid första starten sen startar dom den i ca en timme o låter den gå lite på tomgång o går o varvar till den då o då sen byter dom olja o filter igen sen är den klar.

Är det så jag också ska göra?

lite tips o så, så så vore jag himla glad smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
30 januari 2014
#2
Oljetyp ska du ha syntet, och när man startar en motor med nya kolvringar så ska motorn gå på 1500 varv i en halvtimme innan man kan böra köra med bilen sedan brukar det vara 100 mils inkörning på resten smile

Viktigaste av allt är att hälla olja över alla ventillyftare och smörja alla lager med olja vid montering och hälla i olja i oljefiltret innan du skruvar dit det.
Senast redigerat av volvo-93 (30 januari 2014)


5 740 Inlägg
30 januari 2014
#3
Bästa inkörningen enligt något test på sporthojjar som jag läst för några år sedan var:

Mineralolja med rätt viskositet (10W-40 när det gäller rödblock)
Kör lugnt tills motorn nått arbetstemp (inte bara vattnet utan även oljan)
Kör sedan så som du kommer köra med motorn i framtiden i några mil.

Gör detta 2-3ggr, efter varje körning så ställer du bilen tills motorn blivit kall innan du påbörjar nästa körning.

Efter dessa körcykler är klara häller du ut oljan, häller i ny mineralolja och nytt filter. Kör motorn varm och häller ut oljan. Och sen byter du till ett nytt oljefilter igen och häller i oljan du ska köra med.

Använd oljefilter av bra kvalitet, inte biltema eller annat noname.


Det finns många teorier angående inkörning av motorer, finns därför väldigt många olika inkörningssätt.
Senast redigerat av simlar (30 januari 2014)


1 677 Inlägg
30 januari 2014
#4
Vet inte riktigt hur det funkar på volvomotorer men på amerikanska V8or så smörjer man in kamaxel m.m med ett speciellt "fett".. Och sen ha man dom igång i ca 30 min på ca2200 rpm... Sen byter man olja+filter..
Vet inte vilken olja man ska ha första gången... många säger att man ska ta "billig" olja.. Tror nog att du kan ta den olja som står i instruktionsboken faktiskt (Är inte säker, men har läst detta)

Tror att det räcker med ca 30-40 min på ca 1500 rpm smile

7 277 Inlägg
30 januari 2014
#5
simlar skrev:
Bästa inkörningen enligt något test på sporthojjar som jag läst för några år sedan var:

Mineralolja med rätt viskositet (10W-40 när det gäller rödblock)
Kör lugnt tills motorn nått arbetstemp (inte bara vattnet utan även oljan)
Kör sedan så som du kommer köra med motorn i framtiden i några mil.

Gör detta 2-3ggr, efter varje körning så ställer du bilen tills motorn blivit kall innan du påbörjar nästa körning.

Efter dessa körcykler är klara häller du ut oljan, häller i ny mineralolja och nytt filter. Kör motorn varm och häller ut oljan. Och sen byter du till ett nytt oljefilter igen och häller i oljan du ska köra med.

Använd oljefilter av bra kvalitet, inte biltema eller annat noname.


Det finns många teorier angående inkörning av motorer, finns därför väldigt många olika inkörningssätt.

Jag kör ungefär sådär. Uppstart med rätt mineralolja och låter den gå till arbetstemp. Sen oljebyte och kör som vanligt med bilen om den är inställd/mappad annars åker den på mappning här.
Efter det så byter jag till den vanliga oljan.


358 Inlägg
30 januari 2014
#6
Jag skulle köra på helsyntet direkt, ut och köra några mil sen byta olja/filter igen. Vad uppnår man genom att stå på tomgång/varva i en timme!?
Senast redigerat av Equium (30 januari 2014)


773 Inlägg
30 januari 2014
#7
tycker det du skrivit i inlägget låter bra, seriöst osv.. så lika bra att köra på de.

och glömde säga jag skulle köra på 5w-40 olja och köra me den framöver också.
Senast redigerat av tvedberg (30 januari 2014)

Volvo Fantast
194 Inlägg
30 januari 2014
#8
inkörning? Nybggda race motorer körs in i bänken, varmkörning sen max vad motorn klarar:P

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Herr
1 722 Inlägg
30 januari 2014
#9
Glöm inte bygga upp oljetryck innan du startar motorn!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

6 738 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
#10
Tacka alla för alla svar och tips big_smile Nu blev jag mycket glad efter en dålig vecka som denna.
Jag har ett helt oljefat med Castrol 5w40 longlife olja, halvsyntetisk är den, den borde funka va? Såg att den var rekommenderad i ett inlägg här smile
Den ska jag köra omkring med sen också smile

Ha en trevlig helg!
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
31 januari 2014
#11
Henkix skrev:
Tacka alla för alla svar och tips big_smile Nu blev jag mycket glad efter en dålig vecka som denna.
Jag har ett helt oljefat med Castrol 5w40 longlife olja, halvsyntetisk är den, den borde funka va? Såg att den var rekommenderad i ett inlägg här smile
Den ska jag köra omkring med sen också smile

Ha en trevlig helg!
mvh

den funkar utmärkt ! tänk på som många har nämnt att byta med väldigt korta intervaller i början ...
Senast redigerat av CHEEVA (31 januari 2014)


627 Inlägg
31 januari 2014
#12
Jag har aldrig hört talas om en 5w40 halvsyntetisk, halvsyntet finns väl bara ner till 10w? Syntet oljor ligger på 0-5w.
Senast redigerat av volvo-93 (31 januari 2014)


6 738 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#13
Hej igen alla smile
Motorn har änu inte vart startad men kanske i helgen, såg dock att jag skrivit fel olja nu när jag tog en närmre titt på den. Pappa sa att det är en halvsyntetisk olja som heter 5w-30 casrtol formula one tror jag det var tongue Funkar den?
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

12 086 Inlägg
11 maj 2014
#14
Det är en gammal rödblock med gamla stora toleranser, 5W30 är en blaskolja för lågfriktionsmotorer.
Kör på vanlig 10W40 eller nån helsyntetisk motsvarighet om du känner att du vill slösa pengar.

358 Inlägg
11 maj 2014
#15
Spelar säkert ingen större roll om du kör på hel eller halvsyntetisk olja. Jag själv kör mina 940is på 5w50 helsyntet och båda går som nya!


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
12 maj 2014
#16
jag hade kört en mineral olja ... 10-40 eller 15-40 funkar skit bra
det är som sagt en rödblockare, ingen ny lågfriktionsmotor


338 Inlägg
12 maj 2014
#17
CHEEVA skrev:
jag hade kört en mineral olja ... 10-40 eller 15-40 funkar skit bra
det är som sagt en rödblockare, ingen ny lågfriktionsmotor

B230 gjordes ju i "lågfriktionsmodell" omkring 85-87(?)

(Men det spelar nog ingen roll i det här fallet...)
Senast redigerat av sweeken (12 maj 2014)

627 Inlägg
12 maj 2014
#18
Släng i en syntetisk olja nu när du har gjort motorn så fin wink


6 738 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#19
Tack för alla svar från er alla tongue

Pratade med min gamla fordonslärare innan angående detta o han är jävligt duktig på motorer.
Han sa först ska motorn gå på en 10w30 olja (halvsyntet elr mineraloljebaserad spelade ingen roll) o sen låta den gå på den oljan i ca 30min på 2000 varv. Och sedan byta oljan igen mot den som bilen ska gå på (mobil olja 10w-40 halvsyntet ska jag ha) o sedan köra med den 100mil o under dom milen inte segdra bilen utan vara ute o gasa lite med den helt enkelt utan att överdriva. o sen ska det vara klart, bara byta igen.

Enligt han så rekommenderade han mej att köra på billig olja under dom 2 första bytena ifall min ekonomi inte var den bästa smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
12 maj 2014
#20
Läste på nätet där en rekommenderade att man kör till närmaste bana och kör 4-5 tävlingsvarv, byt olja, klart!

Fast det verkar lite brutalt, nog bäst att köra som vanligt.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök