Törs nog dementera att det är "samma" kolvar i 3SGE och 3SGTE.. Turbo kolvarna är kända för att tåla rejält med övertryck medan många som gått din väg fått problem med överhettade kolvtak redan vid 2-250hk..
3SGTE kolvar är inte dyrt beggat så hade jag varit du hade jag Definitivt satsa på sånna istället! Leta även stakar från gen 2 motorn, den tål 5-600hk med annan topppackning, stock!
3SGE och 3SGTE är i Sverige tyvärr en bortglömd motor.. I Australien och USA trimmas de dock rätt mycke! Värsta std sugisen (Black top) lämnade 220hk om jag minns rätt, separata spjäll från fabrik
Finns en del med 300++ N/A. I Toyota kretsar kallas den ofta för "mini 2jz" vilket den gör med rätta! Väldigt robust motor. Finns en i USA som efter många försök lyckades spräcka std blocket.. Den bilen (En gen 2 GT4) gjorde mitten 10or på strippen, olättad och med stereosystemet kvar i bilen. Ca 800hk+gas så sprack blocket, han hade då kvar gen 2 kolvarna ännu! Stakarna var eagle h-profil.
Du behöver inte begränsa dig till tvärställda monteringsalternativ heller, sista bakhjulsdrivna celican med 2 liters förgasarmotorn har en lös kopplingskåpa som passar 3SGE/GTE motorn, till den kan du antingen ta fram själv eller köpa en adapterplåt för att montera Supra MK3 låda och vips kan du slänga ner spisen i allt från en gammal Corolla K70 till en BMW E92
EDIT: Vad är det för årsmodell på din motor? En Gen 1 ser det ut att vara, men det skiljer lite på 87-88 och 89-90.