2171
Sök

3SGE Turbokonvertering

3sGE med ct26 turbo och 3sgte kolvar

14 003 Visningar
Uppdaterades senast 27 september 2015
Hobbymekaniker
470 Inlägg
5 februari 2014
#21
Törs nog dementera att det är "samma" kolvar i 3SGE och 3SGTE.. Turbo kolvarna är kända för att tåla rejält med övertryck medan många som gått din väg fått problem med överhettade kolvtak redan vid 2-250hk..

3SGTE kolvar är inte dyrt beggat så hade jag varit du hade jag Definitivt satsa på sånna istället! Leta även stakar från gen 2 motorn, den tål 5-600hk med annan topppackning, stock! wink

3SGE och 3SGTE är i Sverige tyvärr en bortglömd motor.. I Australien och USA trimmas de dock rätt mycke! Värsta std sugisen (Black top) lämnade 220hk om jag minns rätt, separata spjäll från fabrik wink Finns en del med 300++ N/A. I Toyota kretsar kallas den ofta för "mini 2jz" vilket den gör med rätta! Väldigt robust motor. Finns en i USA som efter många försök lyckades spräcka std blocket.. Den bilen (En gen 2 GT4) gjorde mitten 10or på strippen, olättad och med stereosystemet kvar i bilen. Ca 800hk+gas så sprack blocket, han hade då kvar gen 2 kolvarna ännu! Stakarna var eagle h-profil.

Du behöver inte begränsa dig till tvärställda monteringsalternativ heller, sista bakhjulsdrivna celican med 2 liters förgasarmotorn har en lös kopplingskåpa som passar 3SGE/GTE motorn, till den kan du antingen ta fram själv eller köpa en adapterplåt för att montera Supra MK3 låda och vips kan du slänga ner spisen i allt från en gammal Corolla K70 till en BMW E92 wink

EDIT: Vad är det för årsmodell på din motor? En Gen 1 ser det ut att vara, men det skiljer lite på 87-88 och 89-90.
Senast redigerat av Cassius (5 februari 2014)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

121 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#22
Tack för informationen, Motorn kommer ifrån en toyota celica årm 1986.
Har kollat runt lite efter turbokolvar utan större resultat. Mina kolvar blir förhoppningsvis svarvade på tisdag.
Man kan ju alltid köpa nya kolvar om mina inte blir bra
Senast redigerat av Antonlarsson (7 februari 2014)


121 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#23
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-eb91bf4a7daa5aaf97eef281712fdb8c.jpg

Plockat bort ventiler nu för inslipning


121 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-ac384ab2e47256d514e3702a6dfeff99.jpg

Inte så mycket sotbeläggningar här och det är ju bra smile


121 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#25
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-9e88aaf514dde9bf5d558720fbf257cc.jpg

börjat porta lite nu, synd att det är så jäkla tråkigt!


Hobbymekaniker
470 Inlägg
8 februari 2014
#26
86 är bättre utgångspunkt än 88-89 om det gäller en budgetkonvertering, 88-89 har högre komp std nämligen. Den har även ett grenrör som är liiite annars och flödar bättre. Dock är det kanske inte intressant i detta fall smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

121 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#27
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-d725b53db9ec13628fd0249207542aba.jpg

Blocket färdiglackat


121 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-a9297e477159ea9cda035452cd553c94.jpg

Klar med toppen nu Portad slipade ventilsäten nya ventiltätningar


121 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#30
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-1a6a8d595852595bffcfe58a48005f59.jpg

väntar fortfarande på kolvarna.

Håller på med insuget nu


9 Inlägg
16 februari 2014
#31
Rullar ju på bra här! Blir de några ändringar på insuget, eller förblir det standard? smile


121 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#32
har inte bestämt mig än,kollar runt efter plenum om man ska bygga eget insug.

ska jag ha motorn rakställd kan jag flytta spjällhuset till andra sidan av insuget.

Dock så har original insuget bra luftflöde,många som har 3sgte motorn brukar montera ett 3sge insug
Senast redigerat av Antonlarsson (16 februari 2014)


Jourråtta
148 Inlägg
1 mars 2014
#33
Jag kommer nog ha en uppsättning kolvar tillgängliga framåt våren/försommaren när min motor är ombyggd. 3S-GTE Gen.1


121 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#34
låter bra de! väntar fortfarande på att mina ska bli frästa så det händer inte så mycket nu


121 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
#35
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-5eb11175b3df6164564d973136a5bc2a.jpg

Äntligen fått kolvarna klara det blev svarvning och jag tycker att det gick helt okej.
Blir att handla in nya ram och vev lager samt kolvringar innan jag sätter ihop allt.


Hobbymekaniker
470 Inlägg
4 april 2014
#36
Svårt att göra om i efterhand, men jag hade bett om att få en grop svarvad istället för att dra av dom slätt. Har du kvar hela höjden ovan ringarna så sparar du på både kolvar och översta biten av loppen! Men ska du inte ladda så hårt borde det funka bra ändå wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

121 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#37
jo jag funderade om man inte skulle göra så istället men efter att ha kollat runt lite så såg jag att många hade gjort såhär.


Hobbymekaniker
470 Inlägg
4 april 2014
#38
Det beror väldigt mycket på vilken nivå man vill lägga och hur långt det är från kolvtoppen till första ringen! Det går grotta ner sig hur mycket som helst i ämnet Om man vill! wink Filosfiera runt flamfronts hastigheter, klämspalter osv osv osv.

Grunden får dock sägas vara att inte få för litet avstånd ner till första ringen, då ökar risken för sprucket ringland.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

121 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#39
tycker att det fanns mycket att ta av när vi svarvade så det kommer förhoppningsvis inte vara några problem!


121 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#40
Här händer det inte så mycket för tillfället, jobbar så detta projekt har stått stilla väldigt länge nu.

Men det börjar väll bli dags för att fixa en bil till denna snart.



Sök