3418
Sök

Volvo 242-75 med b20 ingen gnista! Hjälp

4 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Hej fick tag i en 242a från 75 som de sitter en b20 i bilen har stått i 10 år å nu vill ja ha igång han! Ja fixade batteri å bytte olja! Motorn går runt å ja får soppa till förgasaren! Men ingen gnista på stiften!  Ja tog loss fördelar locket och tog sand papper å tog bort lite ärg från brytarspätsarna kanske de heter? Men ingen gnista! Jag har en multimeter men vet inte var ja ska mäta? Vad kan jag mäta och vad kan de va för fel? Tändspolen eller kondensatorn? Eller något i fördelaren

1 562 Inlägg
2 februari 2014
Är det rätt brytaravstånd till att börja med?

55 Inlägg
2 februari 2014
Testa byt brytarspetsarna, kostar 33 kr på Meca, gjorde jag på min 244 - 78 då gick den igång fint, Min hade även den stått länge..kan även va rotor och fördelarlock 155kr på Meca.. alt Kondensatorn??

4 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Ska kolla brytatavstådnet imorn! Ja kollade alla säkringar nyss å testade med en annan tändspole som ja hitta liggandes! Slipade även rotorn å brytarn med sandpapper men inget hjälpte.

55 Inlägg
2 februari 2014
Tänder motorn med startgas?

4 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Nej har inte ens en tillstymmelse till gnista!

55 Inlägg
3 februari 2014
Förmodligen Kondensator, rotor fördelarlock, tändkablar, Brytarspetsarna, nåt av dom orsakar att du inte får gnista. inga dyra delar och byta, köpa nya brytarspetsar, skulle inte förvåna mig om den går igång när du bytt dom smile

och Dupont
581 Inlägg
3 februari 2014
Nog lika bra att ta nya tändstift. Kan hjälpa, gjorde det på vår 244 -88. Tände inte alls, men när vi byte 1:ans tändstift mot ett nytt så tände den på alla fyra. smile  Har den stått i 10 år så skadar det nog inte. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

1 562 Inlägg
3 februari 2014
Puttebackman skrev:
Nej har inte ens en tillstymmelse till gnista!

Har du justerat brytarna än?

4 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
slipade bort all ärg på brytarna å byte tändspole så nu går b20in som en dröm!

Sök