2905
Sök

Tvångsköra kylfläkt men ha automatiken kvar, Volvo 940.

23 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#1
Jag skulle vilja bygga in en switch som jag kan tvångsköra den eldrivna kylfläkten på min 940 turbo med.
Dock så vill jag att den fortfarande ska gå på automatik.
Känns som att den inte riktigt gör som den ska ibland när jag kör drifting eller sladdar i snön, så jag vill kunna starta den vid behov.

Någon som vet hur man ska koppla om man vill göra detta?
Går det att tjuva in sig på någon av kablarna på bilden, eller ska man ta det via reläet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183741/183741-903ac1e0667f23aed934e7d4e48e962e_large.jpg

820 Inlägg
3 februari 2014
#2
Lättaste är la att dra en extra matning från batteriet å skarva in på + till fläkten som kopplar till knapp i kupén, glöm inte av att säkra av den extra matningen om du gör såhär.

Om man säger

5 700 Inlägg
3 februari 2014
#3
Det bör vara så att den gröna är lågfarten och den röda är fullfart.

Skarva in dig på den röda kabeln med ett slutande relä och en strömbrytare (eller endast en strömbrytare, tänk dock på att den ska klara strömmen som fläkten behöver).


23 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Det bör vara så att den gröna är lågfarten och den röda är fullfart.

Skarva in dig på den röda kabeln med ett slutande relä och en strömbrytare (eller endast en strömbrytare, tänk dock på att den ska klara strömmen som fläkten behöver).

Tänkte använda en ledig strömbrytare som sitter bredvid knappen till dimljuset.
Vet iofs inte vad den klarar.

Så jag ska då alltså skarva in mig på den röda, dra den genom strömbrytaren och sen tillbaka till den röda?
Kommer jag då att kunna starta fläkten när jag vill, eller är det automatiken jag stänger av och på?

5 700 Inlägg
3 februari 2014
#5
pontushenrikson skrev:
simlar skrev:
Det bör vara så att den gröna är lågfarten och den röda är fullfart.

Skarva in dig på den röda kabeln med ett slutande relä och en strömbrytare (eller endast en strömbrytare, tänk dock på att den ska klara strömmen som fläkten behöver).

Tänkte använda en ledig strömbrytare som sitter bredvid knappen till dimljuset.
Vet iofs inte vad den klarar.

Så jag ska då alltså skarva in mig på den röda, dra den genom strömbrytaren och sen tillbaka till den röda?
Kommer jag då att kunna starta fläkten när jag vill, eller är det automatiken jag stänger av och på?

Matar du in 12V likström i den röda kabeln på fläkten går fläkten igång.

12V kan du t.ex ta direkt från batteriet, från tändningslåset eller från batterisidan av original fläktrelä. Bara ta en lämplig anslutning som pallar strömmen fläkten drar och koppla genom en strömbrytare till röda kabeln på fläkten, på så sätt går du förbi reläet.

Annars kan du koppla på ström på styrströmstiftet på fläktreläet, på så sätt kopplar du förbi termobrytaren till fläkten och du behöver då inte heller lika någon kraftig strömbrytare eller ett extra relä.


23 Inlägg
16 april 2014
Trådstartare
#6
Någon som vet hur kraftig säkring man ska ha förresten?
Har kopplat rätt nu, men slängde bara i en säkring jag hade över. Den gav upp efter en dag..

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 april 2014
#7
pontushenrikson skrev:
Någon som vet hur kraftig säkring man ska ha förresten?
Har kopplat rätt nu, men slängde bara i en säkring jag hade över. Den gav upp efter en dag..

Beror på hur många watt fläkten är på. Kan du få fram det?

I=P/U osv...

Alltså watt delat med 12 (spänning) så får du fram vad den slukar i ampere.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 126 Inlägg
16 april 2014
#8
Hybridsmurfen skrev:
pontushenrikson skrev:
Någon som vet hur kraftig säkring man ska ha förresten?
Har kopplat rätt nu, men slängde bara i en säkring jag hade över. Den gav upp efter en dag..

Beror på hur många watt fläkten är på. Kan du få fram det?

I=P/U osv...

Alltså watt delat med 12 (spänning) så får du fram vad den slukar i ampere.

Måste nog säga imot lite där eftersom säkringen är till för kabeln och inte förbrukaren, så säkringen väljs efter kabeln area och sen väljer man kabel efter förbrukaren smile

Så förbrukningen på fläkten räknas ut som du skrev, där efter monterar man en kabel som klarar av strömmen och sedan väljer man en säkring för att skydda kabeln mot en för.hög ström smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Voodoo
1 444 Inlägg
16 april 2014
#9
Montera en knapp på givaren istället. Borde vara en 3polig mot kylaren

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
16 april 2014
#10
varför ska ni krångla till något så enkelt?

kolla i andra änden istället där sitter det ett relä som har en kanon funktion  den är rätt anpassad för fläkten


där kopplar man i sig.
sitter en kontakt med 2st tunna kablar i en "skärmblinkers" kontakt
den har jordande funktion när den hamnar i jord  så startar fläkten.

men spärra den så den inte jordar styrboxen med en diod som stoppar flödet

förstår dock inte varför man vill manuellt starta fläkten!
den fungerar i 2steg och duger utmärkt i alla lägen som fläkten kan tänkas behövas..

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
16 april 2014
Trådstartare
#11
Growe skrev:
varför ska ni krångla till något så enkelt?

kolla i andra änden istället där sitter det ett relä som har en kanon funktion  den är rätt anpassad för fläkten


där kopplar man i sig.
sitter en kontakt med 2st tunna kablar i en "skärmblinkers" kontakt
den har jordande funktion när den hamnar i jord  så startar fläkten.

men spärra den så den inte jordar styrboxen med en diod som stoppar flödet

förstår dock inte varför man vill manuellt starta fläkten!
den fungerar i 2steg och duger utmärkt i alla lägen som fläkten kan tänkas behövas..

Problemet är ju att den inte gör som den ska.
Jag vill köra safe och kunna ha den på hela tiden, speciellt när jag kör drifting, då det inte går så överdrivet fort, och kylningen ibland inte räcker eftersom jag kör sidledes smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
16 april 2014
#12
pontushenrikson skrev:
Growe skrev:
varför ska ni krångla till något så enkelt?

kolla i andra änden istället där sitter det ett relä som har en kanon funktion  den är rätt anpassad för fläkten


där kopplar man i sig.
sitter en kontakt med 2st tunna kablar i en "skärmblinkers" kontakt
den har jordande funktion när den hamnar i jord  så startar fläkten.

men spärra den så den inte jordar styrboxen med en diod som stoppar flödet

förstår dock inte varför man vill manuellt starta fläkten!
den fungerar i 2steg och duger utmärkt i alla lägen som fläkten kan tänkas behövas..

Problemet är ju att den inte gör som den ska.
Jag vill köra safe och kunna ha den på hela tiden, speciellt när jag kör drifting, då det inte går så överdrivet fort, och kylningen ibland inte räcker eftersom jag kör sidledes smile

vadå inte safe?  den tar sin signal från samma signal som sprutet tar.

förutsatt att du kör med orginal sprut

den startar dessutom fläkten i 2steg.

granterat bäst att den går när den behövs inte hela tiden. eftersom motorn inte alltid håller rätt temp.

men skitsamma   ta orignal relät koppla en brytare som går i jord  eftersom jorden drar relät

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
16 april 2014
Trådstartare
#13
Growe skrev:
pontushenrikson skrev:
Growe skrev:
varför ska ni krångla till något så enkelt?

kolla i andra änden istället där sitter det ett relä som har en kanon funktion  den är rätt anpassad för fläkten


där kopplar man i sig.
sitter en kontakt med 2st tunna kablar i en "skärmblinkers" kontakt
den har jordande funktion när den hamnar i jord  så startar fläkten.

men spärra den så den inte jordar styrboxen med en diod som stoppar flödet

förstår dock inte varför man vill manuellt starta fläkten!
den fungerar i 2steg och duger utmärkt i alla lägen som fläkten kan tänkas behövas..

Problemet är ju att den inte gör som den ska.
Jag vill köra safe och kunna ha den på hela tiden, speciellt när jag kör drifting, då det inte går så överdrivet fort, och kylningen ibland inte räcker eftersom jag kör sidledes smile

vadå inte safe?  den tar sin signal från samma signal som sprutet tar.

förutsatt att du kör med orginal sprut

den startar dessutom fläkten i 2steg.

granterat bäst att den går när den behövs inte hela tiden. eftersom motorn inte alltid håller rätt temp.

men skitsamma   ta orignal relät koppla en brytare som går i jord  eftersom jorden drar relät

Vet inte om det är du eller jag som inte fattar big_smile
Men jag ska förtydliga.
Det är nåt knas med orginal fläktstyrningen. Den går ibland på när den ska och ibland inte. Just därför vill jag kunna vara safe och ha den på hela tiden vid hård körning, eller när jag efteråt låter bilen stå på tomgång och svalna.

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 april 2014
#14
mb_pucken skrev:
Hybridsmurfen skrev:
pontushenrikson skrev:
Någon som vet hur kraftig säkring man ska ha förresten?
Har kopplat rätt nu, men slängde bara i en säkring jag hade över. Den gav upp efter en dag..

Beror på hur många watt fläkten är på. Kan du få fram det?

I=P/U osv...

Alltså watt delat med 12 (spänning) så får du fram vad den slukar i ampere.

Måste nog säga imot lite där eftersom säkringen är till för kabeln och inte förbrukaren, så säkringen väljs efter kabeln area och sen väljer man kabel efter förbrukaren smile

Så förbrukningen på fläkten räknas ut som du skrev, där efter monterar man en kabel som klarar av strömmen och sedan väljer man en säkring för att skydda kabeln mot en för.hög ström smile

Tänkte det var lite överkurs och vanligen tar man och överdimensionerar kablarna till en sådan strömslukande pryl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

23 Inlägg
16 april 2014
Trådstartare
#15
Nu när jag kopplade in switchen så upptäckte jag ett glapp pga av att det inte var jordat ordentligt. Kan iofs ha varit det som gjorde att fläkten gick lite sporadiskt..


Sök