3337
Sök

Byta termostat audi a4 1.8TQ - 98 samt lufta?

196 Inlägg
5 februari 2014
#21
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:
nej min drivs oxå på någon liten rem som sen drivs av multiremmen så ingen kamrems grej här heller smile
Men den ska alltså inte gå att snurra för hand eller ännu mindre hålla mot skoveln för hand när man rullar bilen?
Vet inte om det ska gå eller inte men antar ju att den ska sitta fast till 100% på axeln!? smile

Ah se där, ja det gör ju det hela lite enklare iaf smile

Har svårt att tänka mig att där skulle vara någon "frisnurrning" på den, ingen jag har monterat iaf har haft det så. Vet dock att det är vanligt att hjulet både lossnar helt och att plasthjulen trillar sönder, just för att folk inte bytar det i samband med kamremsbytet (tycker då personligen att man gör det, oavsett hur den drivs).

Men, jag får ge ett "tror"svar där; nej det tror jag inte o har svårt att tänka mig att man ska kunna/att den inte ska sitta fast "ordentligt"/"helt"

Alright smile tack för det. ett tror svar är ju bättre än inget svar tongue

Ska iallafall inte köpa original pumpen då dom verkar vara i plast, hört att dom flesta pirat delarna har skovlar i gjutjärn? lär ju hålla bättre isåfall smile

Men ska rivas i morgon och uppdaterar med bilder & info så fins det ju på nätet ifall någon får samma problem tongue

Problemet är inte att den är i plast, utan problemet är att det är de inre lagrena eller inre packningen som ger upp. Sen kan det vara så att det är fel på ditt kombinstrument.
Senast redigerat av Miniblock (5 februari 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
5 februari 2014
#22
Miniblock skrev:
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:

Ah se där, ja det gör ju det hela lite enklare iaf smile

Har svårt att tänka mig att där skulle vara någon "frisnurrning" på den, ingen jag har monterat iaf har haft det så. Vet dock att det är vanligt att hjulet både lossnar helt och att plasthjulen trillar sönder, just för att folk inte bytar det i samband med kamremsbytet (tycker då personligen att man gör det, oavsett hur den drivs).

Men, jag får ge ett "tror"svar där; nej det tror jag inte o har svårt att tänka mig att man ska kunna/att den inte ska sitta fast "ordentligt"/"helt"

Alright smile tack för det. ett tror svar är ju bättre än inget svar tongue

Ska iallafall inte köpa original pumpen då dom verkar vara i plast, hört att dom flesta pirat delarna har skovlar i gjutjärn? lär ju hålla bättre isåfall smile

Men ska rivas i morgon och uppdaterar med bilder & info så fins det ju på nätet ifall någon får samma problem tongue

Problemet är inte att den är i plast, utan problemet är att det är de inre lagrena eller inre packningen som ger upp. Sen kan det vara så att det är fel på ditt kombinstrument.

Jo, problemet beror delvis på att det är i plast (att plasten spricker och faller i bitar beror på att...det är plast)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

196 Inlägg
5 februari 2014
#23
it_mutt skrev:
Miniblock skrev:
Piratstikin skrev:

Alright smile tack för det. ett tror svar är ju bättre än inget svar tongue

Ska iallafall inte köpa original pumpen då dom verkar vara i plast, hört att dom flesta pirat delarna har skovlar i gjutjärn? lär ju hålla bättre isåfall smile

Men ska rivas i morgon och uppdaterar med bilder & info så fins det ju på nätet ifall någon får samma problem tongue

Problemet är inte att den är i plast, utan problemet är att det är de inre lagrena eller inre packningen som ger upp. Sen kan det vara så att det är fel på ditt kombinstrument.

Jo, problemet beror delvis på att det är i plast (att plasten spricker och faller i bitar beror på att...det är plast)

Du tänker på vattenpumparna som sitter på VAG:s 1,6 motorer.


Avstängd
10 388 Inlägg
5 februari 2014
#24
Miniblock skrev:
it_mutt skrev:
Miniblock skrev:

Problemet är inte att den är i plast, utan problemet är att det är de inre lagrena eller inre packningen som ger upp. Sen kan det vara så att det är fel på ditt kombinstrument.

Jo, problemet beror delvis på att det är i plast (att plasten spricker och faller i bitar beror på att...det är plast)

Du tänker på vattenpumparna som sitter på VAG:s 1,6 motorer.

Nej verkligen inte.

Sitter plast i A3:ans 1.8T, satt plast på A4:an också (AEB-motorn). Dessa har båda (har bara hunnit byta på dessa två av de senare vag-kärrorna) hade A3:ans sprickor och börjat trilla sönder (plasthjul) och på A4:an satt en originalvattenpump, även den med plasthjul med sprickor i.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

196 Inlägg
5 februari 2014
#25
it_mutt skrev:
Miniblock skrev:
it_mutt skrev:

Jo, problemet beror delvis på att det är i plast (att plasten spricker och faller i bitar beror på att...det är plast)

Du tänker på vattenpumparna som sitter på VAG:s 1,6 motorer.

Nej verkligen inte.

Sitter plast i A3:ans 1.8T, satt plast på A4:an också (AEB-motorn). Dessa har båda (har bara hunnit byta på dessa två av de senare vag-kärrorna) hade A3:ans sprickor och börjat trilla sönder (plasthjul) och på A4:an satt en originalvattenpump, även den med plasthjul med sprickor i.

Har aldrig vart med om vattenpumpar som har spruckit innan 18K mil. Har dock vart med om läckande vattenpumpar på 1,8T.


Avstängd
10 388 Inlägg
5 februari 2014
#26
Miniblock skrev:
it_mutt skrev:
Miniblock skrev:

Du tänker på vattenpumparna som sitter på VAG:s 1,6 motorer.

Nej verkligen inte.

Sitter plast i A3:ans 1.8T, satt plast på A4:an också (AEB-motorn). Dessa har båda (har bara hunnit byta på dessa två av de senare vag-kärrorna) hade A3:ans sprickor och börjat trilla sönder (plasthjul) och på A4:an satt en originalvattenpump, även den med plasthjul med sprickor i.

Har aldrig vart med om vattenpumpar som har spruckit innan 18K mil. Har dock vart med om läckande vattenpumpar på 1,8T.

Ok, vi tar det jag skrivit tidigare en gång till;

Problemet med plasthjulspumparna är; folk snålar in och byter inte dessa när de byter kamrem. Det är inga problem att köra med den på vettiga intervaller. Detta var redan påpekat, men jag vet inte om du missade det i de stora textblocken smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#27
Miniblock skrev:
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:

Ah se där, ja det gör ju det hela lite enklare iaf smile

Har svårt att tänka mig att där skulle vara någon "frisnurrning" på den, ingen jag har monterat iaf har haft det så. Vet dock att det är vanligt att hjulet både lossnar helt och att plasthjulen trillar sönder, just för att folk inte bytar det i samband med kamremsbytet (tycker då personligen att man gör det, oavsett hur den drivs).

Men, jag får ge ett "tror"svar där; nej det tror jag inte o har svårt att tänka mig att man ska kunna/att den inte ska sitta fast "ordentligt"/"helt"

Alright smile tack för det. ett tror svar är ju bättre än inget svar tongue

Ska iallafall inte köpa original pumpen då dom verkar vara i plast, hört att dom flesta pirat delarna har skovlar i gjutjärn? lär ju hålla bättre isåfall smile

Men ska rivas i morgon och uppdaterar med bilder & info så fins det ju på nätet ifall någon får samma problem tongue

Problemet är inte att den är i plast, utan problemet är att det är de inre lagrena eller inre packningen som ger upp. Sen kan det vara så att det är fel på ditt kombinstrument.

ja, den är ju hastihetsmätaren paj på oxå. står på 50 kmh hela tiden och skakar lite ibland när man kör. var på 20 när jag köpte den sen steg den till 30 dagen efter och nu i 2 dagar har den stått på 50 tongue kanske är hela hastighetsmätar "tavlan" man måste byta, blir ju dock knas med miltal osv men då kanske hastighetsmätaren kommer igång igen smile

den på ac panelen visade ju 90 och stod kvar på 90 även fast den "riktiga" mätaren gick över 90.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#28
Motortempgivare G62

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-68b6470fe40914f3158a2dda3823512c.jpg

sitter mellan motorn & torpedväggen och tar ungefär 2 minuter att byta. förstår inte varför alla skriver att det är så svårt. inte ett enda verktyg behövs, bara dra ur sprinten förhand & dra upp givaren, samma sak tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-36828cc6c366830543498dde9abcae9e.jpg

mitt bakom motorn sitter givaren ca 5-8 cm ner

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-a58f85bd0ffd4c9d1539885dd7c8ed8d.jpg

montera tillbaka den med kontakten isatt före så blir det mer att hålla i

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-293977c5b4189f05de8ec85e64d3ab8b.jpg

5 sekunder senare sitter den i & bara peta i sprinten som oxå tar ungefär 5 sekunder. detta jobba gör somsagt på under 5 min om man gör det för sörsta gången så man tjänar på att göra det själv än att ge audi 500:- för jobbet då givaren kostar över 500 spänn på audi tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ba63955ed3114ea54e2cf2d4e0a13335.jpg


Avstängd
10 388 Inlägg
6 februari 2014
#29
Piratstikin skrev:
Motortempgivare G62

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-68b6470fe40914f3158a2dda3823512c.jpg

sitter mellan motorn & torpedväggen och tar ungefär 2 minuter att byta. förstår inte varför alla skriver att det är så svårt. inte ett enda verktyg behövs, bara dra ur sprinten förhand & dra upp givaren, samma sak tillbaka.

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-36828cc6c366830543498dde9abcae9e.jpg

mitt bakom motorn sitter givaren ca 5-8 cm ner

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-a58f85bd0ffd4c9d1539885dd7c8ed8d.jpg

montera tillbaka den med kontakten isatt före så blir det mer att hålla i

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-293977c5b4189f05de8ec85e64d3ab8b.jpg

5 sekunder senare sitter den i & bara peta i sprinten som oxå tar ungefär 5 sekunder. detta jobba gör somsagt på under 5 min om man gör det för sörsta gången så man tjänar på att göra det själv än att ge audi 500:- för jobbet då givaren kostar över 500 spänn på audi tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ba63955ed3114ea54e2cf2d4e0a13335.jpg

Säger folk att den är svår att byta? Ja då kan man ju fråga sig vad de anser att det är att byta en lambdasond eller liknande.

Visst, på de lite större motorerna är det bra mycket pilligare att komma åt, men det är lik förbannat en lätt operation.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#30
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:
Motortempgivare G62

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-68b6470fe40914f3158a2dda3823512c.jpg

sitter mellan motorn & torpedväggen och tar ungefär 2 minuter att byta. förstår inte varför alla skriver att det är så svårt. inte ett enda verktyg behövs, bara dra ur sprinten förhand & dra upp givaren, samma sak tillbaka.

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-36828cc6c366830543498dde9abcae9e.jpg

mitt bakom motorn sitter givaren ca 5-8 cm ner

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-a58f85bd0ffd4c9d1539885dd7c8ed8d.jpg

montera tillbaka den med kontakten isatt före så blir det mer att hålla i

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-293977c5b4189f05de8ec85e64d3ab8b.jpg

5 sekunder senare sitter den i & bara peta i sprinten som oxå tar ungefär 5 sekunder. detta jobba gör somsagt på under 5 min om man gör det för sörsta gången så man tjänar på att göra det själv än att ge audi 500:- för jobbet då givaren kostar över 500 spänn på audi tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ba63955ed3114ea54e2cf2d4e0a13335.jpg

Säger folk att den är svår att byta? Ja då kan man ju fråga sig vad de anser att det är att byta en lambdasond eller liknande.

Visst, på de lite större motorerna är det bra mycket pilligare att komma åt, men det är lik förbannat en lätt operation.

ja jag vart ju lite orolig när man läste att det var så jäkla trångt, & tight att man skavde sönder knogar & skit och typ 3-4 olika verktyg behövdes & att man jobbade mer eller mindre i blindo. skrattade nästan under bytet eftersom det var sååå mycket lättare än den bilden jag hade fått upp.

Byter heldre den givaren 4 gånger i rad än att byta däck på bilen tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
6 februari 2014
#31
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:
Motortempgivare G62

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-68b6470fe40914f3158a2dda3823512c.jpg

sitter mellan motorn & torpedväggen och tar ungefär 2 minuter att byta. förstår inte varför alla skriver att det är så svårt. inte ett enda verktyg behövs, bara dra ur sprinten förhand & dra upp givaren, samma sak tillbaka.

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-36828cc6c366830543498dde9abcae9e.jpg

mitt bakom motorn sitter givaren ca 5-8 cm ner

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-a58f85bd0ffd4c9d1539885dd7c8ed8d.jpg

montera tillbaka den med kontakten isatt före så blir det mer att hålla i

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-293977c5b4189f05de8ec85e64d3ab8b.jpg

5 sekunder senare sitter den i & bara peta i sprinten som oxå tar ungefär 5 sekunder. detta jobba gör somsagt på under 5 min om man gör det för sörsta gången så man tjänar på att göra det själv än att ge audi 500:- för jobbet då givaren kostar över 500 spänn på audi tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ba63955ed3114ea54e2cf2d4e0a13335.jpg

Säger folk att den är svår att byta? Ja då kan man ju fråga sig vad de anser att det är att byta en lambdasond eller liknande.

Visst, på de lite större motorerna är det bra mycket pilligare att komma åt, men det är lik förbannat en lätt operation.

ja jag vart ju lite orolig när man läste att det var så jäkla trångt, & tight att man skavde sönder knogar & skit och typ 3-4 olika verktyg behövdes & att man jobbade mer eller mindre i blindo. skrattade nästan under bytet eftersom det var sååå mycket lättare än den bilden jag hade fått upp.

Byter heldre den givaren 4 gånger i rad än att byta däck på bilen tongue

Ja jag kan bara hålla med. Fine, jag vet att på A6:an och 2.4-motorn är det trångt (speciellt med mina dasslock till händer), men det innebär bara man får plocka bort lite fler delar för att komma åt. Men, det bevisar bara att folk är gnälliga för "inget" tongue

Sen är det väl iofs bara trist att det inte var det som felade, men, nu är den ju bytt iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#32
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:

Säger folk att den är svår att byta? Ja då kan man ju fråga sig vad de anser att det är att byta en lambdasond eller liknande.

Visst, på de lite större motorerna är det bra mycket pilligare att komma åt, men det är lik förbannat en lätt operation.

ja jag vart ju lite orolig när man läste att det var så jäkla trångt, & tight att man skavde sönder knogar & skit och typ 3-4 olika verktyg behövdes & att man jobbade mer eller mindre i blindo. skrattade nästan under bytet eftersom det var sååå mycket lättare än den bilden jag hade fått upp.

Byter heldre den givaren 4 gånger i rad än att byta däck på bilen tongue

Ja jag kan bara hålla med. Fine, jag vet att på A6:an och 2.4-motorn är det trångt (speciellt med mina dasslock till händer), men det innebär bara man får plocka bort lite fler delar för att komma åt. Men, det bevisar bara att folk är gnälliga för "inget" tongue

Sen är det väl iofs bara trist att det inte var det som felade, men, nu är den ju bytt iaf

ja visst, men nu ska jag jaga vattenpump & hoppas på att få den bytt innan i kväll smile återkommer med resultat smile


45 Inlägg
6 juli 2015
#33
Hur gick det?


Sök