Powe_R skrev:
10k för vattenrör? Då måste jobbet vara bra billigt. Men felet är EXTREMT ovanligt! I sverige har jag typ läst om max en enda bil det hänt på, och då va det typ en "kompis farbrors halvbrors grannes" 745a. F.ö har både x45,x50,760 samma konstruktion, med samma svaghet. Men felet är som sagt ovanligt och inte direkt något att oroa sig för. Så den som säger "brukar paja" måste ha ätit lite för mkt svamp.
Prestandamässigt så smiskar 545/550 upp 535d utan några större problem. Förbrukningsmässigt ligger självklart V8an högre, men är fortfarande imponerande snål! Känslan i V8a bensinarna är i en helt annan nivå än dieseln, ska du bara köra 200mil per år så är det en no brainer för mig. Gå på 545 eller 550!
Kör själv både 530d och 545i och bilarna är två skilda världar både i prestanda, ljud och känsla. 545an rullar ca 4k mil per år och vi har knappt haft problem alls med den!
http://www.youtube.com/watch?v=QN4-KA0VGzsTopgear kanske är lite oseriösa, men som du kan se torkar 545an av 535an ganska lätt i "drag race" vilket den även gör på papper. Sen på det skönare känsla och bättre ljud. 535ans enda fördel är i princip lägre förbrukning och lätt trimmad för den som vill, å andra sidan är convertern lite för klen på pre facelift modeller (innan 2007.04)
Jo men Topgear kör en standard 535d
OT: X45i med 333hk motorn har det felet som nämnts ovan och det är jävligt vanligt
Jag har själv vart med om två st som jag ägt, kostnaderna på båda har enligt medföljde kvitto legat på ca 70tusen.
Det är inte vilka mekanikern runt hörnet som kan byta det.
Har ägt M5 inget jag kommer att äga igen. Missförstå mig inte, en utav de brutalaste bilarna i sin klass dock fel bil för Sverige, försäkringen gjorde sitt, sedan var det förbrukningen = utan dess like, låg på ca 2.5l/milen.
Utöver det en perfekt bil!
545i trött seg och tråkigt (om man jämför mot M5 samt trimmad 535d)
Annars en bra mellan ting. Jag låg efter optimering och stor service på ca 1.2-1.4l/milen
Sen så har vi min nuvarande 535d (downpipe, DPF, CAT delete, raka rör, lite andra saker och ca 400hk)
Helt underbar bil, har för förbrukning på 0.8-0.9l/mil. Helt brutal i körning men ändå så brukar frugan köra den varje dag till jobbet och helg shopping dvs grymt bra kombination. Knarr och skit invändigt finns beroende på bil till bil och ägare innan. Min har rullat ganska exakt 13000mil och den känns ny invändigt.
Gällande priset, vänta och köp en fullsmockad 535d för 160-180k med låga mil eller en BMW 550i LCI sen -07 och framåt. Det finns en anledning till att BMW sluttade tillverka 4.4l V8 och ersatte med nya 4.8l V8 och 367hk
Bara vad jag tycker och har upplevt från egen erfarenhet.