4969
Sök

Kamaxel b230 f.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 februari 2014
#21
Hade en 240 GLT med H-kam, 2½ tums, plus lite smått annat. Och den drog verkligen från botten till toppen big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#22
Tackar gott och höra. Hört massa gott om h-kam

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#23
Någon som kan något om kgtrim kammar?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 februari 2014
#24
volvo_740_88 skrev:
Någon som kan något om kgtrim kammar?

Beror på vad du du vill veta?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#25
Vilken som funkar med 531 planad 1 mm. mirafräst extraktor och 2-5 system. Funderar på och skaffa chip med. Har hört att kg7 är bra men kanske för vass för gata men finns en del kammar att välja mellan.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 februari 2014
#26
Tror nästan den blir lite vass, annars har du folkraceshopen.se eller timos motor. Dom har bra specs att gå efter

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#27
Som sagt är inte så duktig på kammar men man lär sig till slut.  :-)

Långtradarchaufför
282 Inlägg
5 februari 2014
#28
Mack skrev:
Toddemannen skrev:
H o vx/3 är väl ungefär lika vass , K drar ju botten...

Haha förlåt men..nej nu har du väldigt fel.
Är så jäkla stor skillnad mellan vx/vx3 och H..

Klart det är skillnad, Vx3 är anpassad för laddtryck och fördela draget från botten.

H och K kam är mer skapad för sugmotorer för att ge bra bottenvrid och ändå hänga med på de höga varv oxå.

Rätta mig om ja har fel......

BMW - Det stavas som det låter:)

Forummoderator
26 397 Inlägg
5 februari 2014
#29
Poulsen462 skrev:
Mack skrev:
Toddemannen skrev:
H o vx/3 är väl ungefär lika vass , K drar ju botten...

Haha förlåt men..nej nu har du väldigt fel.
Är så jäkla stor skillnad mellan vx/vx3 och H..

Klart det är skillnad, Vx3 är anpassad för laddtryck och fördela draget från botten.

H och K kam är mer skapad för sugmotorer för att ge bra bottenvrid och ändå hänga med på de höga varv oxå.

Rätta mig om ja har fel......

VX3 satt även original i B230FB, vilket var en sugmotor.

H har inte mycket till bottenvrid alls, utan är gjord för att ge kraften högt upp i registret.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#30
Alla säger olika saker men får kika lite. Tack så mycket men om ni har fler tips så tveka inte skriv bara. :-)

SKÅNING
1 215 Inlägg
5 februari 2014
#31
Mack skrev:
Poulsen462 skrev:
Mack skrev:

Haha förlåt men..nej nu har du väldigt fel.
Är så jäkla stor skillnad mellan vx/vx3 och H..

Klart det är skillnad, Vx3 är anpassad för laddtryck och fördela draget från botten.

H och K kam är mer skapad för sugmotorer för att ge bra bottenvrid och ändå hänga med på de höga varv oxå.

Rätta mig om ja har fel......

VX3 satt även original i B230FB, vilket var en sugmotor.

H har inte mycket till bottenvrid alls, utan är gjord för att ge kraften högt upp i registret.

VX3 är en väldigt bra allround kam som funkar fint till både sug och turbo utan att ändra förmycket på bränsleförbrukning och motorns gång, vilket är även den kamen jag hade satsat på om jag skulle ha en annan kam i min bil jag har till jobbet.

H kamen är precis som mack skriver har verkligen inget vrid i botten utan kommer på dom höga varven säg efter 4000 och då ger den fin effekt smile men skulle inte rekommendera den i en vardagsbil som du har till och från jobbet då bilen lätt blir törstig och kan få konstig gång på lägre varv.

antar att du har en vanlig M i din som satt som standard  i dom flesta B230 motorerna och det spelar ingen roll vilken du bytar till för det kommer inte bli sämre iallafall men själv hade jag nog valt vx3 eller k

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 februari 2014
#32
breesladd skrev:
Mack skrev:
Poulsen462 skrev:

Klart det är skillnad, Vx3 är anpassad för laddtryck och fördela draget från botten.

H och K kam är mer skapad för sugmotorer för att ge bra bottenvrid och ändå hänga med på de höga varv oxå.

Rätta mig om ja har fel......

VX3 satt även original i B230FB, vilket var en sugmotor.

H har inte mycket till bottenvrid alls, utan är gjord för att ge kraften högt upp i registret.

VX3 är en väldigt bra allround kam som funkar fint till både sug och turbo utan att ändra förmycket på bränsleförbrukning och motorns gång, vilket är även den kamen jag hade satsat på om jag skulle ha en annan kam i min bil jag har till jobbet.

H kamen är precis som mack skriver har verkligen inget vrid i botten utan kommer på dom höga varven säg efter 4000 och då ger den fin effekt smile men skulle inte rekommendera den i en vardagsbil som du har till och från jobbet då bilen lätt blir törstig och kan få konstig gång på lägre varv.

antar att du har en vanlig M i din som satt som standard  i dom flesta B230 motorerna och det spelar ingen roll vilken du bytar till för det kommer inte bli sämre iallafall men själv hade jag nog valt vx3 eller k

H kammen kommer lite sent, men han har ju planat och extraktor som kompenserar upp bottendraget. Så hade valt H. Var skit nöjd med mitt register.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#33
Vx3 funkar på turbo har provat det i en gl. Inte riktigt min smak men e mitt tycke. K kam har har aldrig provat.  :-) vill ha något som ger vrid och gott i hela registret.  Har bara kam kvar till min motor fick tag på en motor som gott lite 6000 ungefär. Och hade tänkt skrämman lite. Men helst inte så mycket mer i soppa vid landsväg. Drar 1-1 nu :-)

90 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#34
Får se om jag hittar någon h kam. Får prova och se. :-) finns så mycket gott att välja imällan. :-)

5 740 Inlägg
5 februari 2014
#35
K-kammen är trevligt om du vill ha brett registrer. Drar som en A-kam upp till 3000-3500rpm då den skjuter på mycket bättre upp till varvstopp sålänge man har friflödande avgassystem.
Tyvärr brukar ofta original slutdämparen ge så mycket motstånd så motorn helt tappar orken vid 4500rpm oavsett kamprofil.


Varvstopparn
460 Inlägg
5 februari 2014
#36
Min erfarenhet är
a-kam dör ut för tidigt,nånstans vid 4800-5000varv
v-kam drar bra från botten och dör inte ut först vid runt 6000varv
vx3-kam känns som en m-kam fast drar lite bättre efter 3000varv och uppåt
m-kam utan turbo är skit,med turbo ger det bra bottendrag
x-kam är typ samma som a-kam

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 februari 2014
#37
H-kammen fanns aldrig med fördelarspår från fabrik men det finns ju de som fräst ur men de är ovanliga.
Är nästan billigare att köpa en omslipad kam från folkraceshopen men liknande spec som h-kammen.

Sålde en h-kam för 1000kr för några år sedan och kan inte tänka mig att de blivit billigare.

K-kam har jag. Allroundkam som är bättre än v,vx och vx3 enligt mig.
Kan säljas vid rätt bud. Ta det via PM isåfall.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 februari 2014
#38
Boostrider skrev:
H-kammen fanns aldrig med fördelarspår från fabrik men det finns ju de som fräst ur men de är ovanliga.
Är nästan billigare att köpa en omslipad kam från folkraceshopen men liknande spec som h-kammen.

Sålde en h-kam för 1000kr för några år sedan och kan inte tänka mig att de blivit billigare.

K-kam har jag. Allroundkam som är bättre än v,vx och vx3 enligt mig.
Kan säljas vid rätt bud. Ta det via PM isåfall.

K-kam fanns väl inte heller original med fördelarspår?. Har sett att några enstaka b230e -87 som haft det original från fabrik.. Men är mycket ovanligt.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

90 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#39
Man får tacka för alla svar har inte bestäms mig än men har en del att kolla på. :-)

90 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#40
Som sagt är inte så duktig på kammar men man lär sig till slut.  :-)


Sök