4004
Sök

BMW Kugghjulslampa med utropstecken lyser. växelåda problem eller pga vatten i tanken? går illa ibland svår startad.

3 371 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Hej! har lite strul med min bmw :p

för ett år sen fick jag strul med min bmw förhöjda avgasvärden och tanka etanol för att få den igenom besiktningen och det fungera kanon.

För en månad sen så var det dags för besiktning men hade bara 8-10L bensin i tanken och tankade 5L etanol.

Men tyvärr så gick den inte igenom besiktningen fick ändå förhöjda avgasvärden.

Så sen stog den ungefär en månad med cirka 10 L bensin och etanol blandning i kylan.

Sedan skulle jag köra lite den för den hade stått så länge och det var dags och byta katten så man slipper alla dessa blandningar.

Men han blev svår startad i början men han gick igång. sen körde vi cirka 1 mil så tvär dog den ett par gång i farten och när man stog still på tomgång och Kugghjulslampan med en utropstecken börja lysa för första gången, aldrig varit så.

Så vi tanka full tank och trodde det skulle lösa problemet.
men nu är den lite svår startad och går illa  på tomgång, inte hela tiden bara ibland.

Kygghjulslampan börjar bara lysa när bilen börjar gå illa, samt kickdown fungerar inte och den blir väldigt seg. det räcker att stänga av bilen och starta om så slutar lampan och lysa.

om det skulle vara vatten i tanken kan det påverka lådan pga att bilen går ibland dåligt?

hällde i k sprit också nu.

Byte i allafall katalysatorn och bilen gick igenom besiktning utan anmärknignar igår.

tacksam för svar, vad jag har förstått så går lådan i safemode nu vågar man köra eller inte?

796 Inlägg
6 februari 2014
Om du tankar etanol kan det hända att soppapumpen tagit stryk och sjunger på sista versen.. Gjorde slut på 4st pumpar när jag körde etanol engång i tiden.. Kan ju vara förklaringen till att den stendör i farten och även att det går lite ojämt osv om du inte har rätt tryck fram..

Annars kanske en service med filter o stift vore en bra början. Mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

3 371 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Hasselstrom skrev:
Om du tankar etanol kan det hända att soppapumpen tagit stryk och sjunger på sista versen.. Gjorde slut på 4st pumpar när jag körde etanol engång i tiden.. Kan ju vara förklaringen till att den stendör i farten och även att det går lite ojämt osv om du inte har rätt tryck fram..

Annars kanske en service med filter o stift vore en bra början. Mvh

stift, olja m filter är nyligen bytta.

Kan pumpen verkligen ta stryk om man har haft 2 gånger 30% etanol? och det var inga större mängder:/ och det var endast inför besiktning.

förstår om man tankar varje tank det.

3 371 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
Körde idag igen efter den har stått några dagar.

Startade kanon när den är kall och körde utan problem 15-20 min.

när den var varm så starta jag om den, och den är riktigt svår startad när den är varm, gick inte alls igång. Väntade cirka 10 minuter så gick den igång precis, och ville dö på tomgång.

Skulle vara tacksam för svar. Lampan med kugghjul med utropstecken lyser inte alls längre.

Saker som är bytt för några månader sedan.
*lmm
*lamda
* tändsift ( kanske man ska byta dem igen, ska kolla på dem imorgon hur dom ser ut.)

Sök