2508
Sök

Hjälp angående S60/V70R.

689 Inlägg
7 februari 2014
#61
Och kör du långkörning med en s60 r +20 km hastigheten på vägen ligger du på ca 0,83 liter milen. Har svårt att se att du kan komma ner så lågt med en m5. Sen är chassit helt underbart i advanceläget, känns som en gocart i fjädringen plus ratten.

Fyrhjulsdriften funkar fint att sladda med på vintern om du kopplar ur antisladd/antispinn.

Skitsnack att den är slö. Min s60 r gick mycket bättre original än min gamla v70 r -98 gjorde med sportavgas 3tums avgas, racekat och autotech steg 3 programvara och då angav dom 315 hk

och som sagt någta 2 ton väger den inte så slyssna inte på folk som inte vet vad dom snackar om

97 Inlägg
7 februari 2014
#62
och bromsarna på en R väger mindre än på en t5a så 2t är nog något han har hittat i drömmarnas värld


Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2014
#63
RockSolid skrev:
och bromsarna på en R väger mindre än på en t5a så 2t är nog något han har hittat i drömmarnas värld

Mnja gör verkligen skivor och ok det tillsammans?

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2014
#64
sebbe_j skrev:
Gör du nog rätt i. Verkar tyvärr inte veta vad du pratar om.

Håller med!

Autotech

1 587 Inlägg
7 februari 2014
#65
Haha vilket jävla liv det blev då ! Idag är 850R en ganska ovanlig bil och det är många som gillar den bilen..
Jag köpte en för att jag gillar R:en och inte den vanliga 850in T5 eller inte. Okej till poängen, hur många 850 T5 finns det i sverige som kör ifrån mig på 402m eller bana eller vafan ni vill? 150 ? 200st ? 500 ? 15.000 ? Vem fan bryr sig ? Jag köpte 850R för jag ville ha en sån, måste S60R vara lika bra som en M5a eller en M3a för att man ska vilja ha en ?
Du som vill eller är intresserad av att köpa en S60R, så hoppas jag att du köper den för du gillar hela paketet/bilen och inte för att den är snabb eller för att du ska tävla med den eller något sånt för då lär du bli besviken kan jag säga direkt big_smile


Fotograf
1 319 Inlägg
7 februari 2014
#66
bara köpa en trevlig bil som går fullt tillräckligt. trivdes då med min bil. kändes bara som den var för fin för att jag skulle kunna åka som jag ville med den. därav såld.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

996 Inlägg
7 februari 2014
#67
sebbe_j skrev:
vore en fördel om man kunde någon med en R wink har inte sett en ända i Umeå faktiskt.

Jag såg en S60R på samma parkering till och från dag ut dag in i Umeå i somras, skicka ett pm om du är intresserad av att veta vart den står. Tänker inte skriva ut det i tråden smile


196 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#68
Vad ska ja bli besviken på Severin?

Seb

1 587 Inlägg
7 februari 2014
#69
sebbe_j skrev:
Vad ska ja bli besviken på Severin?

Ja att det kan komma 850 T5 rostig som fan och köra ifrån dig t.ex. eller som i mitt fall ifrån körd av en vit sierra
med turbo och nästan 500hk påväg hem från varberg. Finns ju snabbare bilar för mindre pengar än vad en S60R kostar.. Volvos R bilar köper man inte pga prestandan smile Så enkelt är det bara.


#GoodToBeBad
856 Inlägg
7 februari 2014
#70
Maaw: Jävla go lirare du verkar va alltså! big_smile Jobbar på bilfirma, säger du kört 200+ bilar och vet vare sig riktig vikt på en R eller att Golfen gjordes i över 5år som R32-modell. Grattis att du hellre köper en S60 T5, framförallt eftersom du inte verkar äga en S60 T5 utan en S40..

Vilken bilfirma i Nybban jobbar du på då? Passerar ett par gånger i månaden, tänkte man kunde snacka lite bilar med dig nångång... Du verkar ju kunna din sak, så chefen din lär ju få mycket sålt genom din förtjänst. Tänkte jag kunde få lite snabba tips liksom..

[/Retard-mode]

TS: Precis som Severin är inne på så köper man inte en sån här bil för enbart att köra rödljusrejs. Man köper en R för helheten, vilket är det som merparten av de som äger en R också säger. Det är inte den snabbaste bilen, och det är inte bilen med bäst väghållning, bäst komfort eller bäst ljudsystem. Men jag vågar påstå att det är bra mycket roligare upplevelse att åka runt i en S60R än en S60 T5, oavsett om vi pratar väghållning, prestanda, ljudupplevelse (De som krämat på stereon i en S60 T5 vet vad jag menar här) eller rätt och slätt - känslan.
Sen kan folk alltid snacka om att en trimmad si och så kör ifrån en R, men - är det inte alltid så..? Jag har blivit frånåkt på motorväg av en Golf II:a med min R - innebär det automatiskt att jag hellre köper en trimmad Golf då?

Ägarkostnaderna är inget att orda om egentligen. Jag är 29år och betalar strax över 6000kr helår helförsäkrat genom Länsförsäkringar. Skatten är vad den är på en AWD-bil med stor motor, men inte mer än någon M5:a kan jag ju garantera. Varför jämför man en S60R mot en M5:a btw? S60 var aldrig och kommer aldrig vara någon M5-utmanare, det är knappt att man tar sig upp på M3-nivå rent prestandamässigt. Olika bilar, men olika krav på tycke, smak och plånbok helt enkelt.

Kolla vinkelväxeln i AWD-systemet, ett erkänt problem som alltid är trevligt att ha någorlunda nybytt. Bromsarna kostar lite ja, men inte mer än någon motsvarande prestandabil. Stötdämparna kostar också en del, men googlar du en stund hittar du massa länkar där man kan köpa dämparna till en tredjedel av priset direkt från Monroe-ÅF. Övriga kostnader som jag kan vittna om efter 1½års ägande är likvärdiga med de flesta andra Volvobilar.

Lycka till. Och lyssna inte på folk om att du ska köpa en M5 E39, snälla.. wink

Cheers!
Ola


79 Inlägg
7 februari 2014
#71
Jag har en tjänstevikt på 1810kg på V70n R för onödigt vetande skull smile
skatten är på 2672:- och kostar 500 spänn i mån i försäkring på volvia.
Senast redigerat av MJ-R (7 februari 2014)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2014
#72
Squidspeed skrev:
Maaw: Jävla go lirare du verkar va alltså! big_smile Jobbar på bilfirma, säger du kört 200+ bilar och vet vare sig riktig vikt på en R eller att Golfen gjordes i över 5år som R32-modell. Grattis att du hellre köper en S60 T5, framförallt eftersom du inte verkar äga en S60 T5 utan en S40..

Vilken bilfirma i Nybban jobbar du på då? Passerar ett par gånger i månaden, tänkte man kunde snacka lite bilar med dig nångång... Du verkar ju kunna din sak, så chefen din lär ju få mycket sålt genom din förtjänst. Tänkte jag kunde få lite snabba tips liksom..

[/Retard-mode]

TS: Precis som Severin är inne på så köper man inte en sån här bil för enbart att köra rödljusrejs. Man köper en R för helheten, vilket är det som merparten av de som äger en R också säger. Det är inte den snabbaste bilen, och det är inte bilen med bäst väghållning, bäst komfort eller bäst ljudsystem. Men jag vågar påstå att det är bra mycket roligare upplevelse att åka runt i en S60R än en S60 T5, oavsett om vi pratar väghållning, prestanda, ljudupplevelse (De som krämat på stereon i en S60 T5 vet vad jag menar här) eller rätt och slätt - känslan.
Sen kan folk alltid snacka om att en trimmad si och så kör ifrån en R, men - är det inte alltid så..? Jag har blivit frånåkt på motorväg av en Golf II:a med min R - innebär det automatiskt att jag hellre köper en trimmad Golf då?

Ägarkostnaderna är inget att orda om egentligen. Jag är 29år och betalar strax över 6000kr helår helförsäkrat genom Länsförsäkringar. Skatten är vad den är på en AWD-bil med stor motor, men inte mer än någon M5:a kan jag ju garantera. Varför jämför man en S60R mot en M5:a btw? S60 var aldrig och kommer aldrig vara någon M5-utmanare, det är knappt att man tar sig upp på M3-nivå rent prestandamässigt. Olika bilar, men olika krav på tycke, smak och plånbok helt enkelt.

Kolla vinkelväxeln i AWD-systemet, ett erkänt problem som alltid är trevligt att ha någorlunda nybytt. Bromsarna kostar lite ja, men inte mer än någon motsvarande prestandabil. Stötdämparna kostar också en del, men googlar du en stund hittar du massa länkar där man kan köpa dämparna till en tredjedel av priset direkt från Monroe-ÅF. Övriga kostnader som jag kan vittna om efter 1½års ägande är likvärdiga med de flesta andra Volvobilar.

Lycka till. Och lyssna inte på folk om att du ska köpa en M5 E39, snälla.. wink

Cheers!
Ola

Finns väl likadant Premium Sound i både S60 T5 och R?
Vinkelväxeln är inte svagaste länken utan hylsan mellan vinkelväxel och växellåda.
Den bör man byta i förebyggande syfte om man har en 2005:a eller äldre.
Inga dyra prylar, ca 1500:- med packboxar.
Går hylsan så finns det ju risk för mera skador på vinkelväxel.

Autotech

1 587 Inlägg
7 februari 2014
#73
Busgrabb skrev:
Squidspeed skrev:
Maaw: Jävla go lirare du verkar va alltså! big_smile Jobbar på bilfirma, säger du kört 200+ bilar och vet vare sig riktig vikt på en R eller att Golfen gjordes i över 5år som R32-modell. Grattis att du hellre köper en S60 T5, framförallt eftersom du inte verkar äga en S60 T5 utan en S40..

Vilken bilfirma i Nybban jobbar du på då? Passerar ett par gånger i månaden, tänkte man kunde snacka lite bilar med dig nångång... Du verkar ju kunna din sak, så chefen din lär ju få mycket sålt genom din förtjänst. Tänkte jag kunde få lite snabba tips liksom..

[/Retard-mode]

TS: Precis som Severin är inne på så köper man inte en sån här bil för enbart att köra rödljusrejs. Man köper en R för helheten, vilket är det som merparten av de som äger en R också säger. Det är inte den snabbaste bilen, och det är inte bilen med bäst väghållning, bäst komfort eller bäst ljudsystem. Men jag vågar påstå att det är bra mycket roligare upplevelse att åka runt i en S60R än en S60 T5, oavsett om vi pratar väghållning, prestanda, ljudupplevelse (De som krämat på stereon i en S60 T5 vet vad jag menar här) eller rätt och slätt - känslan.
Sen kan folk alltid snacka om att en trimmad si och så kör ifrån en R, men - är det inte alltid så..? Jag har blivit frånåkt på motorväg av en Golf II:a med min R - innebär det automatiskt att jag hellre köper en trimmad Golf då?

Ägarkostnaderna är inget att orda om egentligen. Jag är 29år och betalar strax över 6000kr helår helförsäkrat genom Länsförsäkringar. Skatten är vad den är på en AWD-bil med stor motor, men inte mer än någon M5:a kan jag ju garantera. Varför jämför man en S60R mot en M5:a btw? S60 var aldrig och kommer aldrig vara någon M5-utmanare, det är knappt att man tar sig upp på M3-nivå rent prestandamässigt. Olika bilar, men olika krav på tycke, smak och plånbok helt enkelt.

Kolla vinkelväxeln i AWD-systemet, ett erkänt problem som alltid är trevligt att ha någorlunda nybytt. Bromsarna kostar lite ja, men inte mer än någon motsvarande prestandabil. Stötdämparna kostar också en del, men googlar du en stund hittar du massa länkar där man kan köpa dämparna till en tredjedel av priset direkt från Monroe-ÅF. Övriga kostnader som jag kan vittna om efter 1½års ägande är likvärdiga med de flesta andra Volvobilar.

Lycka till. Och lyssna inte på folk om att du ska köpa en M5 E39, snälla.. wink

Cheers!
Ola

Finns väl likadant Premium Sound i både S60 T5 och R?
Vinkelväxeln är inte svagaste länken utan hylsan mellan vinkelväxel och växellåda.
Den bör man byta i förebyggande syfte om man har en 2005:a eller äldre.
Inga dyra prylar, ca 1500:- med packboxar.
Går hylsan så finns det ju risk för mera skador på vinkelväxel.

Ja, okej.. Ta upp kända fel på M5 E39 och jämför vad dom kostar big_smile!


Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2014
#74
Severin skrev:
Busgrabb skrev:
Squidspeed skrev:
Maaw: Jävla go lirare du verkar va alltså! big_smile Jobbar på bilfirma, säger du kört 200+ bilar och vet vare sig riktig vikt på en R eller att Golfen gjordes i över 5år som R32-modell. Grattis att du hellre köper en S60 T5, framförallt eftersom du inte verkar äga en S60 T5 utan en S40..

Vilken bilfirma i Nybban jobbar du på då? Passerar ett par gånger i månaden, tänkte man kunde snacka lite bilar med dig nångång... Du verkar ju kunna din sak, så chefen din lär ju få mycket sålt genom din förtjänst. Tänkte jag kunde få lite snabba tips liksom..

[/Retard-mode]

TS: Precis som Severin är inne på så köper man inte en sån här bil för enbart att köra rödljusrejs. Man köper en R för helheten, vilket är det som merparten av de som äger en R också säger. Det är inte den snabbaste bilen, och det är inte bilen med bäst väghållning, bäst komfort eller bäst ljudsystem. Men jag vågar påstå att det är bra mycket roligare upplevelse att åka runt i en S60R än en S60 T5, oavsett om vi pratar väghållning, prestanda, ljudupplevelse (De som krämat på stereon i en S60 T5 vet vad jag menar här) eller rätt och slätt - känslan.
Sen kan folk alltid snacka om att en trimmad si och så kör ifrån en R, men - är det inte alltid så..? Jag har blivit frånåkt på motorväg av en Golf II:a med min R - innebär det automatiskt att jag hellre köper en trimmad Golf då?

Ägarkostnaderna är inget att orda om egentligen. Jag är 29år och betalar strax över 6000kr helår helförsäkrat genom Länsförsäkringar. Skatten är vad den är på en AWD-bil med stor motor, men inte mer än någon M5:a kan jag ju garantera. Varför jämför man en S60R mot en M5:a btw? S60 var aldrig och kommer aldrig vara någon M5-utmanare, det är knappt att man tar sig upp på M3-nivå rent prestandamässigt. Olika bilar, men olika krav på tycke, smak och plånbok helt enkelt.

Kolla vinkelväxeln i AWD-systemet, ett erkänt problem som alltid är trevligt att ha någorlunda nybytt. Bromsarna kostar lite ja, men inte mer än någon motsvarande prestandabil. Stötdämparna kostar också en del, men googlar du en stund hittar du massa länkar där man kan köpa dämparna till en tredjedel av priset direkt från Monroe-ÅF. Övriga kostnader som jag kan vittna om efter 1½års ägande är likvärdiga med de flesta andra Volvobilar.

Lycka till. Och lyssna inte på folk om att du ska köpa en M5 E39, snälla.. wink

Cheers!
Ola

Finns väl likadant Premium Sound i både S60 T5 och R?
Vinkelväxeln är inte svagaste länken utan hylsan mellan vinkelväxel och växellåda.
Den bör man byta i förebyggande syfte om man har en 2005:a eller äldre.
Inga dyra prylar, ca 1500:- med packboxar.
Går hylsan så finns det ju risk för mera skador på vinkelväxel.

Ja, okej.. Ta upp kända fel på M5 E39 och jämför vad dom kostar big_smile!

Jag har väl aldrig påstått att en M5 är billigare att äga?
Det är den nämligen inte.
Haft flera M bilar själv.

Autotech

338 Inlägg
7 februari 2014
#75
Squidspeed skrev:
Maaw: Jävla go lirare du verkar va alltså! big_smile Jobbar på bilfirma, säger du kört 200+ bilar och vet vare sig riktig vikt på en R eller att Golfen gjordes i över 5år som R32-modell. Grattis att du hellre köper en S60 T5, framförallt eftersom du inte verkar äga en S60 T5 utan en S40..

Vilken bilfirma i Nybban jobbar du på då? Passerar ett par gånger i månaden, tänkte man kunde snacka lite bilar med dig nångång... Du verkar ju kunna din sak, så chefen din lär ju få mycket sålt genom din förtjänst. Tänkte jag kunde få lite snabba tips liksom..

[/Retard-mode]

TS: Precis som Severin är inne på så köper man inte en sån här bil för enbart att köra rödljusrejs. Man köper en R för helheten, vilket är det som merparten av de som äger en R också säger. Det är inte den snabbaste bilen, och det är inte bilen med bäst väghållning, bäst komfort eller bäst ljudsystem. Men jag vågar påstå att det är bra mycket roligare upplevelse att åka runt i en S60R än en S60 T5, oavsett om vi pratar väghållning, prestanda, ljudupplevelse (De som krämat på stereon i en S60 T5 vet vad jag menar här) eller rätt och slätt - känslan.
Sen kan folk alltid snacka om att en trimmad si och så kör ifrån en R, men - är det inte alltid så..? Jag har blivit frånåkt på motorväg av en Golf II:a med min R - innebär det automatiskt att jag hellre köper en trimmad Golf då?

Ägarkostnaderna är inget att orda om egentligen. Jag är 29år och betalar strax över 6000kr helår helförsäkrat genom Länsförsäkringar. Skatten är vad den är på en AWD-bil med stor motor, men inte mer än någon M5:a kan jag ju garantera. Varför jämför man en S60R mot en M5:a btw? S60 var aldrig och kommer aldrig vara någon M5-utmanare, det är knappt att man tar sig upp på M3-nivå rent prestandamässigt. Olika bilar, men olika krav på tycke, smak och plånbok helt enkelt.

Kolla vinkelväxeln i AWD-systemet, ett erkänt problem som alltid är trevligt att ha någorlunda nybytt. Bromsarna kostar lite ja, men inte mer än någon motsvarande prestandabil. Stötdämparna kostar också en del, men googlar du en stund hittar du massa länkar där man kan köpa dämparna till en tredjedel av priset direkt från Monroe-ÅF. Övriga kostnader som jag kan vittna om efter 1½års ägande är likvärdiga med de flesta andra Volvobilar.

Lycka till. Och lyssna inte på folk om att du ska köpa en M5 E39, snälla.. wink

Cheers!
Ola

Nu hänger jag inte med menar du att s60 t5 har sämre ljudsystem än en s60r? vad jag vet så har jag bättre ljudsystem i min t5a än vad vissa s60r har. Eftersom det finns två olika ljudsystem även i dem, alla R har inte det värsta premium sound som jag har i min T5a.
Sen rent prestanda mässigt så är en T5 05+ med steg3+ trim klart jämförbar med en hel del M/rs/s/amg bilar.


#GoodToBeBad
856 Inlägg
7 februari 2014
#76
Jämför nu inte 03-04 och 05-07, då de tidiga R-bilarna hade exakt samma HU803 samt samma "Premium"-öjudsystem som resten av S60-modellerna hade. Mycket som förändrades även gällande ljudanläggningen inför faceliften dock.

Ja, givetvis är vissa T5 05+ jämförbara även med en Audi R8 om ägaren till den sover - vart vill du komma? Finns ingen mening med att jämföra original emot trimmat... Hur anser DU att en helt bone-stock S60 T5 står sig PRESTADAMÄSSIGT emot en lika original S60R 2005+?? För det har du aldrig vad jag vet talat högt om, utan du med flera går igång helt på hur en Steg 3:ad T5 beter sig emot diverse originalbilar...

Edit: Sökte runt lite, och jag ser mig som besegrad gällande ljudsystemet då jag fick fram att samtliga S60-modeller efter 2005 kunde beställas med samma ljudsystem som jag har i min R. Så dumstruten ligger på mig gällande den biten.
Senast redigerat av Squidspeed (7 februari 2014)


338 Inlägg
7 februari 2014
#77
Squidspeed skrev:
Jämför nu inte 03-04 och 05-07, då de tidiga R-bilarna hade exakt samma HU803 samt samma "Premium"-öjudsystem som resten av S60-modellerna hade. Mycket som förändrades även gällande ljudanläggningen inför faceliften dock.

Ja, givetvis är vissa T5 05+ jämförbara även med en Audi R8 om ägaren till den sover - vart vill du komma? Finns ingen mening med att jämföra original emot trimmat... Hur anser DU att en helt bone-stock S60 T5 står sig PRESTADAMÄSSIGT emot en lika original S60R 2005+?? För det har du aldrig vad jag vet talat högt om, utan du med flera går igång helt på hur en Steg 3:ad T5 beter sig emot diverse originalbilar...

Från 50 och uppåt står dom nog ganska jämt som orginal skillnaden lär vara minimal, och redan med ett steg1 trim håller de jämna steg med en steg3 R.

Jag har precis samma ljudsystem i min T5a som en s60r med det värsta nåt annat du ville veta smile


#GoodToBeBad
856 Inlägg
7 februari 2014
#78
Ändrade mitt inlägg ovan, fick fram samma info när jag sökte lite.. smile

Vet inte varför det finns ett sånt motstånd emot just R-modellen i tråden rent allmänt dock? Vad är det som gör T5:an så mycket bättre? Strykful front ser jag ju, men vad är bättre..?


1 587 Inlägg
7 februari 2014
#79
Mange_GVe skrev:
Squidspeed skrev:
Jämför nu inte 03-04 och 05-07, då de tidiga R-bilarna hade exakt samma HU803 samt samma "Premium"-öjudsystem som resten av S60-modellerna hade. Mycket som förändrades även gällande ljudanläggningen inför faceliften dock.

Ja, givetvis är vissa T5 05+ jämförbara även med en Audi R8 om ägaren till den sover - vart vill du komma? Finns ingen mening med att jämföra original emot trimmat... Hur anser DU att en helt bone-stock S60 T5 står sig PRESTADAMÄSSIGT emot en lika original S60R 2005+?? För det har du aldrig vad jag vet talat högt om, utan du med flera går igång helt på hur en Steg 3:ad T5 beter sig emot diverse originalbilar...

Från 50 och uppåt står dom nog ganska jämt som orginal skillnaden lär vara minimal, och redan med ett steg1 trim håller de jämna steg med en steg3 R.

Jag har precis samma ljudsystem i min T5a som en s60r med det värsta nåt annat du ville veta smile

Men det är ju en vanlig T5a och inte en R fortfarande..
Eller jag vet, kolla, alla slutar köpa Porsche för ni kan köpa Saab och trimma den och köra ifrån en Porsche.. Det går ju att göra men det är inte samma sak. Jag tror att dom som köper Volvos R bilar inte köper dom pga prestandan utan dom köper det pga entusiasmen för dom bilarna t.ex 850 R och T-gul.. Vem fan pröjsar 50 papp för en 1995 850 T-gul som gått 21.000 mil ? Eller ännu värre, vem köper en Audi Sport/UrQuattro för 150.000kr?
Entusiaster, det är liksom vad det handlar om smile Hoppas du förstår min poäng.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 februari 2014
#80
Severin skrev:
sebbe_j skrev:
Vad ska ja bli besviken på Severin?

Ja att det kan komma 850 T5 rostig som fan och köra ifrån dig t.ex. eller som i mitt fall ifrån körd av en vit sierra
med turbo och nästan 500hk påväg hem från varberg. Finns ju snabbare bilar för mindre pengar än vad en S60R kostar.. Volvos R bilar köper man inte pga prestandan smile Så enkelt är det bara.

Vad bra att du talar för alla R-ägare. Jag förmodar att du kan presentera en trovärdig källa som styrker ditt påstående om att folk inte köper en Volvo R för prestandans skull? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone


Sök