Maaw: Jävla go lirare du verkar va alltså!
Jobbar på bilfirma, säger du kört 200+ bilar och vet vare sig riktig vikt på en R eller att Golfen gjordes i över 5år som R32-modell. Grattis att du hellre köper en S60 T5, framförallt eftersom du inte verkar äga en S60 T5 utan en S40..
Vilken bilfirma i Nybban jobbar du på då? Passerar ett par gånger i månaden, tänkte man kunde snacka lite bilar med dig nångång... Du verkar ju kunna din sak, så chefen din lär ju få mycket sålt genom din förtjänst. Tänkte jag kunde få lite snabba tips liksom..
[/Retard-mode]TS: Precis som Severin är inne på så köper man inte en sån här bil för enbart att köra rödljusrejs. Man köper en R för helheten, vilket är det som merparten av de som äger en R också säger. Det är inte den snabbaste bilen, och det är inte bilen med bäst väghållning, bäst komfort eller bäst ljudsystem. Men jag vågar påstå att det är bra mycket roligare upplevelse att åka runt i en S60R än en S60 T5, oavsett om vi pratar väghållning, prestanda, ljudupplevelse (De som krämat på stereon i en S60 T5 vet vad jag menar här) eller rätt och slätt - känslan.
Sen kan folk alltid snacka om att en trimmad si och så kör ifrån en R, men - är det inte alltid så..? Jag har blivit frånåkt på motorväg av en Golf II:a med min R - innebär det automatiskt att jag hellre köper en trimmad Golf då?
Ägarkostnaderna är inget att orda om egentligen. Jag är 29år och betalar strax över 6000kr helår helförsäkrat genom Länsförsäkringar. Skatten är vad den är på en AWD-bil med stor motor, men inte mer än någon M5:a kan jag ju garantera. Varför jämför man en S60R mot en M5:a btw? S60 var aldrig och kommer aldrig vara någon M5-utmanare, det är knappt att man tar sig upp på M3-nivå rent prestandamässigt. Olika bilar, men olika krav på tycke, smak och plånbok helt enkelt.
Kolla vinkelväxeln i AWD-systemet, ett erkänt problem som alltid är trevligt att ha någorlunda nybytt. Bromsarna kostar lite ja, men inte mer än någon motsvarande prestandabil. Stötdämparna kostar också en del, men googlar du en stund hittar du massa länkar där man kan köpa dämparna till en tredjedel av priset direkt från Monroe-ÅF. Övriga kostnader som jag kan vittna om efter 1½års ägande är likvärdiga med de flesta andra Volvobilar.
Lycka till. Och lyssna inte på folk om att du ska köpa en M5 E39, snälla..
Cheers!
Ola