2359
Sök

Varför blir man idiotförklarad när man sänker bilen av äldre?

195 Inlägg
8 februari 2014
#21
Nu kanske min bil inte den mest sänkta i världen men den har då aldrig någon klagat på.

Huvudsaken är ju endå att vi som äger bilarna är nöjda smile

Evildan
8 februari 2014
#22
Förmodligen har dessa 9041150 personer legat bakom en toksänkt släde när den stoppar upp trafiken vid alla farthinder, parkeringsinfarter, vid fickparkering när geniet bakom ratten insett att det knappt går att vrida på densamma utan att däcken/fälgarna tar i skärmkanterna eller delar av framvagnen tar i någon annanstans och bara kan göra små yttepytte rattutslag och stoppar upp trafiken med sitt juckande fram och tillbaka eller stört sig på det värdelösa studsande ljuset man möts av vid mörkerkörning när däcken tar upp vägbanans ojämnheter.
Så kan det vara big_smile
Att komforten förstörs lider ändock bara de som ids åka med i studsmattan, kanske en modern fattigmansversion av en flygande matta, små återkommande hopp och studs är nära iaf.

671 Inlägg
9 februari 2014
#23
Mogel skrev:
endorfinslaven skrev:
En rallybil som är byggd för grus snö o is på smala däck med lång fjädringsväg är bilporr.
Då  vet jag att bilen är körbar och fullt fungerande.

Fast nu är du väl lite ute och cyklar?? Det beror ju på vart du ska köra bilen tex ta en rally bil i ett f1 race så är den höga bilen inte så bra längre eller?

Eller ta en F1 bil på semestern hur fort kan du köra med den på allmän väg ÖÖÖÖHHHHH wink
Dum kommentar grabben.

Antar att du kör sänkt bil o tror du får en bättre väghållning vid sänkning.
Vad som sker när du svänger med olika bilar pga av hundra olika anledningar kompenseras av chassieingenjörerna med infästningspunkter och längder på bärarmar i förhållande till hjulbas/spårvidd/offset osv osv.

Jag är inte ute och cyklar pojke lille !
Min rallyinspirerade rwd volvo har piskat porschar m3or subbor o hojjar på kurviga asfaltsvägar.
Varför jo inte fan har jag sänkt bilen utan anpassat den till dålig svensk väg.

På svensk skitväg där hör tex inte en Porsche hemma, kolla fjädringsvägen på Porschen och kör den på dålig Svensk väg över 200 i böjarna. Tror du Porschen sväljer ojämnheterna bättre än rallyprylar på en bruksbil...

Allt har sin tid och plats och jag vet att Porschen smiskar mig och min bil på en slät bana...
Men hur ofta åker jag bana vs landsväg,,, 99,99999% landsväg.....

5 700 Inlägg
9 februari 2014
#24
Håller med i båda av endorfinslavens inlägg.

Varför sänka bilen så den blir obekväm/stötig och inte duger till att köra på svenska vägar?

En lagom sänkning kan vara snyggt, men är slitbanan på däcket under skärmkanten är det för lågt.


Forummoderator
26 361 Inlägg
9 februari 2014
#25
simlar skrev:
Håller med i båda av endorfinslavens inlägg.

Varför sänka bilen så den blir obekväm/stötig och inte duger till att köra på svenska vägar?

En lagom sänkning kan vara snyggt, men är slitbanan på däcket under skärmkanten är det för lågt.

Är med på detta spår faktiskt.
För lågt så ser det bara tattaraktigt ut i mina ögon. En liten nätt sänkning och det ser alldeles lagomt ut.

Exempel:

https://www1.garaget.org/archive/164/163096/263898/263898-3220983.jpg
Alldeles lagomt i mina ögon. Inte en millimeter till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 948 Inlägg
9 februari 2014
#26
Varför? Därför att du förstår både komforten samt bilen genom att göra det. Men visst om man inte har något emot att lägga pengar på att byta leder samt tycker det är skönt att slå huvudet i taket på bilen så... big_smile

LÄNGE LEVE BALLONGDÄCK! big_smile

KUNG
441 Inlägg
9 februari 2014
#27
endorfinslaven skrev:
Mogel skrev:
endorfinslaven skrev:
En rallybil som är byggd för grus snö o is på smala däck med lång fjädringsväg är bilporr.
Då  vet jag att bilen är körbar och fullt fungerande.

Fast nu är du väl lite ute och cyklar?? Det beror ju på vart du ska köra bilen tex ta en rally bil i ett f1 race så är den höga bilen inte så bra längre eller?

Eller ta en F1 bil på semestern hur fort kan du köra med den på allmän väg ÖÖÖÖHHHHH wink
Dum kommentar grabben.

Antar att du kör sänkt bil o tror du får en bättre väghållning vid sänkning.
Vad som sker när du svänger med olika bilar pga av hundra olika anledningar kompenseras av chassieingenjörerna med infästningspunkter och längder på bärarmar i förhållande till hjulbas/spårvidd/offset osv osv.

Jag är inte ute och cyklar pojke lille !
Min rallyinspirerade rwd volvo har piskat porschar m3or subbor o hojjar på kurviga asfaltsvägar.
Varför jo inte fan har jag sänkt bilen utan anpassat den till dålig svensk väg.

På svensk skitväg där hör tex inte en Porsche hemma, kolla fjädringsvägen på Porschen och kör den på dålig Svensk väg över 200 i böjarna. Tror du Porschen sväljer ojämnheterna bättre än rallyprylar på en bruksbil...

Allt har sin tid och plats och jag vet att Porschen smiskar mig och min bil på en slät bana...
Men hur ofta åker jag bana vs landsväg,,, 99,99999% landsväg.....

Är du schizofreni? När skrev jag att en f1 bil är bättre på svenska vägar?  Sen lille pojk va fan är du 100år eller?? Men du är jävligt tuff som piskar porschar fy fan jag ser upp till dig.... Woww


671 Inlägg
9 februari 2014
#28
baltis skrev:
Varför? Därför att du förstår både komforten samt bilen genom att göra det. Men visst om man inte har något emot att lägga pengar på att byta leder samt tycker det är skönt att slå huvudet i taket på bilen så... big_smile

LÄNGE LEVE BALLONGDÄCK! big_smile

OFFTOPIC, 
men ballongdäck med bra däckstomme är inte dåligt på allmän väg.
Breda jättefälgar och superlågt är rätt okörbart men cooooolt på stan.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 februari 2014
#29
Min tanke är typ...

Inköp av V70 ca 12000kr
19´´fälgar + däck ca 11000kr
Sänkningssats ca 4000...

Totalt ca 27000kr, bättre då att börja med att
köpa en Volvo för 27000 istället big_smile

Kan man byta själv är det ju kanon, annars
blir det nog någon tusing för bytet med...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Evildan
9 februari 2014
#30
"Varför blir man idiotförklarad när man sänker bilen av äldre?"

Jag har undrat sedan tråden startats hur man -sänker bilen av äldre-?
Innebär det att man lägger äldre personer på bilen tills den blir lägre? Även då förstår jag mycket väl deras reaktion.

Förslag på redigerad rubrik:
Varför blir man idiotförklarad av äldre när man sänker bilen?
Varför idiotförklarar äldre den som sänker sin bil?
Idiotförklarad av 9041150 äldre medborgare för att jag sänkt min bil, varför tycker dom på det viset?
big_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
9 februari 2014
#31
Evildan skrev:
"Varför blir man idiotförklarad när man sänker bilen av äldre?"

Jag har undrat sedan tråden startats hur man -sänker bilen av äldre-?
Innebär det att man lägger äldre personer på bilen tills den blir lägre? Även då förstår jag mycket väl deras reaktion.

Förslag på redigerad rubrik:
Varför blir man idiotförklarad av äldre när man sänker bilen?
Varför idiotförklarar äldre den som sänker sin bil?
Idiotförklarad av 9041150 äldre medborgare för att jag sänkt min bil, varför tycker dom på det viset?
big_smile

Hahaha!!!!! Den var bra!!! lol


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 februari 2014
#32
Har haft ett par bilar både sänkt och icke sänkta och rent utseende så se de mycket "råare ut och fetare" Körglädjen ökar något även då man kan tycka att det går fortare då man sitter närmare marken och att bilen suger tag bättre.

Jag har haft bilar där fjädrar varit kapade och bara bytta till sänkfjädrar och bilar med både dämpare och fjädrar.
Gör man rätt så blir bilen bara marginelt stummare. Donkar lite extra högt om man kör över något grymt ojämt eller enstaka djup håla då bilen blir så steel. Jag kan tycka att man bara ska ta ett par cm och inte sänka det så pass att man måste snedda eller kryoköra 90%.   Det är bara vid något enstaka gupp man får sakta ner lite extra annars är det inga problem alls att ligga på med sänkt bil.

Det är inte så att man förstör bilen mer än att bussningar tar lite extra styk då de får jobba i en ny vinkel men efter 20k mil så bör de vara slut ändå så ett byte är ju att rekommendera. Grus skvätt osv kanske blästrar bilen lite extra men sköter man bilen så ser jag ingen fara med  att sänka bilar.
Senast redigerat av Extrazz (9 februari 2014)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
9 februari 2014
#33
Extrazz skrev:
Har haft ett par bilar både sänkt och sänkta och rent utseende så se de mycket "råare ut och fetare" Körglädjen ökar något även då man kan tycka att det går fortare då man sitter närmare marken och att bilen suger tag bättre.

Jag har haft bilar där fjädrar varit kapade och bara bytta till sänkfjädrar och bilar med både dämpare och fjädrar.
Gör man rätt så blir bilen bara marginelt stummare. Donkar lite extra högt om man kör över något grymt ojämt eller enstaka djup håla då bilen blir så steel. Jag kan tycka att man bara ska ta ett par cm och inte sänka det så pass att man måste snedda eller kryoköra 90%.   Det är bara vid något enstaka gupp man får sakta ner lite extra annars är det inga problem alls att ligga på med sänkt bil.

Det är inte så att man förstör bilen mer än att bussningar tar lite extra styk då de får jobba i en ny vinkel men efter 20k mil så bör de vara slut ändå så ett byte är ju att rekommendera. Grus skvätt osv kanske blästrar bilen lite extra men sköter man bilen så ser jag ingen fara med  att sänka bilar.

Nu förstår jag inte......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 februari 2014
#34
Vettemannen skrev:
Extrazz skrev:
Har haft ett par bilar både sänkt och sänkta och rent utseende så se de mycket "råare ut och fetare" Körglädjen ökar något även då man kan tycka att det går fortare då man sitter närmare marken och att bilen suger tag bättre.

Jag har haft bilar där fjädrar varit kapade och bara bytta till sänkfjädrar och bilar med både dämpare och fjädrar.
Gör man rätt så blir bilen bara marginelt stummare. Donkar lite extra högt om man kör över något grymt ojämt eller enstaka djup håla då bilen blir så steel. Jag kan tycka att man bara ska ta ett par cm och inte sänka det så pass att man måste snedda eller kryoköra 90%.   Det är bara vid något enstaka gupp man får sakta ner lite extra annars är det inga problem alls att ligga på med sänkt bil.

Det är inte så att man förstör bilen mer än att bussningar tar lite extra styk då de får jobba i en ny vinkel men efter 20k mil så bör de vara slut ändå så ett byte är ju att rekommendera. Grus skvätt osv kanske blästrar bilen lite extra men sköter man bilen så ser jag ingen fara med  att sänka bilar.

Nu förstår jag inte......

/Benny

Försvann ett "icke" där.. Dvs har haft bilar som varit original hög och de som varit sänkta  med olika metoder.


74 Inlägg
9 februari 2014
#35
När dessa "äldre" personer var unga så var synen på bilar helt annorlunda mot idag, till exempel höjde man bilarna bak ISTÄLLET för o sänka. Några större fälgar var det inte på tal om... Det var mindre fälgar o högre profil o breda däck som gällde. Någon av dessa "veteraner" skulle säkert kunna vidga synen på detta som själv upplevde 70 - 80 talet smile

Och min personliga åsikt angående sänkning, Det handlar inte om desto lägre desto "ballare".

Utan RÄTT höjd, till RÄTT bilmodell, en del behöver sänkas mer en andra för o få rätt "look" in my opinion smile

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 februari 2014
#36
För att det blir så mycket sämre åkkomfort. Vinterframkomligheten i ett normalt villakvarter imponerar inte heller. Och är det en gammal sliten bil ser det oftast inte heller ens bra ut.
Jag har haft en med 35 mm sänkning själv (+ 10 mm i och med sportchassi) och den tabben gör jag aldrig om.

Sen är det kanske ingen idé att skaka på huvudet för det, det måste vara något annat konstigt du gör, typ hårdvarvar på ICA-parkeringen, baslåda så att plåten hoppar eller något sådant?
Senast redigerat av Andromeda (9 februari 2014)


Rumpmas
3 860 Inlägg
9 februari 2014
#37
mb_pucken skrev:
Nu är inte min merca så låg men ingen har då kollat eller sagt nått mer än min mor :p hon skakar på huvudet varie gång hon ser mig snodda upp på hennes gård smile
Annars kanske någon gett en någon arg blick när man får krypa över diverse fartgupp men dom är felkonstruerade wink

Japp, den har jag sett smile
Reagerade inte nämnvärt mer än att jag var tvungen att kolla regnumret eftersom jag tyckte jag kände igen den härifrån.


Rumpmas
3 860 Inlägg
9 februari 2014
#38
Mogel skrev:
endorfinslaven skrev:
En rallybil som är byggd för grus snö o is på smala däck med lång fjädringsväg är bilporr.
Då  vet jag att bilen är körbar och fullt fungerande.

Fast nu är du väl lite ute och cyklar?? Det beror ju på vart du ska köra bilen tex ta en rally bil i ett f1 race så är den höga bilen inte så bra längre eller?

Våra vägar ser ju mer ut som rallyvägar med potthål än flygfält till F1-banor tyvärr sad


58 Inlägg
9 februari 2014
#39
diggarattköralågt..Blirlitegoareattköraheltenkeltmersportliksomattundvikaallagupphålm.mpåvägenochsenharjagstorskadeglädjevilketgörattjagälskarattköralångsamtinneistanochgörafolkförbannadeförattmankörlikafortsomenMOTHERfuckINepatraktorfjortislover4everbörjaänaspårautnumensomsagtskadeglädjenliggerdärochbrinnerochgudvaallakänsligamänniskorkommerlackaurnunärmaninteanvänder--->mellanslag<---mensomsagtallakommerbetésigsomdomalltdigörpeoplesucksdickmenkortochfattatfuckalladetärDInbilochdugörvafanduvillmeddenskitiallasåsiskterochtråkigakommentarer#Yolo
Senast redigerat av Zed91 (9 februari 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 februari 2014
#40
Zed91 skrev:
diggarattköralågt..Blirlitegoareattköraheltenkeltmersportliksomattundvikaallagupphålm.mpåvägenochsenharjagstorskadeglädjevilketgörattjagälskarattköralångsamtinneistanochgörafolkförbannadeförattmankörlikafortsomenMOTHERfuckINepatraktorfjortislover4everbörjaänaspårautnumensomsagtskadeglädjenliggerdärochbrinnerochgudvaallakänsligamänniskorkommerlackaurnunärmaninteanvänder--->mellanslag<---mensomsagtallakommerbetésigsomdomalltdigörpeoplesucksdickmenkortochfattatfuckalladetärDInbilochdugörvafanduvillmeddenskitiallasåsiskterochtråkigakommentarer#Yolo

Du kan få låna en Space-tangent av mig om du vill smile



Sök