3270
Sök

AUDI A3 Sportback 2.0TFSI - OEM+

Senaste update: Bilen såld, projektet avslutat

VAGIS Car Club
118 571 Visningar
Projektet avslutat 29 januari 2015
77 Inlägg
25 februari 2014
#21
Redig fart har det varit i tråden! kul med så många uppdateringar och bilder på kort tid! smile

Kul att laddet hittade hem igen efter bytet av dump! bara se till att få mätaren inkopplad igen och se om han levererar det han ska smile


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#22
Smygtitt på pyssel från igår kväll

Tänkte väl att jag kunde bjuda på en bild från ramen till grillen, just bara för att det är så trevligt med lite respons! smile Kommer lite utförligare med stegen senare...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7e195b7eba8091ae7f8ac0355d80160d.jpg

------------------------------------------

Snappz skrev:
Redig fart har det varit i tråden! kul med så många uppdateringar och bilder på kort tid! smile

Kul att laddet hittade hem igen efter bytet av dump! bara se till att få mätaren inkopplad igen och se om han levererar det han ska smile

Ja, skillnad gjorde det definitivt, håller mest tummarna att det ligger inom någon form av normalt (både uppåt och nedåt).

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#23
Make-over i fronten, Del 1

Som jag skrivit tidigare så är fronten ned monterad främst för att åtgärda en ballast som tydligen gett upp (har inte hunnit dit än). Då passade jag på att ge den lite kärlek när jag ändå höll på.

Efter att ha sett två sköna själar på Garaget, finns säkert någon mer, som wrappat ramen till grillen i kolfiber-vinyl så tänkte jag att det skulle kunna göra sig bra även i min front.

Sagt och gjort, bara att dra igång... Först måtta upp en lagom storlek på vinyl till ramen.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cd071c6c6f6934b877d7f3539a180a67.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-47826c9a9db918b880d9804ed10f14bb.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a33d8a93c27674bc02c828c441f30a63.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7ad89095b4d7f233d5cd491e1561974d.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-99174d94c8ab81802196a3c9df679d84.jpg

------------------------------------------

- mät upp mängden vinyl som kommer gå åt plus marginal...
- rengör , yes + disksvamp -> torka torrt -> smeka av med t-röd
    allt för att slippa asfaltsprickar och fett som gör av plasten inte fäster.
- lägg ut vinylen utan skyddsplasten över ramen, börja försiktigt men att spänna den över ramen.
- skär rent med cirka en centimeters marginal och vik in den på baksidan så att vinylen håller sig kvar bättre.
- öppna upp mitten och gör samma sak som punkten innan.
- värm hörnen på både ut och insida för att enklare få en snygg form som håller bra.
- skär rent och gör samma procedur som du gjorde på utsidan.

Ramen är klar!

Förvånas nästan lika mycket varje gång jag wrappat något över hur bra det ser ut om man bara tar sig tiden och är riktigt noggrann.
Senast redigerat av t_one21 (7 mars 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#24
En färdig grill

Såg till att pussla ihop grillen igår med de klara delarna:

- Lackerad grill, matt svart
- Kolfiberfolierad ram
- Polerade ringar

Bara att smidigt skjuta ihop de tre delarna och se till att alla små hullingar och klackar i plast hamnar på sin plats och låser fast allt.

Nu är det väl xenon-ballasten som står på tur, får se när den hinns med smile

Före
------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6be29eca286b71982be5d4f122fab993.jpg

Efter
------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cce79668dd4d8b54bdf4ee904a2ae30e.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

671 Inlägg
26 februari 2014
#25
Jävligt snyggt med grillen!!smile

Spana in mitt miata projekt!
Smidd motor, rotrex kompressor, ecumaster black med adu 5", bc racing zr 3-vägs coils osv!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#26
oscarmalmlund skrev:
Jävligt snyggt med grillen!!smile

Man tackar! Blev som jag tänkt mig i alla fall smile

Har legat däckad sedan igår med feber och ska bort i helgen, så nu tunnar det ur på uppdateringar på ett litet tag.
Men jag tror ni få som följer står ut med det wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#27
Däckad

Sjuk med feber sedan i onsdags och när febern väl lagt sig så kryper det fram värk i korsryggen istället.
Så det har krupit en hel del i fingrarna, så illa att jag tillslut var tvungen att i alla fall byta ballasten och xenon-lamporna i strålkastarna.

Vilken skillnad det gör! Nu satt det troligen 8000K (blå) i dem och jag bytte till 5000K (vita), 4300K är mer gula i färgen. Att gå ner i färgtempratur gör att jag får ett betydligt bättre ljus i både regn och mörker än vad det blåare ljuset från 8000K ger. Original sitter det 35w och eftersom det är otroligt knepigt att byta ut de ballaster som sitter OEM så får jag helt enkelt hålla mig till den effekten på halvljuset.

Sen kan det vara bra att byta sina xenonlampor INNAN de går sönder med tanke på att ljusmängden minskar avsevärt under deras livslängd. Har man möjlighet att byta sina själv är det en förhållandevis billig historia om man jämför med en märkesverkstad och att en tekniker(mekaniker) ska göra jobbet ån en.

På Audi sitter de OK till om man jämför med vissa andra märken, kommer lite bilder imorgon på hur "bra" de sitter när strålkastarna är monterade och även bytet när en strålkastare är urtagen från bilen.

Helgens enda bild-bidrag till projektet är dock just jämförelsen mellan en gammal och en ny xenon-lampa! Då syns även att den nya ballasten fungerar (höger strålkastare).

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8506367a0287aa17977c469e6ad2389a.jpg
Senast redigerat av t_one21 (7 mars 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#28
Kliar i fingrarna(massiv bild-update!)

Har lyckats få förkylningen att sätta sig i ländryggen, så på rekommendation av läkaren sjukskriven hela veckan... Vilket har gjort att det kliat en hel del i fingrarna att få pilla ihop stackars A3an som stått utan front ett bra tag.

Men för att börja i rätt ände så tänkte jag passa på att lägga upp lampbytet och demonteringen av strålkastare.
Till detta serveras även ett tonat dimljus. Håll tillgodo!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b4cd2774d5b23be83e1807b1f77c48fb.jpg

Skruv Nr.1 för att släppa på strålkastaren, kräver dock bara något varv då strålkastaren är spårad vid denna infästning.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e95640ac0decb0f1f1558aa3fbd86354.jpg

Skruv Nr.2 som egentligen är den enda som håller strålkastaren om de andra två inte är dragna till 100%.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b6c1d097865ac3e24d4234050cb863ad.jpg

Skruv Nr.3 sitter en bra bit ned men är precis som den första bara nödvändig att släppa på några varv för att kunna dra ut strålkastaren.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-68f2246b28662dff4e2cee88e84d456f.jpg

Så när fronten är borta och man gjort som ovan är detta resultatet; en LÖS strålkastare...
Från vänster; luckan till helljuset (sitter kvar med xenon-konverteringen i bilen) 6 positionsljuset, luckan till halvljuset, lilla "ratten" till blinkersen.
------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-260397d0b1a74ac7a8820ba3af867fc4.jpg

Tändspolen till halvljuset, vrids ett kvartsvarv moturs för att den ska lossna.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-aea0b07c51cc38d117786312447ce807.jpg

Låsringen till xenon-lampan, släpper om den vrids en liten bit moturs.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f11189f2cc544362da09f6781e8b90c4.jpg

Xenon-lampan urtagen, bara kablaget kvar i strålkastaren.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-af678aff95667153d53c4e705867cfe6.jpg

De tre vitala delarna för montaget av xenon-lampan i huset. Även de tre som är överjävliga att få dit när huset är monterat i bilen... Här är den gamla lampan med på bild.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a1a2a88a402a35c50ceee94872da533e.jpg

Efter lite polering ser den ut som ny!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-265066af37055ae4b37e2ce92312108a.jpg

Nya ballasten till xenonet är på plats, tre torx-skruv, inte svårare än så... förutom att ta bort fronten och strålkastaren då...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-617cb11984992daed9ee7ec204de92b5.jpg

5000K i halvljuset; check!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f61d785e0eb131ae42b5ddb6747efdd2.jpg

Det orangea som syns ute i yttre hörnet på strålkastaren från blinkerslampan... ska åtgärdas något!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-becdf2468ed5d4ce98e2896695d37eb1.jpg

Blinkerslampan fram, vars orangea färg lyser fram lite väl mycket i strålkastaren när den inte är tänd.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-c8d6c00fc3fd79253e0da7a2d55be0ca.jpg

Lösningen, svärta ner hållaren samt byta till en försilvrad lampa som lyser gult men reflekterar ljus när den är släkt=strålkastare som är helt i silver utan gula toner när blinkersen är avslagen (hej iPhone!)

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0c1e5f10e3d9d2da4a22a9789dd9e7be.jpg

Positionsljus i blågrönt? ingen favorit men roligare än vanliga, ska ersättas med LED 5000k eller 6000K!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7572aaab50f0d5b9e25d30f8299e163a.jpg

Bytte till Xenon-look så länge i dimljusen, i väntan på besiktning åtminstone.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f649ed0b742061469c06ead7da7e46b6.jpg

Dim-ljus innan toningsfilm.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cb27ad2241ccd04737ffc55e037fc743.jpg

Filmen precis lagd, samma som bakljusen från Biltema. Lätt att dra bort när det är dags att besiktiga.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5d585d4e5a868952404c12c74a26387a.jpg

Tonat dimljus med gallret på plats i fronten.

------------------------------------------

Ja roligare update än så här blir det inte nu i alla fall, något massiv men det är vad som hänt under sjukveckan. Något att pilla med när jag väl kunnat röra på mig. Jag har dock fått hem att annat kul paket som jag ska försöka samla lite ork att sätta tänderna i imorgon... wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

38 Inlägg
7 mars 2014
#29
Bra tråd! Har nyligen införskaffat en likadan. Prem lagd!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#30
Det roliga paketet

Tidigare när jag kollat laddtrycket fick ett billigt Biltema rycka in men det är varken snyggt eller exakt...
Så efter att ha letat ett tag så fastnade jag för Defi, just på grund av att de liknar min original-instrumentering. För att slippa en hel kontrollenhet för ca 1000kr så beställde jag en pirat givare som går att koppla direkt mot mätarhuset.

52mm fungerar att stoppa i ventilationen med en liten plastadapter som byter ut gallret mot en pod-hållare. Dock är det min personliga uppfattning att det ser lite tanigt ut plus att det defenitivt ser eftermonterat ut. Jag lutade mer åt att gå på 60mm och i stället fylla upp hela hålet i ett av utblåsen.

Provade att koppla upp mätare mot spänning för att kika på belysningen i den, just nu lutar det åt att den får vara släckt tills man slår på instrumentbelysningen och att den då får lysa vitt.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ab443299f048f1a480a9eeab59106d81.jpg

Allt som följde med i köpet, dock ska inte hållare samt avskärmning användas i mitt fall.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5804223424958e06fd8484566cbdec07.jpg

Släckt, rött ljus, vitt ljus.

------------------------------------------

Ska försöka ta en stund imorgon till att montera den i ett ventilationsutblås jag har köpt extra från skroten. Smidigt att kunna åka ut till Returbilen (Kungsåra) och hämta ett fräscht för 50kr!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

341 Inlägg
8 mars 2014
#31
Riktigt imponerad av ditt skrivande, nstan överdrivet utförligt wink

Följer helt klart, lycka till med na! smile


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#32
vp97 skrev:
Riktigt imponerad av ditt skrivande, nstan överdrivet utförligt wink

Följer helt klart, lycka till med na! smile

Kul att höra! big_smile kan jag vara lite extra tydlig så kanske man kan slippa lite frågor i stället tongue  sen är det alltid lite uppmuntrande att höra något från följare!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

341 Inlägg
8 mars 2014
#33
t_one21 skrev:
vp97 skrev:
Riktigt imponerad av ditt skrivande, nstan överdrivet utförligt wink

Följer helt klart, lycka till med na! smile

Kul att höra! big_smile kan jag vara lite extra tydlig så kanske man kan slippa lite frågor i stället tongue  sen är det alltid lite uppmuntrande att höra något från följare!

Så är det första jag gör ett stavfel lol

Men blir riktigt fet, fortsätt att skriva så utförligt som du gör, grymt kul läsning! big_smile


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#34
Modd, skär och  limma!

Har opererat ett luftutblås idag, till mindre än hälften av vad det var, i material i alla fall.
Ville absolut inte montera någon hållare för laddtrycksmätaren så då var valet självklart ventilationen.

Började med att kapa bort så mycket plast som går utan att det tappar formen. För att få bort flapparna så tar man en platt liten mejsel och försiktigt lyfter den kromade ringen, efter det är allt våld tillåtet (nästan) för att få bort allt inuti. Mätaren har precis för stor diameter för att komma igenom den kromade ringen, samtidigt för liten för att enkelt kunna fästa in den mot något. Lösningen var att göra en 5 min epoxi och göra band av ohärdad epoxi för att kunna placera mätaren utan att hålla den en full härdningstid. Väl på plats fyllde jag enbart på med snabbhärdande epoxi och höll den noggrant på plats för att den inte skulle röra sig minsta lilla.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1e33db4638efb376c634bfb59e2a1598.jpg

Stora bakre klaffen och ett par klaffar som ska kastas, sparar enbart alu-ringen och själva huset.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fce3d5cb91bdc779ef32622284f07bd7.jpg

Vänta på att limmet härdar...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-afa9e1eb038142dc7c09cc38f98b3f49.jpg

Mätaren limmad i yttre ringen och alu-ringen tillbaka på plats. Klart för montering!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-382203cbbd637c27176df127de22301e.jpg

Allt passar! Succé! Nu ska den förhoppningsvis passa i bilen med...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4dc3dd04050ff2ee461c8b20b4d92e63.jpg

En lite side-view på den färdiga lösningen...

------------------------------------------

Blir att testa vart den gör sig bäst imorgon, till vänster eller höger om ratten. Lutar åt vänster för symmetrins skull men inget är hugget i sten...

Ska dessutom ge mig på att koda Coming Home/Leaving Home när jag ändå ska lyfta paneler. Står dessutom på schemat att hjälpa en vän att koda in hans nya RNS-E i hans S3'a(2009), ska anpassas för BOSE, rattstyrning och AUX. Jag har redan listat ut att den behövs ytterligare en kontakt (32 PIN) för att kunna flytta in befintliga AUX i RNS-E enheten. Turligt nog är det samma kontakt som sitter i dörren för att koppla in alla knappar. Finns i alla A3or mellan 2005-2008 i alla fall (samma som min). Inhämtades från skroten idag smile

Fortsättning imorgon!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#35
Detalj till fronten...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b1547ea2a0a933e0d7f5bb381cc540a3.jpg

Original-badgen som sitter i fronten ska självklart anpassas för att smälta in lite...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3a48ec7a073afafaec297cf3a6cb1140.jpg

Rensat... tvättas, lackas, folie (undrar vilken...)

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d4c8806a1ed2018ab3421c13d2c01391.jpg

Klart för montage! Lackad i samma sidenmatta svarta färg som grillen, ersatte även den röda folien med kolfiber-vinyl för att matcha in mot den folierade ramen till grillen.

------------------------------------------

Håller tummarna för att fronten ska hinna glida på idag så man får tvätta av åbäket med smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#36
Hel bil utan felkoder

Fick äntligen tid och energi samtidigt igår så att jag kunde hänga på fronten igen. Ballasten som var trasig är bytt (se tidigare inlägg), grillen lackad i mattsvart och kolfiber-wrapad ram samt tonade dimljus. När jag ändå var i farten passade jag på att montera laddtrycksmätaren och givaren till den.

Dock så ska emblemet som jag gjorde i ordning bort, det gör sig inte i den matta fronten. Så det får hamna i spara-lådan i stället.

Då kör vi lite bilder från gårdagen!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-feca11e3b467707b948e1b2caa020e3d.jpg

En "före-bild" innan omstylingen av fronten.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ef1d42332b75ac231585534db692c522.jpg

Fronten på plats med den kolfiber-wrapade ramen, mattsvart lackade grillen samt tonade dimljusen.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2bed6dd2f8df7fb345263c5e3c2d8844.jpg

Stoppade i två av de tre delarna av ventilen, så nu går det att med lite tryck sätta dit yttersta ringen med mätaren limmad i, alltså går det även enkelt att demontera om man skulle vilja. Här hänger de två sladdarna ut, bara inkopplingen under ratten kvar.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e0842be59ca5dc7aef00bf48a38977a2.jpg

För att mätaren endast skall få ström när bilen är igång gör jag en avtappning på den sladd som är dragen till eftermarknadsstereon. Den matar 12V så fort tändningen slagits på vilket passar mig utmärkt. Dock har jag ingen bild på matningen för att den ska tända belysningen, det är gjort på samma sätt fast plockat bakom ESP-knappens belysningskablage. Så när jag ställer om väljaren för instrumentbelysning så tänds laddtrycksmätaren upp med övriga knappar och mätartavlor.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-18d1b9df0b31f35132de677e0ec9058f.jpg

Laddtrycksmätaren på plats till vänster om ratten, för att behålla symmetrin vid mittkonsolen.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8fc91c23b3ac082070c4f7802f043913.jpg

En close-up på mätaren när den är tänd. Den är ganska diskret innan den är tänd på grund av "smoke lens" och samtidigt väldigt tydlig när den är tänd! Skulle jag få tag på en likadan mätare fast med en klocka så blir det troligen att flytta kablaget och montera båda i mitten i stället. Allt för lite symmetri men det är om jag lyckas få tag på en sådan.

------------------------------------------

När jag ändå var och mätte upp kablaget bakom stereon så tog jag mig tiden att felsöka inkopplingen och varför den tappade minnet så fort jag slog av bilen. Det visade sig att de bara förväxlat "konstant 12+" med "vid tändning 12+). Lätt gjort med tanke på att det med den adapter som var inköpt automatiskt blev så... men efter en snabb omflyttning så fungerade den fint.

Så som det är nu finns det inget mer än avgaslagning och byta pcv-ventilen innan det är dags för besiktning, den ska göras under mars. Det blir nog till att försöka ta det värsta under veckan och att rycka toningsfilmen bak och på dimljusen i helgen.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#37
Motorkåpan

Kunde inte låta bli att ge motorkåpan lite kärlek, med tanke på att den är ganska lättdemonterad dessutom så är det ett ganska simpelt mission.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2e13bb0af08eb39c4908aba422ca3a9b.jpg

Här har jag tagit lös motorkåpan för att ge den lite färg. Börja med att ta bort kontakten till luftmassemätaren i det övre vänstra hörnet. Sedan knäpp lös slangen som går från locket/luftburken, det sitter två stycken metallklammor. Efter det bör man skruva loss luftintaget som sitter från grillen till locket innan man vänligt men bestämt lyfter kåpan i ena främre hörnet till den släpper, fortsätt sedan likadant med varje hörn. Den sitter med gummibussningar så bara att dra (lagom!).

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d82ffd9da4379d8d07d1bbd300a9b0ff.jpg

För att kunna ta loss plattan som är märkes/modell-specifik måste man skruva bort bakstycket, som även leder till luftfiltret. Alla röda ringar är skruva med stjärna och sedan sitter det en plåt med fyra stycken torx på baksidan av kåpan när det sitter på motorn.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5f83a64f33ace95833afa01b7828fd65.jpg

Övre delen syns platsen för luftfiltret. Delen som satt med skruvarna lyfts i framkant för att hakas av i bakkant ur fotografens perspektiv.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f249307212ca70189e28d59162e7a3ba.jpg

De små plast klammor som håller märkes/modell-plattan.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0b887d4a52620ba283751065983171e8.jpg

Bara luftmassemätaren och rengöring kvar innan lacken ska på.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-dcb82deb4e5fff56b87469239c47f4af.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d92d0b4465d4199735940790f403c6b7.jpg

Dags att klä in plattan i cool-fiber.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-851b606e7d5424509eefa30b22997ee6.jpg

Wrapen på plats och invikt på baksidan.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d254e1874121b8403012073dd1780cc6.jpg

Modell/märkes-plattan klar för montage. Hela lackad i mattsvart om folken skulle bli skadad vill jag inte att originalfärgen på plasten lyser fram. Kolfiber-wrap på yttre ytan och krom-ringarna monterade igen.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-bf5ca7b60779c8fd0f06ea0fe45487a0.jpg

Kåpan på plats i motorrummet igen, utan slangen till insuget från grillen moterad.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b3f8ac3f829b885d5e5a347c535ba530.jpg

En liten close-up vid oljepåfyllningen får avsluta.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

210 Inlägg
11 mars 2014
#38
Gött projekt, dom små detaljerna som gör det hela!!
Vart köpte du kolfiber vinylen?

Prem lagd lol

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!

1 354 Inlägg
11 mars 2014
#39
Helt sjukt rolig och detaljerad läsning! Det här måste följas!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#40
PCV-byte, oljeläckaget kanske ger upp

När jag bytte dumpventilen (tidigare inlägg) så syntes det en del förhållandevis fräsch olja på baksidan av motorn, ett tecken på att den trycker ur sig olja. Enda anledningen till varför TFSI-motorn skulle trycka ur sig olja där är övertryck i vevhuset/ventilationen. Nu bygger själva ventilationen på att det blir ett litet övertryck i vevhuset som sedan leds upp ut genom topplocket till ett par backventiler, så kallade "check-valves". Dessa ska se till att gaserna från vevhuset endast kan passera till insuget vid kolvarna.

När motorn står på tomgång så bildas det vakuum i insuget och motorn suger själv i sig luften som behövs, vid gaspådrag förändras detta till att turbon skapar laddtryck som trycksätter insuget.

I det första läget släpper då ventilerna igenom vevhusgaser som dras in i insuget och förbränns (även smutsar ner...). I det andra läget stängs ventilerna pga av övertrycket från insuget som turbon laddar. Detta för att förhindra att just laddluften trycks ner i vevhuset.

Så vad orsakar då dåliga backventiler/PCV-ventil som är sönder?

Att turbon trycksätter vevhuset från fel håll och då trycker ut olja genom packningar som inte är gjorda för att stå emot tryck i närheten av detta.

Det finns två lösningar på detta, byta till en ny OEM PCV-ventil eller PCV-delete kit.

Original är en ny revision som är en uppdatering men som i stort ser likadan ut.
PCV-delete går att göra i två versioner, antingen med eller utan catch-can för att samla upp smörjan.
Fördelen med dessa kit är även att man helt tagit bort risken för att tappa laddtryck in i vevhuset.

Jag provar nu med original för att se om det löste problemet och satsar eventuellt på delete-kittet längre fram.

Men nu drar vi igång bilderna i stället!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b7ecdfb2769e85727bf7860df569d70a.jpg

Gamla PCV-ventilen på 2.0TFSI motorn i en Audi A3. Sitter alltså på ovansidan av motorn och syns tydligt om man tagit bort motorkåpan som i mitt förra inlägg.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0a57a1204e506d87bc5889c81245637a.jpg

Nyaste revisionen av samma ventil paket, det består av flera små backventiler, precis som den gamla som satt original.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e591a2030b28a5ce7d2848841d869f24.jpg

Kopplingarna är på ett sätt tacksamma och ett annat förjävliga... + de går att ta bort utan att använda verktyg, bara att klämma på plastringen och rucka loss. - De sitter rätt bra med "bara" den där ringen. Turligt nog är det bara två slangar.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a3c777da60c6b7f7fa14832f9e7f0b24.jpg

Sedan sitter den med fyra torx-skruvar.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-181c73748ab94350c5a1557e2f3e6fb3.jpg

Försök att vara försiktig när du släpper på den så att packningen (orange) inte skadas. Här syns det vilket smet som sugs in med friskluften i insuget. Det blir nog att montera en catch-can för detta någon gång framöver.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-40b9aa589bda2f3fe298a61ddd143413.jpg

Det vitbruna är alltså olja blandat med kondens, finns ofta om man öppnar oljelockat ovanpå motorn med. Det är dock vanligt på TFSI och VAG-motorer i allmänhet. Inget farligt och brukar uppstå när motorn inte körs varm och bara går kortare sträckor. Försvinner om den får gå på normaltemp under en längre period.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-49fa6d3637ad740ee034b9bdc8a30188.jpg

Nya PCV-ventilpaketet på plats med gamla slangarna kopplade. Bättre tomgång och stadigare laddtryck blev resultatet, så det måste ses som lyckat.

Efter att ha torkat av den gamla och blåst in genom det hål där jag tog bort första slangen så var det inte helt fritt flöde, men nästan. I det röret ska det då alltså vara helt stopp att blåsa och motorn ska enbart kunna suga luft ur det. Så den gamla PCV-ventilen var trasig! Detta dyker dock aldrig upp på felkoder efter som inget av detta är mätbart... Märks bara genom orolig tomgång samt mycket vakuum om man försöker lyfta oljelocket med motorn igång. Eventuellt olja som trycks ur som i mitt fall.

------------------------------------------

Tempz skrev:
Gött projekt, dom små detaljerna som gör det hela!!
Vart köpte du kolfiber vinylen?

Prem lagd lol

Kul att höra, håller verkligen med. Brukar vara allt smått som lyfter helheten. smile

Jag beställde en ordentlig mängd från en kinesisk säljare på eBay, fick mer än beställt och kvalitén var utmärkt. Tyvärr skickade de all vinyl vikt, så största yta utan skador var som ett A1 ark. Mailade med dem och fick halva betalningen tillbaka (trots att det var fraktfritt, mycket goodwill på eBay!). Hade kontakt med dem om problemet och det skulle sluta sälja större ark än vad de enkelt kunde packa utan risk för skador i fortsättningen.

Långt svar, men just nu står jag utan säljare på vinylen. hmm

Mack855 skrev:
Helt sjukt rolig och detaljerad läsning! Det här måste följas!

Tack tack big_smile kul att höra något från följarna och få reda på vilka det är tongue

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |


Sök