Kliar i fingrarna(massiv bild-update!)
Har lyckats få förkylningen att sätta sig i ländryggen, så på rekommendation av läkaren sjukskriven hela veckan... Vilket har gjort att det kliat en hel del i fingrarna att få pilla ihop stackars A3an som stått utan front ett bra tag.
Men för att börja i rätt ände så tänkte jag passa på att lägga upp lampbytet och demonteringen av strålkastare.
Till detta serveras även ett tonat dimljus. Håll tillgodo!
------------------------------------------
Skruv Nr.1 för att släppa på strålkastaren, kräver dock bara något varv då strålkastaren är spårad vid denna infästning.
Skruv Nr.2 som egentligen är den enda som håller strålkastaren om de andra två inte är dragna till 100%.
Skruv Nr.3 sitter en bra bit ned men är precis som den första bara nödvändig att släppa på några varv för att kunna dra ut strålkastaren.
Så när fronten är borta och man gjort som ovan är detta resultatet; en LÖS strålkastare...
Från vänster; luckan till helljuset (sitter kvar med xenon-konverteringen i bilen) 6 positionsljuset, luckan till halvljuset, lilla "ratten" till blinkersen.
Tändspolen till halvljuset, vrids ett kvartsvarv moturs för att den ska lossna.
Låsringen till xenon-lampan, släpper om den vrids en liten bit moturs.
Xenon-lampan urtagen, bara kablaget kvar i strålkastaren.
De tre vitala delarna för montaget av xenon-lampan i huset. Även de tre som är överjävliga att få dit när huset är monterat i bilen... Här är den gamla lampan med på bild.
Efter lite polering ser den ut som ny!
Nya ballasten till xenonet är på plats, tre torx-skruv, inte svårare än så... förutom att ta bort fronten och strålkastaren då...
5000K i halvljuset; check!
Det orangea som syns ute i yttre hörnet på strålkastaren från blinkerslampan... ska åtgärdas något!
Blinkerslampan fram, vars orangea färg lyser fram lite väl mycket i strålkastaren när den inte är tänd.
Lösningen, svärta ner hållaren samt byta till en försilvrad lampa som lyser gult men reflekterar ljus när den är släkt=strålkastare som är helt i silver utan gula toner när blinkersen är avslagen (hej iPhone!)
Positionsljus i blågrönt? ingen favorit men roligare än vanliga, ska ersättas med LED 5000k eller 6000K!
Bytte till Xenon-look så länge i dimljusen, i väntan på besiktning åtminstone.
Dim-ljus innan toningsfilm.
Filmen precis lagd, samma som bakljusen från Biltema. Lätt att dra bort när det är dags att besiktiga.
Tonat dimljus med gallret på plats i fronten.
Ja roligare update än så här blir det inte nu i alla fall, något massiv men det är vad som hänt under sjukveckan. Något att pilla med när jag väl kunnat röra på mig. Jag har dock fått hem att annat kul paket som jag ska försöka samla lite ork att sätta tänderna i imorgon...