3214
Sök

Bmw m5 e39 vs andra bmw

125 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#1
Tjena undrar lite vilka andra bmw bilar som drar eller kör jämnt med bmw m5 e39
De andra bilarna får gärna vara chippad avgas ja liksom lite mindre uppgraderingar på liksom som gör att den drar eller kör jämnt med m5an, men inte för stora ändringar.

Jag tänker på bilar som 535d, 535i, 335i, 545, 550i ja osv.

Ni kan ju räkna bort nya m5 och m6.

Tack på förhand
Senast redigerat av mellander90 (13 februari 2014)


144 Inlägg
13 februari 2014
#2
E36 M3 3.2 med bättre andning bör vara likvärdig(eller snabbare, ett friskt ex går jämnt med E46 M3), E46 M3 är snabbare 0-100 men likvärdig(eller slöare i 200+) i högre hastigheter vad jag vet. En lätt masserad 335i bör också vara likvärdig.
Väldigt svårt att säga vilka bilar som drar jämnt med en M5 E39 eftersom så många exemplar går dåligt p.g.a halvdöda LMM:s m.m. Sen skiljer det även lite mellan olika årsmodeller, jag har för mig att t.e.x. 00:or klarar 0-100 på 5.2s uppmätt av någon tysk biltidning, medans andra årsmodeller gjorde samma sprint på 5.6s.

Varför kom den här frågeställningen upp? smile


125 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#3
Okej men man har ju sett filmer på m3 vs m5 då vinner ju m5. Nä går i tankarna på m5 men vill ha så snabb bil med så mycket effekt som möjligt. M5 verkar vara ganska schysst smile men svårt å bestämma mig verkligen finns många andra bmw som verkar vara trimmvänliga smile


1 948 Inlägg
14 februari 2014
#4
en väl mappad 535d kör lätt ifrån en m5e39 rakt fram... men vem bryr sig egentligen om det? Och om du överväger en 335 istället för en m5e39 då är ju den stora frågan varför du inte köper en m5e60? Världens bästa motor till barnsligt lågt pris.

125 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
#5
jo de är väl billiga att köpa, men äga är väl det dyra. eller har jag fel


309 Inlägg
14 februari 2014
#6
mellander90 skrev:
jo de är väl billiga att köpa, men äga är väl det dyra. eller har jag fel

Alla M bilar är dyra att äga, E60 tar nog priset.
Hade införskaffat en fräsch 540 kompressor istället smile
Eller en B10 Kompressor om ekonomin finns.

245 Inlägg
14 februari 2014
#7
v10:an e ju så gooo, det kan väl vara värt några tusen?
antar att du har en bruksbil?


125 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
#8
Jo det har jag men funderar mer på att bara ha en, men vill ju inte ha en fin m bil som brukis men köper jag annan bmw så blir den brukis/sommarbil


139 Inlägg
15 februari 2014
#9
M3 E36 klarar inte av M5 E39, fråga Gustav han vet. Läs reportagen på m5board.com.

550i Ligger nära, amerikanska Car & Driver fick dessa siffror.

550iA E60-07 pre facelift 0-60mph 5,2sek, quarter mile 13,7sek och 104MPH
M5 E39-03 0-60mph 4,9sek, quarter mile 13,4sek och 108mph

Jag hade valt en 550i eller 650i om inte M5 E39 är tänkbar.


144 Inlägg
16 februari 2014
#10
Stephan735i skrev:
M3 E36 klarar inte av M5 E39, fråga Gustav han vet. Läs reportagen på m5board.com.

550i Ligger nära, amerikanska Car & Driver fick dessa siffror.

550iA E60-07 pre facelift 0-60mph 5,2sek, quarter mile 13,7sek och 104MPH
M5 E39-03 0-60mph 4,9sek, quarter mile 13,4sek och 108mph

Jag hade valt en 550i eller 650i om inte M5 E39 är tänkbar.

Jag håller med dig, men det skiljer inte mycket mellan bilarna: http://www.youtube.com/watch?v=dtXimH1kVG0

Nu påstådde jag aldrig att en original m3 är snabbare, men om vi utgår från videon så borde m3an dra ifrån om den hade lite mods, eller vad säger du?


139 Inlägg
16 februari 2014
#11
Jag går efter vad Gustav skriver om sin M3 E36 (död sedan länge) som hade Kelleners trim, den hängde med upp till 200 men sedan försvann M5:orna och vad olika tidningar fått för siffror, Skillnaden blir större ju högre fart det handlar om.

http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 … icker.html


125 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#12
men ofta en m5 e39 gör 0-100 på 4.9 det är väl m5 e60n som gör det på den tiden? jag vill ha en bmw som går så snabbt som möjligt så att säga runt 100-170k  prisklassen


309 Inlägg
17 februari 2014
#13
mellander90 skrev:
men ofta en m5 e39 gör 0-100 på 4.9 det är väl m5 e60n som gör det på den tiden? jag vill ha en bmw som går så snabbt som möjligt så att säga runt 100-170k  prisklassen

Då får det nog bli en 335/335D, går att få ut mycket effekt relativt enkelt smile

M5 E39 ligger på 5.3/5.4 sek 0-100
M5 E60 ligger på 4.7/4.8 sek 0-100

Allmänt jäkligt ointressant! Det är 100-> som är intressant! wink


Källa: http://www.autopower.se/modellguiden/
Senast redigerat av maaw (17 februari 2014)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2014
#14
M3 E36 och M5 E39 är mig veterligen av egen erfarenhet rätt lika i accelerationen.
Lite kolla på tuben och tycker detta styrker det...
https://www.youtube.com/watch?v=dtXimH1kVG0

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2014
#15
Inte så mycket skillnad här mellan M5 E39 och mjukvaruuppdaterad BMW 535D och då är ändå M5:an moddad med avgas, chipp mm.

https://www.youtube.com/watch?v=GVa-_beJgIQ

Autotech

230 Inlägg
18 februari 2014
#16
Har haft både M3 E46 och M5 E39. kan säga att M5an är några snäpp vassare

Siffror för M3 E46 uppmätt med racelogic. 11grader utetemp

100-150 4.5
100-200 12.1
180-200 3.3

Siffror för M5 E39 uppmätt med racelogic. 13grader utetemp

100-150 4.2
100-200 10.9
180-200 3.0

Lite halv lurigt med M5 E39 då många rullar runt med halv kassa lmm

230 Inlägg
18 februari 2014
#17
Busgrabb skrev:
Inte så mycket skillnad här mellan M5 E39 och mjukvaruuppdaterad BMW 535D och då är ändå M5:an moddad med avgas, chipp mm.

https://www.youtube.com/watch?v=GVa-_beJgIQ

M5an kör utan sportknappen intryckt. Den är mappad så gasspjället inte öppnar mer än 80% utan den intryckt.
Har själv kört mot den M5an med mina m5a nummer 2, vart ungefär 20meter efter från 50-260km/h

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2014
#18
immy skrev:
Busgrabb skrev:
Inte så mycket skillnad här mellan M5 E39 och mjukvaruuppdaterad BMW 535D och då är ändå M5:an moddad med avgas, chipp mm.

https://www.youtube.com/watch?v=GVa-_beJgIQ

M5an kör utan sportknappen intryckt. Den är mappad så gasspjället inte öppnar mer än 80% utan den intryckt.
Har själv kört mot den M5an med mina m5a nummer 2, vart ungefär 20meter efter från 50-260km/h

Har bromsat bilarna i bromsbänk och det med 80% kan inte stämma.
Enda skillnaden på "sport" och utan är responsen på motorn, dvs mest hur fort spjället öppnar.
Toppeffekten var precis lika.

Autotech

230 Inlägg
18 februari 2014
#19
Busgrabb skrev:
immy skrev:
Busgrabb skrev:
Inte så mycket skillnad här mellan M5 E39 och mjukvaruuppdaterad BMW 535D och då är ändå M5:an moddad med avgas, chipp mm.

https://www.youtube.com/watch?v=GVa-_beJgIQ

M5an kör utan sportknappen intryckt. Den är mappad så gasspjället inte öppnar mer än 80% utan den intryckt.
Har själv kört mot den M5an med mina m5a nummer 2, vart ungefär 20meter efter från 50-260km/h

Har bromsat bilarna i bromsbänk och det med 80% kan inte stämma.
Enda skillnaden på "sport" och utan är responsen på motorn, dvs mest hur fort spjället öppnar.
Toppeffekten var precis lika.

Just denna bil är mappad så sportknappen får den funktionen likt m5 e60. En vanlig standard M5 E39 går lika med eller utan sportknappen i

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2014
#20
immy skrev:
Busgrabb skrev:
immy skrev:

M5an kör utan sportknappen intryckt. Den är mappad så gasspjället inte öppnar mer än 80% utan den intryckt.
Har själv kört mot den M5an med mina m5a nummer 2, vart ungefär 20meter efter från 50-260km/h

Har bromsat bilarna i bromsbänk och det med 80% kan inte stämma.
Enda skillnaden på "sport" och utan är responsen på motorn, dvs mest hur fort spjället öppnar.
Toppeffekten var precis lika.

Just denna bil är mappad så sportknappen får den funktionen likt m5 e60. En vanlig standard M5 E39 går lika med eller utan sportknappen i

Jahaa...där ser man.

Autotech


Sök