2492
Sök

Behöver akut hjälp med försäkring!!

37 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Hej, nu är det så att jag glömde att betala min försäkring som skulle varit betald 16e januari. Idag fick jag påminnelse från IF att jag ska betala en avgift på 14142 kr helförsäkring för ett halvår, vilket är sjuk summa. Nu vet jag att jag kommer få betala drygt 103 kr om dagen till TFF, de dagar som bilen inte varit försäkrad. Eftersom avtalet med IF har löpt ut så kan jag väl ignorera denna påminnelse och teckna nytt avtal med ett betydligt billigare bolag?

Är det något annat jag behöver tänka på eller som är värt att veta?

En Medlem
405 Inlägg
13 februari 2014
Beror väl på, har du haft den försäkrad hos dom i ett halvår och sedan inte betalar då den ska vara betald så kommer dom troligtvis driva in skulden. Så ser jag det iallafall. Du kan ju inte bara säga upp försäkringen hos dom som du haft och sedan slippa betala.

Hur har betalningen fungerat förut?

Men det jag inte förstår är vilket monster du har som kostar 14k i försäkring på ett halvår, låter helt löjligt mycket.

37 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
-matte skrev:
Beror väl på, har du haft den försäkrad hos dom i ett halvår och sedan inte betalar då den ska vara betald så kommer dom troligtvis driva in skulden. Så ser jag det iallafall. Du kan ju inte bara säga upp försäkringen hos dom som du haft och sedan slippa betala.

Hur har betalningen fungerat förut?

Men det jag inte förstår är vilket monster du har som kostar 14k i försäkring på ett halvår, låter helt löjligt mycket.

Avtalet var 6 månader i samband med bilköp, perioden 16 juli till 16 januari har jag betalat. Nu har det som sagt löpt ut och jag borde väl kunna ignorera det och teckna nytt med andra bolag?
Senast redigerat av Be_Em_We (13 februari 2014)

7 274 Inlägg
13 februari 2014
Om man inte avbryter försäkringen så brukar den börja på ett nytt års avtal.
Vill du avbryta en försäkring måste du ställa av bilen en dag och meddela bolaget att du inte vill att försäkringen börjar igen.

En Medlem
405 Inlägg
13 februari 2014
Jag tycker att du ska kontakta försäkringsbolaget för att veta till 100% Speciellt eftersom det handlar om ca 14k som lätt kan bli dyrare om inbetalningen blir försenad. Tar inte många min.

37 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Ringde IF nyligen och de sa att det går att byta bolag men då kommer inte de oförsäkrade dagarna att täckas samt att man också bör meddela dom om bytet.

53 Inlägg
14 februari 2014
Du skulle kunna betala in försäkringen till If och sedan ställa av bilen och hitta ett nytt försäkringsbolag vid påställning. Eller så ställer du av bilen först och ringer sedan till If och kollar av vad du är skyldig plus garageförsäkring och endast betalar in det beloppet. På så vis slipper du vänta på återbetalningen från If.

Sök