3390
Sök

Frågot om uppkörningen & körning!

eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Då har man nu uppkörning på tisdag och har ett par frågor till er! smile

1. om jag kör på en landsväg som har 2 filer, och jag har planet på att byta fil, ska jag då också kolla döda vinklen när jag byter fil?, typ vända bak huvudet? eller räker det och kolla i speglarna?

2. hur gör man en in / ut säkerhets kontroll samt under huven?

3. Kan dom typ kugga en på vad som hälst? eller måste man göra ett antal fel för att bli kuggad??

Tacksamm för svar!

Mvh

2 652 Inlägg
19 november 2006
#2
det räcker med 1 fel för att bli kuggad-liet beroende på vilket humör gubben}\kärrningen är på .

du ska altid kolla döda vinkeln.

säkerhetskontrollen ska du få en papper av din körskola som allt står i .

120 Inlägg
19 november 2006
#3
1. Lika bra å kolla en gång för mycket än en gång för lite. Jag gör det fortfarande fast jag haft kortet i 6 år.

2. Det har jag glömt.... Innre: Tuta, ryck i bältet mm.

3. Jag tror dom kan kugga för "vad som hälst". Beror väl på hur allvarligt det är, eller i.a.f hur man reder ut situationen och uppträder.


eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#4
men man hinner ju inte vända bak huvudet om man kör i 90 km lr 70 km, vad som hälst kan ju hoppa upp på vägen då? när man ska göra fil byte?

120 Inlägg
19 november 2006
#5
jag hinner.... Men jag tittar ju inte rakt bakåt (så vig e jag inte) och jag "kastar bara en blick över axeln"


Smålänning
7 883 Inlägg
19 november 2006
#6
Yttre säkerhetskontroll: Glödlampor: börja med halvljus och vänster blinkers påslagen (ej varningsblinkers), Helljus och höger blinkers påslagen, Bromsljus (be inspektören att antingen kolla eller bromsa), skyltbelysning (lätt att glömma), däck (mönstedjup, MS m.m), under huven: bromsvätska, spolarvätska, torkarblad.

Inre: Justera stolen, Bältet, ställ in backspeglar (inre och yttre), kontrollera reglage (börja från vänster och gå mot mitten), sätt på defroster fram och bak, kontrollera funktionen på vindrutetorkare och spolning, Fatta ratten lätt med vänster hand, tryck ner bromspedalen och starta motorn. Pedalen ska nu sjunka något och ratten gå lätt. Håll bromspedalen nedtryckt en liten stund för att känna om den sjunker, om den gör det, avbryt körningen.

Så står det i alla fall på lappen jag fick på trafikantkunskapen i skolan och jag klarade körningen. Va bara lugn och se dig för så går det bra.

LYCKA TILL!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

.......
2 655 Inlägg
19 november 2006
#7
när ja gjorde min uppkörning så fick ja en gubbe som ja tror att han må ju faen varit less på sitt jobb eller nått för han kolla ju mer ut åt höger på naturen än när ja körde + att ja missade en skylt när ja skulle köra mot mål men då sa han bara. nu missade du skyllten de såg du va?, ja sa jag, och då vände jag åså körde tillbaka till vägverket å då sa han att ja va gordkänd:D

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
19 november 2006
#8
eXXoritas skrev:
men man hinner ju inte vända bak huvudet om man kör i 90 km lr 70 km, vad som hälst kan ju hoppa upp på vägen då? när man ska göra fil byte?

Inte för att vara taskig eller nåt asså men har du inte lärt dej hur du kollar döda vinkeln kmr det nog inte gå så bra på uppkörningen, det är en utav dom viktigaste punkter dom brukar kolla på!

7 Inlägg
19 november 2006
#9
Kolla bakspegeln att det inte kommer nån i högfart först.
Sen är det bara att vrida lite fort på nacken och kolla dödavinkeln.
Blinka. kolla igen båda sen kör ut.

eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#10
racing-jimpa skrev:
eXXoritas skrev:
men man hinner ju inte vända bak huvudet om man kör i 90 km lr 70 km, vad som hälst kan ju hoppa upp på vägen då? när man ska göra fil byte?

Inte för att vara taskig eller nåt asså men har du inte lärt dej hur du kollar döda vinkeln kmr det nog inte gå så bra på uppkörningen, det är en utav dom viktigaste punkter dom brukar kolla på!

skrev upp mig som privatist smile
kör rätt mkt med farsan hehe, men har tatt 5 körlektioner o då har vi ändast gort stads körning , o då är det ingia dubbel filer så jag har aldrig behövt kolla döda vinklen då smile

eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#11
twin_cam skrev:
Yttre säkerhetskontroll: Glödlampor: börja med halvljus och vänster blinkers påslagen (ej varningsblinkers), Helljus och höger blinkers påslagen, Bromsljus (be inspektören att antingen kolla eller bromsa), skyltbelysning (lätt att glömma), däck (mönstedjup, MS m.m), under huven: bromsvätska, spolarvätska, torkarblad.

Inre: Justera stolen, Bältet, ställ in backspeglar (inre och yttre), kontrollera reglage (börja från vänster och gå mot mitten), sätt på defroster fram och bak, kontrollera funktionen på vindrutetorkare och spolning, Fatta ratten lätt med vänster hand, tryck ner bromspedalen och starta motorn. Pedalen ska nu sjunka något och ratten gå lätt. Håll bromspedalen nedtryckt en liten stund för att känna om den sjunker, om den gör det, avbryt körningen.

Så står det i alla fall på lappen jag fick på trafikantkunskapen i skolan och jag klarade körningen. Va bara lugn och se dig för så går det bra.

LYCKA TILL!

tack =P ska tänka på detta

saabtok
1 306 Inlägg
19 november 2006
#12
ja  kuggade mig på dödavinkeln i rondell , snubben tyckte ja kolla för dåligt , vet inte kanske ja gjorde med , men då hör till saken ja var privatist med  och  man ska ha tur om man klarar de  första gången då...Men andra  gången satt de där och körkortet kosta mig 3500 kr  så de var billigt ...Glöm aldrig  döda vinkeln och högerregeln och och rör på huve i trafiken så går de nog bra ...Lycka till

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
19 november 2006
#13
eXXoritas skrev:
racing-jimpa skrev:
eXXoritas skrev:
men man hinner ju inte vända bak huvudet om man kör i 90 km lr 70 km, vad som hälst kan ju hoppa upp på vägen då? när man ska göra fil byte?

Inte för att vara taskig eller nåt asså men har du inte lärt dej hur du kollar döda vinkeln kmr det nog inte gå så bra på uppkörningen, det är en utav dom viktigaste punkter dom brukar kolla på!

skrev upp mig som privatist smile
kör rätt mkt med farsan hehe, men har tatt 5 körlektioner o då har vi ändast gort stads körning , o då är det ingia dubbel filer så jag har aldrig behövt kolla döda vinklen då smile

Döda vinkeln tillämpas inte bara på landsväg/motorväg! T.ex så ska du kolla döda vinkeln innan du svänger och som ovanstående skrev i rondeller osv.

eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#14
jag trodde man bara skulle kolla döda vinklen alltid när man startar bilen? lr om man kör ut från en väg kant osv.

men då hadde jag nog fel smile

så man ska alltid kolla döda vinklen innan rondeller , o när man byter fil också?
något mer?

tur att jag skrev denna tråden annars hadde jag ju garanterat kuggat big_smile

Leg. Spådam
816 Inlägg
19 november 2006
#15
eXXoritas skrev:
jag trodde man bara skulle kolla döda vinklen alltid när man startar bilen? lr om man kör ut från en väg kant osv.

men då hadde jag nog fel smile

så man ska alltid kolla döda vinklen innan rondeller , o när man byter fil också?
något mer?

tur att jag skrev denna tråden annars hadde jag ju garanterat kuggat big_smile

Du ska inte kolla döda vinkeln innan rondeller, du ska kolla när du ska ut ur rondellen, alltså när du "byter fil" i rondellen. Gäller då inte vid högersväng.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 november 2006
#16
Merclone skrev:
eXXoritas skrev:
jag trodde man bara skulle kolla döda vinklen alltid när man startar bilen? lr om man kör ut från en väg kant osv.

men då hadde jag nog fel smile

så man ska alltid kolla döda vinklen innan rondeller , o när man byter fil också?
något mer?

tur att jag skrev denna tråden annars hadde jag ju garanterat kuggat big_smile

Du ska inte kolla döda vinkeln innan rondeller, du ska kolla när du ska ut ur rondellen, alltså när du "byter fil" i rondellen. Gäller då inte vid högersväng.

de gäller väll visst vid höger sväng?? eftersom de kan komma exempelvis en moped, cycklist å liknande på insidan (höger om bilen) de lärde iaf jag mig på körskolan nyligen eftersom jag håller på å tar körkort nu...


rätta mig om jag har fel?


så jag får väll säga lycka till då! har själv uppkörning imorrn för andra gången smile
Senast redigerat av volvo_glenne (19 november 2006)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#17
volvo_glenne skrev:
Merclone skrev:
eXXoritas skrev:
jag trodde man bara skulle kolla döda vinklen alltid när man startar bilen? lr om man kör ut från en väg kant osv.

men då hadde jag nog fel smile

så man ska alltid kolla döda vinklen innan rondeller , o när man byter fil också?
något mer?

tur att jag skrev denna tråden annars hadde jag ju garanterat kuggat big_smile

Du ska inte kolla döda vinkeln innan rondeller, du ska kolla när du ska ut ur rondellen, alltså när du "byter fil" i rondellen. Gäller då inte vid högersväng.

de gäller väll visst vid höger sväng?? eftersom de kan komma exempelvis en moped, cycklist å liknande på insidan (höger om bilen) de lärde iaf jag mig på körskolan nyligen eftersom jag håller på å tar körkort nu...


rätta mig om jag har fel?


så jag får väll säga lycka till då! har själv uppkörning imorrn för andra gången smile

Lycka till!
Skriv i denna tråden hur det gick smile

eXXoritas
19 november 2006
Trådstartare
#18
Merclone skrev:
eXXoritas skrev:
jag trodde man bara skulle kolla döda vinklen alltid när man startar bilen? lr om man kör ut från en väg kant osv.

men då hadde jag nog fel smile

så man ska alltid kolla döda vinklen innan rondeller , o när man byter fil också?
något mer?

tur att jag skrev denna tråden annars hadde jag ju garanterat kuggat big_smile

Du ska inte kolla döda vinkeln innan rondeller, du ska kolla när du ska ut ur rondellen, alltså när du "byter fil" i rondellen. Gäller då inte vid högersväng.

ok smile

11 Inlägg
19 november 2006
#19
de bästa jag kan rekomendera till dig de försäk att slapna av bara! Jag va själv som du innan men de gick jo bra! kör som du brukar göra så fixar du de säkert tänker man för mycket på de så kommer de att sluta illa


lycka till

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 november 2006
#20
eXXoritas skrev:
volvo_glenne skrev:
Merclone skrev:

Du ska inte kolla döda vinkeln innan rondeller, du ska kolla när du ska ut ur rondellen, alltså när du "byter fil" i rondellen. Gäller då inte vid högersväng.

de gäller väll visst vid höger sväng?? eftersom de kan komma exempelvis en moped, cycklist å liknande på insidan (höger om bilen) de lärde iaf jag mig på körskolan nyligen eftersom jag håller på å tar körkort nu...


rätta mig om jag har fel?


så jag får väll säga lycka till då! har själv uppkörning imorrn för andra gången smile

Lycka till!
Skriv i denna tråden hur det gick smile

hehe tackar... men känns som jag kommer kugga igen... asså jag har inte problem med körningen.. körskolan har jag fått MKT beröm av.. dom säger att jag är en av dom bättre elever dom har haft men sen när jag sätter mig i uppkörnings bilen så tappar jag ALL konsentration hmm de känns rätt jävligt hmm men men jag hoppas man klarar de imorrn iaf smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!


Sök