4336
Sök

Två tändspolar förstörda på en dag, ingen gnista från spole hjälp! volvo 142-72 b20

13 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej har en volvo 142-72 med b20 A motor. var ute för 4 dagar sen och tog en sväng och nästa dag så var det helt dött! efter felsökning så kom vi fram till att det var soppa torsk, snabbt ordnat och vi fick soppa upp till förgasaren. men fortfarande helt dött och anledningen var ett spänningsfall fram till spolen när jag vrider om nyckeln hela vägen, har 11,8 vid tändläge och sedan sjunker det direkt till 9v. och dessutom ingen gnista alls från spolen.

jag böt spolen till en annan jag hade liggandes men även där helt dött. gick ut nästa dag och mäta resistansen i primärlindningen respektive sekundär lindningen på spolen. när jag mätte över stift 15 + och stift 1 - så fick jag 0,0 ohm och lågt på sekundärsidan (kommer inte ihåg exakt ohm antal) mätte sedan på den andra som jag satt dit och även den var nu helt död! vad är det som har bränt mina spolar??

jag har bytt precis allt i hela tändsystemet inklusive nyrenoverad fördelare förutom tändspolen och nu gav den upp av att stå på gårn bara?!

5 738 Inlägg
17 februari 2014
#2
Så alla tänddelar förutom spole är nya?
Även brytarspets och kondensator?

Är brytarspetsavståndet rätt? Ska vara 0,4mm när den är som mest öppen.

Har du någon felkoppling så att tändspolen alltid har ström även med tändningen avslagen? (står tändspolen igång med ström för länge utan att gnistan skickas iväg så brinner den upp)

Har du förkopplingsmotstånd till tändspolen? (nog för att det ska gå att köra utan, bara att livslängden blir kortare ifall det är en 9V-spole)


13 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#3
japp det stämmer och alla tänddelar är köpta från bds och blivit beställda för min motor så inge knas där heller så de är inga biltema grejer.

japp brytar avståndet har jag kollat, 0,4 när den är högst upp på fördelarnocken.

har i och för sig inte mätit med  tändningen av så kan inte svara säkert på det men då jag hämtar mina 12 volt från säkringshållaren på plats 3 så ska det ju inte vara konstant spänning på men får kolla imorgon så jag vet säkert.

på bosch spolen som satt förut så var det inget förbikopplingsmotstånd och inte heller på den andra spolen (tror de var en universal historia från biltema...)

de kablar jag har ut som alltså då i så fall har lyckats bränt båda spolarna är; spänning till spole=12v (ska de va jag hade som sagt 11,8v i tändläge) som går via säkringshållaren plats nr 3, en svart 1,5 kvadrats till kondensator, en röd 1,5 till instrumenthus och en 1,5 till varvreg.

nog för att jag inte är nån mekaniker men de här är ju helt otroligt! förstår verkligen inte vad som hänt och vad som är fel...
Senast redigerat av volvo_142_traktor (17 februari 2014)

5 738 Inlägg
17 februari 2014
#4
Ja det låter väldigt underligt :S

Det kan inte vara varvtalsregulatorn som spökar?


13 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#5
vet faktiskt inte kan ju inte utesluta den men har kopplat ifrån den från spolen utan resultat.

jag tycker ju det lutar åt att de kanske är varvreggen som sabbat spolarna då jag inte förstår hur nån av dom andra komponenterna som sladdarna går till kan häva sönder spolen bara sådär. kan de blivit kortis så att varvreggen slog ut/brände båda spolarna när jag försökte starta?? kan det vara så enkelt? vad kan annars göra att lindningen går sönder/brinner av?
Senast redigerat av volvo_142_traktor (17 februari 2014)

5 738 Inlägg
17 februari 2014
#6
Kan vara att det är något knas med varvreggen.

Vanligaste orsaken är överhettning av spolen ifall man låtit strömmen ligga på för länge utan motorn igång (eller för litet brytaravstånd så spolen aldrig triggas).
Senast redigerat av simlar (17 februari 2014)


13 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#7
ja får ta och kolla den imorgon, men de låter ändå konstigt då jag har den kopplad via en knapp så att jag inte har ström på den när strömbrytaren är av...

ja och de va jag så duktig och gjorde när jag skulle koppla blinkers fram och de jävlades. så det förklarar nästan varför första spolen gav sig. det som inte stämmer då är att jag senare samma dag åkte en längre sväng utan några som helst fel. förklarar dock inte hur den slog ut en som jag vet funkade på förra bilen och som sen legat under tak med lite andra delar...

5 738 Inlägg
17 februari 2014
#8
Nä det låter underligt att spolen då skulle ge upp direkt den kopplas in.

Byttes tänddelarna innan första spolen brann upp?
Finns risk att brytarspetsen och kondensatorn blivit brända isf.


13 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#9
precis det går inte ihop hur man än vrider å vänder på det skit märkligt de här!

japp allting byttes för över 1 år sen ungefär, rotor och stift var det som byttes först och de är snart 1 och ett halvt år sen. aj fan de är ju inte dyrt eller svårt att byta men de är ju ändå pengar... hmm

är inte nå sinnad på att köpa en ny spole heller när risken är väldigt stor att den slår ut den med direkt eftersom jag inte vet vad det är som orsakar det. hursom så lutar det nog åt att i så fall köpa en begagnad spole och stoppa ner den andra fördelaren jag har för att se om den går igång innan jag i så fall köper nya brytare och kondensator.

5 738 Inlägg
17 februari 2014
#10
Kolla skicket på brytarspetsen först, testa öppna den med en mejsel, öppnar inte brytarspetsen så har den bränt ihop och triggar då inte spolen vilket medför att spolen kan pajja efter många startförsök.


13 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#11
vi kollade avståndet och att den öppnade som den skulle innan vi böt spolen så dom var inte ihopbrända innan bytet i alla fall men dom eller kondensatorn kanske hade gett upp i alla fall vilket resultera i att den brände spolarna.


Sök