3433
Sök

Varför varvar en disel så lite ?

1 926 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
#1
Hej alla gorgade. Har en liten fråga, min systers pojkvän har en ny volvo s40n  turbo disel. men jag har lagt märke till att den bara varvar 4200 varv innan den kommer in på det röda fältet. En vanlig bensinare varvar ju ca. 6000. Varför är det så ?

Mvh

7 Inlägg
19 november 2006
#2
diesel använder dels glödstifft. Och en disel ska inte varva mycket.
Des bästa effekt ligger på låga varv.

Smålänning
7 883 Inlägg
19 november 2006
#3
Dieselbränslet brinner långsammare än bensin. Att en diesel oftast är starkare än en bensinmotor beror på detta. Förbränningen pågår länge i cylindern och trycker på kolven under längre tid.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

645 Inlägg
20 november 2006
#4
scrouge skrev:
diesel använder dels glödstifft. Och en disel ska inte varva mycket.
Des bästa effekt ligger på låga varv.

Glödstiftet är ju till för att underlätta kallstart, har väl inget att göra med att den varvar "lite"?

//Marcus Saari

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
20 november 2006
#5
zajja skrev:
scrouge skrev:
diesel använder dels glödstifft. Och en disel ska inte varva mycket.
Des bästa effekt ligger på låga varv.

Glödstiftet är ju till för att underlätta kallstart, har väl inget att göra med att den varvar "lite"?

Menar nog gammla förkammar diesel motorer :D

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

10 Inlägg
20 november 2006
#6
Kan nog ha en del med kompet att göra, det är högt som fan i dislar, det är det som antänder soppan. Glödstiften är bara för kallstarter.

5 710 Inlägg
20 november 2006
#7
twin_cam skrev:
Förbränningen pågår länge i cylindern och trycker på kolven under längre tid.

Vilket kräver större slaglängd för att bränsle/luft skall hinna "brinna färdig".
Lång slaglängd är heller ingen höjdare om det skall varavas då kolvhastiheten blir hög.
Dessutom är förbränningstrycket betydligt högre i en diesel vilket ställe höga krav på tåliga inre delar såsom kolvar/vevstakar/vevaxel= stor vikt.
Stor vikt på delar som skall vändas begränsar även det möjlihetan att varvas hårt.

MVH Jonas
..............

144 Inlägg
21 november 2006
#8
glödstiftet värmer luften så det fortare blir (antändningstemperatur i cylindrarna) därför man får glöda dislar innan man startar dom smile


12 086 Inlägg
22 november 2006
#9
racing245 skrev:
glödstiftet värmer luften så det fortare blir (antändningstemperatur i cylindrarna) därför man får glöda dislar innan man startar dom smile

Värmer de luften säger du?

5 710 Inlägg
22 november 2006
#10
JapMax skrev:
racing245 skrev:
glödstiftet värmer luften så det fortare blir (antändningstemperatur i cylindrarna) därför man får glöda dislar innan man startar dom smile

Värmer de luften säger du?

Ja.

MVH Jonas
..............

airbrush rookie
136 Inlägg
22 november 2006
#11
vämer väl upp bränslet så det antänds fortare... finns ingen "luft" i förbränningskammaren :p bara "gas" ?

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)

5 710 Inlägg
23 november 2006
#12
adde_p skrev:
vämer väl upp bränslet så det antänds fortare... finns ingen "luft" i förbränningskammaren :p bara "gas" ?

Nej man värmer som sagt luften.

En diesel bygger på självantändning.
In med luft (ja luft) i cylindern >komprimera luften= temperaturen ökar såpass att när bränslet sprutas in antänds denna och vi får våran förbränning.
När det är kallt ute och motorns inre delar dessutom är kalla kommer det behövas VÄLDIGT mycket energi för att få upp temeraturen till rätt nivå (7-900°).
Kommer man inte dit kommer inte bränslet att antändas vilket så klart medför att skrotet inte startar.

Hjälper man däremot till att värma, antingen med glödstift eller med ett startelement går det finemang!

MVH Jonas
..............

Bilmekaniker
84 Inlägg
23 november 2006
#13
Och på nyare dieslar så används glödstiften en bra stund efter att motorn startat.. På nyare commonrail så startar inte ens motorn om ett glödstift av tex 6 st är trasigt. Det säger ju en hel del om hur värmen påverkar en dieselmotor...

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....


Sök