3431
Sök

Audi a6 allroad -08 Ångerätt

508 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
hej

tänkte kolla med er jag köpte en bil i fredas men jag gillade den inte har jag rätt å lämna tillbaka den till företagen jag har köpt hos det va en inbyte jag gjorde?

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:
hej

tänkte kolla med er jag köpte en bil i fredas men jag gillade den inte har jag rätt å lämna tillbaka den till företagen jag har köpt hos det va en inbyte jag gjorde?

Jobbat som bilhandlare. Så att du "inte gillar bilen" duger inte som grund för återköp. Sälj privat eller hoppas att bilen håller ihop ett tag. Audi kan ju strula rätt friskt. Kör lungt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

508 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
Jag tycker att växellådan känns konstigt beteende och det låter när man åker i framvagnen man väl har 14 dagar.ångerätt

Forummoderator
26 339 Inlägg
17 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:
Jag tycker att växellådan känns konstigt beteende och det låter när man åker i framvagnen man väl har 14 dagar.ångerätt

Detta är sådant man anmärker på när man provkör bilen inför ett köp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:

Nej. Man har inte ångerrätt alls. Anser du att bilen är trasig så har bilfirman rätt att åtgärda felen. De lär inte vilja ta tillbaka en Audi. Lådan på dessa är lite "hård" när man växlar. Konstiga ljud i framvagn kan bero på mycket.

Är bilfirman ansluten till MRF ligger du bättre till. Är det en fristående firma kan de göra hur de vill. Har de sålt bilen du bytte in eller om bilen du bytte in är "bättre" för firman än Audin så finns det risk för att de helt enkelt struntar i dig.

Åk dit och var övertrevlig och hoppas att de är snälla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

450 Inlägg
18 februari 2014
Du vet väl om du ingått ett avtal där ångerrätt ingår (till exempel upp till 50 mil) samt om du har någon viss garanti som är utöver lagen (konsumentköplagen)?

garanti är inte på något sätt lagstadgat i Sverige, det är frivilligt, men lagen är då inte frivillig för näringsidkaren, och lagen kan han inte förhandla till något sämre för din mening, oavsett om han försöker blåsa dig är inte avtalet giltigt då om de skulle vara sämre villkor än lagen för dig.

sånt lär man ju ha koll på
Senast redigerat av Henrik-N (18 februari 2014)

508 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
Enligt konsumentet har jag allt på min sida

609 Inlägg
18 februari 2014
Har du köpt bilen av en större firma, finns chansen till att få till något.

Har du köpt bilen av någon babbe firma med suspekt namn, ja då finns det inget att diskutera här är jag rädd.

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:
Enligt konsumentet har jag allt på min sida

Nja. Om firman strular kan du dra det till ARN. Dessvärre kan ARN enbart rekommendera firman att byta tillbaka. De har inte på något sätt en i lagens mening skyldighet att häva köpet. Har du handlat som ST riiiker så fint uttrycker det av en "babbefirma" kan de helt enkelt strunta i ARN:s rekommendation. En MRF-ansluten bilfirma måste följa ARN:s beslut om de inte ska bli uteslutna ur MRF.

Vilken bilfirma har du gjort köpet på? Det är ok att skriva detta då vi inte ska hänga ut någon utan bara som en sakfråga. Finns bilen du bytte in kvar? Vilken är det? Antar att bilen du köpte är dyrare och ska de häva köpet så ska de också betala tillbaka pengar till dig. Det brukar inte vara populärt... I synnerhet inte om det är en mindre firma som kanske redan använt pengarna de fick av dig till annat...

Vad jag försöker säga är att var ödmjuk och ställ inga krav utan få ägaren på gott humör. Anser du att det är fel på bilen och firman inte anser detsamma kan det bli en långdragen process.

Som exempel så jobbade jag på en större bilfirma i Göteborg och en herre köpte en halvny bil som han inte var nöjd med och ville häva köpet. Han klagade på att den inte var frisk trots att våra tester i verkstaden inte visade på några fel och att verkstadschefen själv körde den privat en helg. Bilen var felfri. Det kostade både oss och köparen 40-60 tkr i advokatkostnader. Vi vann. Han bytte in bilen på en annan firma till slut.

508 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Nu har jag 3 felkoderna på motorn såg häromdan 2 st rost fläckar som inte försäljaren nämnde det är på springor så man märker inte rakt av och dessutom fick fel varudeklaraion stog fel registrerings nr har jag Fan inte rätt lämna tillbaka Bilen nu?

5 119 Inlägg
19 februari 2014
Såg du inte rosten när du kollade på bilen?
Beror ju på vad de är för felkoder om dom har någon betydelse.
Pratat med bilfirman om ett ev återköp?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

508 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Nej det var inte direkt synliga jag pratade idag dom nekar så ska ditt imorgon så ska vi fortsätta o prata men jag undrar jag kan väl lämna tillbaka bilen? För dessa fel och missnöjd med bilen

6 630 Inlägg
20 februari 2014
Om bilen har lämnats in på verkstad för att åtgärda samma fel under det 3dje besöket, då möjligen kan du kräva ett återköp.

De/Dem

450 Inlägg
20 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:
Nej det var inte direkt synliga jag pratade idag dom nekar så ska ditt imorgon så ska vi fortsätta o prata men jag undrar jag kan väl lämna tillbaka bilen? För dessa fel och missnöjd med bilen

Men herre gud om någon säger ja här, ska du gå till bilfirman och säga att en person på garaget sa att jag har visst rätt att lämna tillbaka bilen.

Bilfirman har rätt att åtgärda först.

Och du har en viss undersökningsplikt också.

De är ingen ny bil samt så kan du förvänta dig vissa saker med tanke på priset så har han gjort allt rätt.

6 630 Inlägg
20 februari 2014
Och rostar bilen får du ta den till auktoriserad Audi verkstad så åtgärdar det rosten OM.

OM OM OM.

Rosten börjat inifrån, rost pga stenskott och utvändiga skador täcks ej.

De/Dem

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
20 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:
Nu har jag 3 felkoderna på motorn såg häromdan 2 st rost fläckar som inte försäljaren nämnde det är på springor så man märker inte rakt av och dessutom fick fel varudeklaraion stog fel registrerings nr har jag Fan inte rätt lämna tillbaka Bilen nu?

Ganska viktiga bitar... även vid försäljning av en beg. bil. hur kan ni se förbi detta?

Sen återstår frågan huruvida d kan häva ditt köp eller inte. Ring och kika med ARN! Börja i den änden istället för att bara söka råd här.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

819 Inlägg
20 februari 2014
volvo-s60-t5 skrev:

Lägg ner nu, det är upp till dig själv att syna bilen. När du skrivit på avtalet har du godkänt dess allmänskick.
Det enda du kan få något på är dolda fel garanti. Då skall säljaren åtgärda felen. Men du måste ju förstå att inte exempelvis rost ingår i något sådant.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

1 863 Inlägg
20 februari 2014
Känns som det hela var ett impulsköp som han ångrade / inte hade råd med, så nu letar TS efter alla möjliga fel på bilen. Åk och prata med firman, är dom schyssta så tar dom in bilen och undersöker den igen. Är det nåt fel på den så har firman 3 försök på sig att laga den.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

10 287 Inlägg
20 februari 2014
Är det en importbil eller svensksåld. Om import - när importerades den och hur många ägare har bilen haft i Sverige? Är det bensin eller diesel och vad står mätaren på för miltal. Fick du med alla nycklar och har du funderat på att åka och få nycklarna inprogrammerade igen så att det inte finns andra nycklar i omlopp.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

508 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Dom har inte skrivit Att den har rost och man märker inte rakt av det var gömt  och jag har gjort inbyte min bil som är 07 och den har inte och jag ville fråga om nån som har erfarenhet här ville höra om jag vågade anmäla till arn om inte företaget Skulle ta tillbaka Bilen men problemet löst fick lämna bilen tog tillbaka mina fina bil

Sök