3576
Sök

Tips på sportig 4-dörrars "Golfklass" max ~100.000kr

165 Inlägg
5 mars 2014
#81
Golf IV GTI är nog bland dom sämsta "GTI" bilarna jag kört, är ju ungefär lika mjuk som en Volvo 740.
Och otroligt trötta. Den bilen är inte ens värd GTI emblem i mina ögon!


66 Inlägg
5 mars 2014
#82
Här är några bilder på min och mina polares bilar. Tre 6or och en 3a smile

http://www.mazdapower.se/images/pics/Kungenskurva21-9-13/2013-09-22-086_s.jpg
http://www.mazdapower.se/images/pics/Kungenskurva21-9-13/2013-09-22-087_s.jpg
http://www.mazdapower.se/images/pics/Kungenskurva21-9-13/2013-09-22-085_s.jpg

3an har en GTX2867 turbo med ca 350-380 hjulhästar (385-420 motorhästar). Samma turbo i vita 6an.
Om man tycker 3an är understyrd så kan man köpa en bakre krängningshämmare (Rear Sway Bar) från JBR som gör baken lite styvare och den beter sig då mer som en bakhjulsdriven bil än innan.

Här är lite butiker du kan kolla på:
http://www.jamesbaroneracing.com
https://www.edgeautosport.com/categorie … zdaspeed-3
http://www.corksport.com
http://cp-e.com/webstore/product-catego … d-3-gen-1/

För jag antar att du inte vill köra med orginalbil hela livet? wink Gör enorm skillnad med lite mods, trust me wink
Dessutom går det att få ner förbrukningen med en mappning.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
445 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#84
RymdSeglet skrev:
Golf IV GTI är nog bland dom sämsta "GTI" bilarna jag kört, är ju ungefär lika mjuk som en Volvo 740.
Och otroligt trötta. Den bilen är inte ens värd GTI emblem i mina ögon!

Jaså! Mjukheten går ju att lösa med enkla medel. Så de är alltså så trötta? Är de långt ifrån prestandan i en Golf V GTi? Den tyckte jag var pigg och spänstig. :-)


445 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#85
SpeedRebirth skrev:
Här är några bilder på min och mina polares bilar. Tre 6or och en 3a smile

3an har en GTX2867 turbo med ca 350-380 hjulhästar (385-420 motorhästar). Samma turbo i vita 6an.
Om man tycker 3an är understyrd så kan man köpa en bakre krängningshämmare (Rear Sway Bar) från JBR som gör baken lite styvare och den beter sig då mer som en bakhjulsdriven bil än innan.

Här är lite butiker du kan kolla på:
http://www.jamesbaroneracing.com
https://www.edgeautosport.com/categorie … zdaspeed-3
http://www.corksport.com
http://cp-e.com/webstore/product-catego … d-3-gen-1/

För jag antar att du inte vill köra med orginalbil hela livet? wink Gör enorm skillnad med lite mods, trust me wink
Dessutom går det att få ner förbrukningen med en mappning.

Fina bilar. :-) Är 3an folierad eller plastidippad?

Tack för tipset. Ska ju funka som bruksbil, men mycket vill ju alltid ha mer. ;-)


165 Inlägg
6 mars 2014
#86
tendency skrev:
RymdSeglet skrev:
Golf IV GTI är nog bland dom sämsta "GTI" bilarna jag kört, är ju ungefär lika mjuk som en Volvo 740.
Och otroligt trötta. Den bilen är inte ens värd GTI emblem i mina ögon!

Jaså! Mjukheten går ju att lösa med enkla medel. Så de är alltså så trötta? Är de långt ifrån prestandan i en Golf V GTi? Den tyckte jag var pigg och spänstig. :-)

Kanske är ett bra köp om man vill hålla på och modifiera bilen, men jag hade hållt mig till V GTI om jag skulle velat ha en VW, har inte kört den själv men har hört att den ska vara bra, dock är den inte lika snabb som andra bilar i samma pris, men det är "originalet" GTI.
Senast redigerat av RymdSeglet (6 mars 2014)


66 Inlägg
6 mars 2014
#87
tendency skrev:
Fina bilar. :-) Är 3an folierad eller plastidippad?

Tack för tipset. Ska ju funka som bruksbil, men mycket vill ju alltid ha mer. ;-)

Både 3an och vita 6an är foilerade. De var silverfärgade innan, så det gjorde stor skillnad! smile

Jag kör min bil varje dag, och det kommer jag göra även efter jag installerat turbokitet som jag köpte idag wink Fina grejer ^^


445 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#88
SpeedRebirth skrev:
tendency skrev:
Fina bilar. :-) Är 3an folierad eller plastidippad?

Tack för tipset. Ska ju funka som bruksbil, men mycket vill ju alltid ha mer. ;-)

Både 3an och vita 6an är foilerade. De var silverfärgade innan, så det gjorde stor skillnad! smile

Jag kör min bil varje dag, och det kommer jag göra även efter jag installerat turbokitet som jag köpte idag wink Fina grejer ^^

Ahaa.

Haha, trevligt. wink Så nu ska effekten upp högre än 360hk? Hur funkar det med originalinnehållet i motor samt drivlina?


66 Inlägg
6 mars 2014
#89
Japp nu ska det upp en bra bit hehe!
Turbon är god för ~550hk men jag lägger mig på kanske 430 för att inte spränga stakarna genom blocket smile
Kunde köpt mindre turbo och fått samma effekt, men jag tänker så att jag köper stort direkt, så ifall jag bygger motorn så behöver jag inte byta turbokit igen smile

Det är högt vrid på lågt varv som trasar sönder stakarna. Så det är säkrare att köra med 400hk och 500nm på höga varv än att köra med 300hk och 450nm på låga varv.
Älskar det här kitet!! Its got everything!! EWG, V-Band ect ect big_smile Kolla bilden jag la upp i mitt album


445 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#90
Gäller att tänka långsiktigt.. wink Men motorn klarar såpass hög effekt/vrid alltså, det är imponerande.


445 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#91
Var och tittade på och provkörde en Mazda 3 MPS idag. Var riktigt fin och allt kändes kanon! Pigg liten rackare! Var kul att köra. Jag var inställd på att köpa den.

Enligt säljaren var han säker på att bilen var fullservad, men att det hade varit något strul med att en service inte hade registrerats i den elektroniska serviceboken. Dock så var jag till Mazda och gjorde ett utdrag och det visade sig att det var 2-3 servicar som inte var registrerade! Och inte fanns det några kvitton på det heller som kunde ha styrkt service, trots utebliven registrering av dem. Allt kändes klockrent med bilen, men det föll på detta. Lite av en besvikelse, ville ju åka hem med den. smile Jaja, bara att leta vidare!

Kollade även upp service på en annan MPS jag har sneglat på, men det var samma sak där. Det har inte registrerats service på något år, fastän det borde ha gjorts 2st..

Har iaf fått min ena bil såld (BMW 320i E46 M-Sport Touring). smile
Senast redigerat av tendency (8 mars 2014)


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 mars 2014
#92
bilarna kan ju ha blivit servade privat eller utav en mindre verkstad istället


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
8 mars 2014
#93
Cheeva: Ja, men även då är det bra med kvitto.. Kan inget bevis uppvisas är det värt lika mycket som om servicen inte är gjord alls..

/Mattias

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 mars 2014
#94
matteeee skrev:
Cheeva: Ja, men även då är det bra med kvitto.. Kan inget bevis uppvisas är det värt lika mycket som om servicen inte är gjord alls..

självklart är det så smile


66 Inlägg
8 mars 2014
#95
tendency skrev:
Gäller att tänka långsiktigt.. wink Men motorn klarar såpass hög effekt/vrid alltså, det är imponerande.

It's all in the tune!! smile
Det är bara de erfarna mapparna i usa som lyckas få ur mycket hk på ett säkert sätt. Åk INTE till en trimningsfirma i sverige o förvänta dig mirakel. De har själva sagt att de inte vill mappa över 300hk utan att riskera motorn. Så de är inte tillräckligt erfarna med mps motorn

Nyckeln till framgång är att hålla nere vridet på låga varv.

Kolla de här klippet. Det är den storleken på turbo jag ska ha. 370awhp = 460 motorhästar smile


66 Inlägg
8 mars 2014
#96
Angående service, jag har bara servat min bil på mazda 1 gång på 2½ år. Resten har jag gjort själv, så enda beviset att det är gjort är att ha kvitto på olja+filter. Förutom att jag faktiskt har bilder på själva oljebytet och byte till spin-on filter, vilket är ännu bättre bevis smile

Men finns inget av det så är det verkligen en chansning och det går aldrig lita på en persons ord när man ändå aldrig kommer träffa dom igen


445 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#97
CHEEVA skrev:
bilarna kan ju ha blivit servade privat eller utav en mindre verkstad istället

Visst är det så, men när det t.o.m saknas kvitton på service eller delar bytta osv.
De flesta (vet inte ens om de behöver vara auktoriserade) bilverkstäder kan "stämpla" den elektroniska serviceboken, som jag har förstått det.


445 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#98
SpeedRebirth: Det kommer att röra på sig sen med andra ord!! wink

Visst blir det en chansning. Och jag ville inte chansa. Bilen säljes av en seriös firma och allt, men saknas det servicehistorik, så spelar det ingen roll. Vill ju själv kunna sälja bilen i framtiden (om det skulle bli aktuellt). Riktigt tråkigt var det! Bilen var ju så fin. smile


66 Inlägg
9 mars 2014
#99
Yeah det kommer den göra wink

Finns en 3a på vårat forum som har gått under 4000 mil, 1300 mil på nya motorn. Dock så vill han ha 155k. Men den ska vara fullservad på sveriges bästa mazdaverkstad. Så om du inte har nått emot att den kostar lite mer så kan du kolla in den här: http://mazdaspeed.se/board/viewtopic.php?id=2078

Du måste nog vara medlem för att se annonsen


445 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#100
Ingen MPS eller MKV ännu, inte hittat den rätta. Däremot dök det upp en BSR-vässad GTi MKIV (lagt upp den här på gorg) i ok bruksskick till bra pris som fanns i närheten, så jag åkte och kollade och det blev affär. Så tillsvidare får M3an vara kvar och Golfen agera bruksbil. Blir nog antagligen att lägga ut M3 till försäljning framåt sommaren och därefter kika vidare efter ett trevligt exemplar av Golf GTi MKV eller 3 MPS. Har även blivit mer och mer intresserad och attraherad av Seat Leon Cupra (240hk)!

Den E36 318 jag har ska försäljas.
Senast redigerat av tendency (17 mars 2014)



Sök