Jag har en 2010.
Helt underbara bilar, går riktigt fint efter en omprogramering. Går att göra nästan allt man vill med dessa bilar som man kan göra med ett standalone motorstyrning.
Fyrhjulsdriften funkar klockrent, de olika inställningarna gör att man kan få bilen precis som man vill.
Att Ayc pumpen rasar beror på undermåligt rostskydd. Den är tillverkad i aluminium och sitter bakom höger bakhjul. Så fort du får vägsalt på den så börjar höljet luckras upp. Finns några gängade hål där det samlas vatten.
Jag har rostskyddat min ordentligt och byggt ett extra stänkskydd.
Ang växellådorna så beror det oftast på att folk inte bytt olja i tid, mycket viktigt på dessa. Gärna ska man byta en extra gång också. Det är även inprogramerat i lådorna att de ska vara "ryckfria" vilket gör att de slirar något på lamellerna då man lägger gas. När de funkar, funkar de riktigt bra.
Förut var det väldigt dyrt att byta dessa, men nu finns det företag som renoverar med värre grejer.
Ett fel som inte är så känt är att reläna till bränslepump och andra motorkomponenter inte klarar den ström som går igenom dem. Vilket gör att de kan bli svårstartade ibland. Finns en drive i usa där de byter ut gratis, men inte i sverige. De har blivit fyra nya revisioner på reläna. De senaste reläna kostar 562kr på mitsubishi st, men går att köpa i USA för ca 100:-
Fyra likadana relän och MPI relät finns att köpa i kitt från USA. Byt bränslepumpsrelät varje år säger jag, då riskerar du inte att pumpen inte orkar på fullgas, och bilen leanar ut.
Lacken har lätt för att få stenskott, som på alla nya bilar med miljölacker, därför jag har helfolierat min.
Som med alla japanska bilar är det bra att komplettera rostskyddet, jag har fyllt upp alla mina balkar med rostskydd.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.