3108
Sök

Dikeskörning, skyldig att anmäla till polis?

349 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
Satt och sökte lite men fick inge "rakt" svar på frågan.

Var ute i förmiddags och körde på en väg. Det springer ett rådjur över gatan som jag väjer för, men lyckas ändå glida ner i diket. (Glans is på gatan) Sagt och gjort så hamnade bilen i diket. Men ringde bärgare direkt och fick upp bilen på en timme, nu står den på en parkering som ligger 10-15m från diket jag hamnade i. Man ser tydligt att det är min bil som varit nere i diket eftersom det är snö och lera samt man ser att vi rullade bilen till parkeringen. Det jag undrar nu är om jag är skyldig att göra en anmälan om detta?

- Rådjuret klarade sig, jag körde inte på det.
- Ingen person kom till skada.
- Inget material kom till skada, varken på min bil eller på vägen.
- Man ser tydligt att jag var nere i diket.
- Jag har lämnat namn och telefonnummer på en lapp i bilen.
- Bilen står inte i vägen för någonting och på laglig parkering.

Jag vet att det är en väg som leder till en resturang där polisen ofta är och äter lunch, det är därför jag undrar om det är lika bra att anmäla istället för att man blir uppringd och det blir en utredning? Men samtidigt vet jag inte vad man ska anmäla eftersom det varken är en skada eller brott begått. Jag har inte gjort någonting fel från min sida. Men man kanske är skyldig att anmäla om dom misstänker någonting?

Snabba svar uppskattas smile

Tilläg varför jag inte kört hem bilen är för att jag fick skjuss från platsen till jobbet, och mina kollegor är ute på jobb så har ingen som kan skjussa dit mig för tillfället.
Senast redigerat av cewee (20 februari 2014)

2 849 Inlägg
20 februari 2014
Jag ser det inte som du behöver göra nån anmälan, om du är helt 100 på att du inte körde på rådjuret, är du det allra minsta tveksam till det ska du naturligtvis anmäla det.

Annars ser jag ingen mening till det då inget kom till skada, vare sig bil person eller nåt annat, en dikeskörning i sig är ju inte så allvarligt.

P.S. Drick inget alkohol idag lol
Senast redigerat av uhlin (20 februari 2014)

5 131 Inlägg
20 februari 2014
Så länge inga plaststolpar eller nått gick sönder så behöver du nog inte ringa polisen men du kan ju ringa in ändå för att vara på säkra sidan. Du får nog bara lämna namn och nummer samt vart det hände utifall nått du inte såg gick sönder i diket smile då har du ryggen fri Om de skulle vara något och du slipper oroa dig smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

349 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
Jag ser det inte som du behöver göra nån anmälan, om du är helt 100 på att du inte körde på rådjuret, är du det allra minsta tveksam till det ska du naturligtvis anmäla det.

Annars ser jag ingen mening till det då inget kom till skada, vare sig bil person eller nåt annat, en dikeskörning i sig är ju inte så allvarligt.

Kanon, nä jag är helt 100. Var inte i "närheten" av rådjuret så, var ett par meter ifrån så det rörde aldrig bilen.
Nä precis, situationen är inte allvarlig och löste sig på mindre än en timme. Tack för svar! 

mb_pucken skrev:
Så länge inga plaststolpar eller nått gick sönder så behöver du nog inte ringa polisen men du kan ju ringa in ändå för att vara på säkra sidan. Du får nog bara lämna namn och nummer samt vart det hände utifall nått du inte såg gick sönder i diket smile då har du ryggen fri Om de skulle vara något och du slipper oroa dig smile

Noup ingenting gick sönder, lite komiskt dock att bilen stod 20-30cm från en plaststolpe smile Har lämnat telefonnummer och mitt namn på en lapp i bilen så då lär dom kontakta mig om det är något. Får se hur jag gör, känna efter lite, tack för svaret smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 februari 2014
Du har ingen skyldighet att anmäla dikeskörningen. Inget kommer heller att hända utifall du ändå gör det, de kommer inte att ta upp en anmälan, möjligen skriva en notering.

I följande fall hade du varit tvungen att anmäla:

* Personskada på dig, passagerare eller tredje person.
* Skada på annans egendom, t ex annat fordon, brevlåda, vägpinne(!), gatlykta, staket etc.
* Om du kört på rådjuret, för att jägare ska underrättas för eftersök eller för att ta hand om djurkroppen.

Behöver du bärgning ska du inte ringa Polisen, ring bärgaren direkt eller eventuellt ditt FB.

Jag ringde själv Polisen den enda gång jag gjort en dikeskörning utan vare sig personskador, egendomsskador eller bilskador (sladdade ut på en åker i låg hastighet). Helt i onödan.
Det är inte olagligt att köra i diket. Vårdslöshet är olagligt, men det måste inte till för att det ska hända.
Kan ju dock vara bra att ha på papper i vissa fall eftersom t ex nackskador inte alltid märks direkt.
Senast redigerat av Andromeda (20 februari 2014)

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
20 februari 2014
ja du behöver som sagt inte ringa polisen smile

åk in till sjukan och be de göra en snabb undersökning istället

Sök