3058
Sök

Volvo 740, ingen värme?

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Som rubriken lyder, En volvo 740 -87a. Kommer ingen värme.
Värmekranen är varm på båda sidor (utesluten?), från elementet och andra sidan torpedväggen är det
svalt på slangen. Så jag antog att det var stopp i elementet, Då tog jag och spolade igenom
kran & element, och det rann på hur fint somhelst. Inget stopp där inte. Men ändå
så kommer inte varmvattnet runt ? Om pumpen varit trasig hade väl bilen kokat?
Tips på vad jag kan göra och vad som kan vara fel nu?

(Kan tilläggas att det inte är AC.)
Senast redigerat av Peppish (21 februari 2014)

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Går fläkten?

Svar ja.

2 849 Inlägg
21 februari 2014
jaka54 skrev:
Hej!
Går fläkten?

Tror nog inte fläkten har nåt med cirkulationen att göra.

Kan va så att vattenpumpen börjar bli dålig, den behöver ju inte koka då det inte är så varmt ute. Kan va skovelhjulet som sett sina bästa dagar.

Vet inte riktigt hur det är på 740, finns det en elektrisk cirkulationspump nånstans in till elementet?
Kan va den isåfall som tackat för sig, värt att kolla eller om nån dementera detta direkt?

Annars gissar jag på vattenpumpen.

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Går fläkten?

Tror nog inte fläkten har nåt med cirkulationen att göra.

Kan va så att vattenpumpen börjar bli dålig, den behöver ju inte koka då det inte är så varmt ute. Kan va skovelhjulet som sett sina bästa dagar.

Vet inte riktigt hur det är på 740, finns det en elektrisk cirkulationspump nånstans in till elementet?
Kan va den isåfall som tackat för sig, värt att kolla eller om nån dementera detta direkt?

Annars gissar jag på vattenpumpen.

Jag trodde också det var vattenpumpen. Men enl (efter kontakt med Volvo verkstad) så skulle bilen ha kokat då.
Tror inte det är någon pump vid elementet om det är där du menar? Det är bara ett element.

2 849 Inlägg
21 februari 2014
Den pumpen jag menar brukar sitta framme i motorrummet, på slangarna som går genom torpedväggen in till elementet, men möjligt det inte finns nån sån.

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
Den pumpen jag menar brukar sitta framme i motorrummet, på slangarna som går genom torpedväggen in till elementet, men möjligt det inte finns nån sån.

Nej, inte sett någon sådan. Skickar med en sprängskiss över hur jag tolkat hur
det ser ut. Var bara in snabbt i en GDS-Hall sen barn som ska hämtas på dagis, så
blev lite stressigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81857/81857-8091ffecb336edd11fc7d947d55ac398.jpg

Och jag har som sagt spolat igenom vatten genom kran och element och det rann på väldigt fint.
Sen slangen som är kall är väl inte riktigt iskall, den är mer bara ljummen.

2 849 Inlägg
21 februari 2014
Är termostaten riktig, borde den väl va då det blir varmt på ena sidan, och värmekranen öppnar helt?

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
Är termostaten riktig, borde den väl va då det blir varmt på ena sidan, och värmekranen öppnar helt?

Kranen öppnar helt. Har läst lite häroch var att termostaten kan hjälpa. Sitter den innan pumpen eller efter?
Tänkte om den står öppen om det har någon betydelse att varmvattnet inte stannar i elementet tillräckligt länge?
Är inte alltför hemma på denhär fronten.

6 739 Inlägg
21 februari 2014
elementet ska iaf vara varmt även om inte värmen är på då värmekranen sitter efter elementet, alltså sitter den på "returslangen" från elementet

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
elementet ska iaf vara varmt även om inte värmen är på då värmekranen sitter efter elementet, alltså sitter den på "returslangen" från elementet

Är du verkligen säker på att kranen sitter efter elementet ? Då båda slangarna från kranen är varma?
Kan tilläggas att på torpedväggen så är det den UNDRE av de två slangar som är varm. Och det är den UNDRE
som går till kranen. m

6 739 Inlägg
21 februari 2014
japp den sitter på returen. alltså slangen från kranen ska gå in i toppen på motorn. slangen som går från vattenpumpen pumpar in värmen utan att det är någon kran som hindrar den. du kan ju bara tänka dej en vinter på ca -25. tänk då om kranen sitter påväg in mot värmepaketet så att säga o man öppnar den o matar på varmvatten på ett sådant kallt element, det hade inte hållit länge smile

Du är liv

6 739 Inlägg
21 februari 2014
är båda slangarna mellan kranen varma så bör det inte vara något fel på dit värmeelement. luft spjället i värmepaket som sitter efter kupéfläkten som bestämmer vilken riktning luften ska gå i. Sätter du till exempel värmereglaget på kallt så ställer sej spjället så att luften som kommer utifrån går direkt till fläktmunstycket. ställer du den på varmt så ställer sej spjället åt ett annat håll så att luften går genom värme elementet o ut i munstyckerna.

Det kan alltså vara spjället som fastat på kallt eller så har vajern som styr spjället från värmereglaget gått åt helvete wink

Du är liv

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
är båda slangarna mellan kranen varma så bör det inte vara något fel på dit värmeelement. luft spjället i värmepaket som sitter efter kupéfläkten som bestämmer vilken riktning luften ska gå i. Sätter du till exempel värmereglaget på kallt så ställer sej spjället så att luften som kommer utifrån går direkt till fläktmunstycket. ställer du den på varmt så ställer sej spjället åt ett annat håll så att luften går genom värme elementet o ut i munstyckerna.

Det kan alltså vara spjället som fastat på kallt eller så har vajern som styr spjället från värmereglaget gått åt helvete wink

Okej, men isåfall kommer det ju aldrig någon värme till elementet från första början? Eftersom den övre slangen är kall. Då pumpar den ju inte in någon värme överhuvudtaget där? Så då borde det väl inte vara något med spjällen?

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Då misstänker ju jag återigen pumpen, alternativt termostaten om den står öppen konstant? Så den släpper igenom kallvatten?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
21 februari 2014
Peppish skrev:
Då misstänker ju jag återigen pumpen, alternativt termostaten om den står öppen konstant? Så den släpper igenom kallvatten?

Om termostaten står konstant öppen så får du en rätt låg motortemp. Hur ser tempmätaren ut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Peppish skrev:

Om termostaten står konstant öppen så får du en rätt låg motortemp. Hur ser tempmätaren ut?

/Benny

Det kommer inte riktigt till kl 12. Men den står på cirka 11:30 ? smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
21 februari 2014
Peppish skrev:
Vettemannen skrev:
Peppish skrev:

/Benny

Den beskrivningen förstår jag inte då jag inte riktigt vet hur den ska stå normalt. Jämnför hur den står nu mot när den stod normalt om den nu har stått normalt nån gång!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

122 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Peppish skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Den beskrivningen förstår jag inte då jag inte riktigt vet hur den ska stå normalt. Jämnför hur den står nu mot när den stod normalt om den nu har stått normalt nån gång!

/Benny

På en 740 bör den så normalt kl 12. Med andra ord rakt upp. Den här visar cirka 1 - 2 mm mindre än på andra 740s jag haft. Men jag anser det som normal arbetstemp.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
21 februari 2014
Peppish skrev:
Vettemannen skrev:
Peppish skrev:

/Benny

På en 740 bör den så normalt kl 12. Med andra ord rakt upp. Den här visar cirka 1 - 2 mm mindre än på andra 740s jag haft. Men jag anser det som normal arbetstemp.

Verkar normalt efter din beskrivning.

/Benny

Min youtubekanal!

Sök